Lite bakgrund eftersom jag inte postat i tråden innan: Håller på med renovering av vardagsrummet, eller rättare sagt det gamla finrummet, i vårt hus på småländska höglandet. Har rivit ner tretex på innerväggarna för att ta fram de sköna timmerplanken som utgör innerväggarna; ytterväggarna har glesats och tilläggsisolerats med 20 mm cellplast, klätts med OSB och gips. Har även glesat i taket samt dragit ny el (medelst förnämlig elektriker).

Det jag har lyckats åstadkomma idag är första strykningen med b-i-n på innertaket, 165 mm plank av furu som vi införskaffat från det lokala hyvleriet. Även spacklat lite skruvskallar i gipset samt gjort en plan för hur nästkommande steg ska utföras. Är ingen van renoverare, hade inte ens målat om hemma innan vi köpte huset 2009. Har inte tummen mitt i, men är rejält ovan så det blir lite testa sig fram och detta forum är ju en helt förnämlig källa till inspiration, kunskap och råd!

Krilleman
Äntligen är man kurerad efter kroppsskadan, så idag har det blivit nytt avlopp och vatten genom bjälklaget upp till köket som skulle gjorts för två veckor sen! (y)

Ingenting...om jag inte kan räkna in att jag gick ett varv på tomten och ser massa saker komma fram under snön?

Har lagat diskmaskinen för femtielfte gången. Var på väg att köpa en ny men bestämde mig sedan för att gå igenom maskinen en sista gång. När den funkar dåligt brukar det mest handla om att rensa ventilhus och rör från klegg.

Denna gång blev det:

1. En haloween-spindel i metall uppfiskad ur övre vattenspridaren.
2. Ventilhuset rensat, flottören satt fast som vanligt
3. avlopssslang från vattenpumpen nästan igenproppad av klegg.
4. Vattenbehållaren också igenproppad - rensad.
5. Nytt bottenfilter beställt. 366kr + frakt i sweden. 22 GPB från UK. Ink frakt. Originaldel.

Nästa gång den fails to proceed blir det en ny.

Mikael_L
MathiasS skrev:
Nästa gång den fails to proceed blir det en ny.
Kommer en ny klara av halloweenspindlar av metall, att bli igenproppad med klegg osv ? ;)

Städat snickarboden, känns som jag alltid städar mer än snickrar där.

Just spindeln är nog en svår nöt att knäcka. Men faktum är att det inte längre finns någon ekonomi i att reparera en diskmaskin ens av god kvalitet. Det går tex inte att lämna en Bosch/Siemens på rep i sumpan som man kunde tidigare. Nu är det hembesök som gäller och det är ju inte gratis.

Börjat närma mig slutat på toaletten efter en del gnabb från tanten - Jag ville hellre sitta vid datorn och leka med en RaZberry Pi minsann.
Kaklat klart igår, fogade imorse, monterade toaletten i eftermiddags samt kopplade in VA till hela rasket. Nu skall det bara mjuk-fogas och snickras egna badrumsmöbler så är det så gott som klart. Ganska nöjd med resultatet.
IMG_0346.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tillägger att det varit en ganska lång resa dit jag är nu, riva ur till bjälklag, dra om VA samt förlägga vattenburen golvvärme.Även isolerat golvet med 190 isolering. Rikta alla väggar då det mesta var snett, dragit om avluftningen upp till taket, slaktat hela stammen ned under plattan i källaren för att byta hela vägen. Riva gamla stammen som gick i taket nere i källaren. Riva vämestammen som matade elementen i toaletten och hallen. Och när jag ändå skulle genom golvet så fick jag riva ut hela hallen för att förlägga golvvärme även där annars skulle jag fått dra slang på två ställen.. Tja, det ena leder till det andra! Så det känns riktigt bra att ha en toalett uppe igen.

Lägger även upp en före bild! :p

5187066.jpg
Skapa konto

Redigerat:
Bra jobbat. Vi hade den pelefantblå varianten av det där porslinet. Nästan synd att man slängde det....

MathiasS skrev:
Bra jobbat. Vi hade den pelefantblå varianten av det där porslinet. Nästan synd att man slängde det....
Du kan få min orangea stol och handfat! (y) Står på bron, bara att hämta!

Rensat golvbrunnen i duschen - Mest förundrat hur hustrun kan ha kvar något hår på huvudet, en halv peruk däri, minst... :eek:

Tapetserat och lagt golv i stora grabbens (3-åringen) rum!

Nästan lite synd att det befintliga innertaket är lagt med linjerna tvärt om mot golvet och tapeten.

Nu återstår lister samt en ny dörr. Det får bli om ett par veckor, nu ska det jobbas och tjänas pengar ett tag...

ImageUploadedByByggahus.se1362954876.570410.jpg
Skapa konto

Fortsatt riva innertak inför isolering.

Jag har fortsatt sätta plyfa i blivande badrummet på övervåningen. När näst sista skivan är satt och grundligt ditskruvad får jag en gnagande känsla av att ha glömt något, och mycket riktigt, slang för eventuell el till badrumsskåp bortglömt, bara att plocka ned igen imorgon.

Krilleman
Idag har jag äntligen fått in den sista veden i huset då nästa års ved är på "G" att levereras. Solen lyste härligt in i förrådet (12m² travat inomhus har jag plats för) som ett tecken på det som komma skall = Sommar! (y)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.