4 381 727 läst · 32 157 svar
4382k läst
32,2k svar
Vad har ni gjort med era hus idag?
Renoveringsnovis
· Dalarna
· 3 175 inlägg
Den där buren är toppen! Kan rekommendera dips-stället som finns för en lusentapp.
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 277 inlägg
Detta är väl mer en uppdatering över de senaste två veckorna.
Påbörjat avjämningen i vårt "extra vardagsrum" som snart återigen ska bli två; all/lekrum och gästrum.
(Var från början två rum + hall)
Först, anledningen till varför det behöver avjämnas, parketten var något ojämn på sina ställen :wow::
Lite översiktsbilder:
Och golvet borta, man kan se hur rummen varit innan.
Konstruktionen i denna del av huset är krypgrund, ovanpå detta ett erge-bjälklag dvs betongbalk/mur på ena hållet och lättbetongskivor på andra. Ovanpå detta reste man ytter och innerväggar, därefter isolerade man mot golvet med stenull och sedan gjöt man en platta för varje rum (och kunde väga av utifrån tilltänkt golv). Jag hade tur och det var lagat mellan golven, så jag behövde inte tänka mer här.
Golven var inte speciellt plana på sin tid, det skulle ju bara vara plastmatta så det kvittade:
Hyrde en ABS-slip, blev rekommenderad en större maskin från forumet, men alla uthyrare tyckte att denna skulle räcka (och eftersom denna fanns i lager så blev det den). Byggde mig en primitiv grovis/cyklonish av en gammal plasttunna som lämnats kvar av förra ägaren.
Maskinen funkade till ena rummet och hallen. Det märktes att golvet inte var jämnt alls, fick gå över på flertalet ställen med vinkelslip för att komma åt i gropar.
Sista rummet funkade inte maskinen till, den orkade inte avverka limmet, så det blev till att hyra en annan maskin över kvällen (fick reducerad hyra då de rekommenderat en maskin som inte räckte).
Efter att på 2h avverkat de sista 4/5 av sista rummet blev jag färdig:
Det var skönt, nu kan vi börja "bygga" igen!
Efter en lång weekend i Polen kom jag hem har nu kunnat börjat avjämna golvet (vill inte flyta):
Förhoppningsvis kan jag resa innervägg i helgen
Påbörjat avjämningen i vårt "extra vardagsrum" som snart återigen ska bli två; all/lekrum och gästrum.
(Var från början två rum + hall)
Först, anledningen till varför det behöver avjämnas, parketten var något ojämn på sina ställen :wow::
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Lite översiktsbilder:
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Och golvet borta, man kan se hur rummen varit innan.
Konstruktionen i denna del av huset är krypgrund, ovanpå detta ett erge-bjälklag dvs betongbalk/mur på ena hållet och lättbetongskivor på andra. Ovanpå detta reste man ytter och innerväggar, därefter isolerade man mot golvet med stenull och sedan gjöt man en platta för varje rum (och kunde väga av utifrån tilltänkt golv). Jag hade tur och det var lagat mellan golven, så jag behövde inte tänka mer här.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Golven var inte speciellt plana på sin tid, det skulle ju bara vara plastmatta så det kvittade:
Logga in
Skapa konto
Hyrde en ABS-slip, blev rekommenderad en större maskin från forumet, men alla uthyrare tyckte att denna skulle räcka (och eftersom denna fanns i lager så blev det den). Byggde mig en primitiv grovis/cyklonish av en gammal plasttunna som lämnats kvar av förra ägaren.
Logga in
Skapa konto
Maskinen funkade till ena rummet och hallen. Det märktes att golvet inte var jämnt alls, fick gå över på flertalet ställen med vinkelslip för att komma åt i gropar.
Sista rummet funkade inte maskinen till, den orkade inte avverka limmet, så det blev till att hyra en annan maskin över kvällen (fick reducerad hyra då de rekommenderat en maskin som inte räckte).
Logga in
Skapa konto
Efter att på 2h avverkat de sista 4/5 av sista rummet blev jag färdig:
Logga in
Skapa konto
Det var skönt, nu kan vi börja "bygga" igen!
Efter en lång weekend i Polen kom jag hem har nu kunnat börjat avjämna golvet (vill inte flyta):
Logga in
Skapa konto
Förhoppningsvis kan jag resa innervägg i helgen
Tack! Jag är riktigt nöjd ned den buren. Grymt stum och stabil oavsett vad man gör. För de som inte är lika skarpögda som Chrissofsweden så är det en GPR 378 från Bodysolid.Chrissofsweden skrev:
Jag har varit väldigt sugen på att dipsställningen ett tag. Har du den själv?
Haha! Gymmet är ganska pluttigt, endast 3x3 m totalt så spegeln täcker större delen av väggen. Dessutom blev det svårt att komma så långt bort från spegeln att hela fick plats på en bild. Uppenbarligen misslyckades jag med fotot trots allt.mexitegel skrev:
Har legat på latsidan ett tag men kände att det var dags att sätta igång igen. Blivande relaxen saknar tak och innan taket kan sättas upp måste det dras lite vp-rör i bjälklaget för spottar och lite diverse, bland annat till köket som är rakt ovanför. För att få rören dit de ska måste jag dock öppna bjälklaget i pannrummet intill. Det taket är täckt av eternitplattor och utanpåliggande el. Så första uppdraget var att flytta strömbrytaren till belysningen i pannrummet.
Ovir-kablar i plåtrör (b-rör?), huga! Går fortfarande ovir från centralen till första dosan men det får åtgärdas när centralen i källaren ska bytas senare i år. Hursomhelst, ny brytare i bruk. Det går faktiskt ganska bra att spika klammer i betong om den inte är för hård och man hamrar med försiktiga slag.
Därefter lossades den utanpåliggande elen och spikarna avlägsnades försiktigt ned lill-Hultaforsen. Skivorna var väldigt styva och hållbara, så det dammade i princip ingenting, hade dock mask på mig.
Sedan vaknade dottern. Imorrn ska vi se om jag hinner öppna upp och ta en sågspånsdusch...
Logga in
Skapa konto
Ovir-kablar i plåtrör (b-rör?), huga! Går fortfarande ovir från centralen till första dosan men det får åtgärdas när centralen i källaren ska bytas senare i år. Hursomhelst, ny brytare i bruk. Det går faktiskt ganska bra att spika klammer i betong om den inte är för hård och man hamrar med försiktiga slag.
Logga in
Skapa konto
Därefter lossades den utanpåliggande elen och spikarna avlägsnades försiktigt ned lill-Hultaforsen. Skivorna var väldigt styva och hållbara, så det dammade i princip ingenting, hade dock mask på mig.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Sedan vaknade dottern. Imorrn ska vi se om jag hinner öppna upp och ta en sågspånsdusch...
Renoveringsnovis
· Dalarna
· 3 175 inlägg
Det var ingen fackmannamässig klamring av den där kabeln heller
Hehe, nä, skulle den sitta där permanent så hade jag nog ansträngt mig lite, men den kommer flyttas om någon månad. Huvudsyftet nu var mest att få bort befintlig kabel från eterniten.