Snigla Snigla skrev:
Jag hatar fläder *vile bara säga det högt* 🤬

Fläder i sig har jag eg inget emot, det är gott och göra saft på.. och det är ganska dekorativa när de blommar! Vill gärna ha ett eller två träd/buskage.

MEN vilket jäkla ogräs det är.. det är överallt! Varje år klipper vi ner det till under jordnivå.. (ofta får vi klippa två gånger om året). Och när man tror man börjar få bukt på problemet.. visar det sig att det kommit tre nya "plantor".. som dolt sig i annat!

Upptäckte ett nytt "träd" inne i hallonhäcken i år som nu är 1.5 m högt och 70 brett.. (tyckte hallonhäcken började se konstig ut..)

Förra sommaren spenderade maken med att försöka gräva upp tre flädrar (och två elaka rosor.. som också växte som tokar). Det är inte direkt lättgrävt.. de har förvånansvärt stort rotsystem.. och har man stenig tomt tar det tid och är irriterande.. (man får ju ta bort stora stenar också för att komma åt).

Vi har väl iaf 4 kvar in under husgrunden.. (som är ännu större än de som grävdes bort).. det är dessa som vi brukar klippa ner några ggr om året.. för de skrapar på fönster och ytterdörrar när de växt en bit.. (trots att vårt hus står nån meter upp)

.. och folk säger att fläder är svårt att odla?! 😳🌳
Vi fick bort en sälg (eller vad det var) som växte vid husgrunden genom att banka in kopparspik. Tog en säsong, men nu är den stendöd.
Håller annars med om fläder, har det i halva aroniahäcken. Aronia är för övrigt värdelöst som häck. Blir inte tät, svår att klippa, lägger sig pga alla bär, geggar ner (bären igen) och får massor av annan sly.
 
Fläder har vi planterat i år, äntligen! 😉
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Gräver för dränering.
 
  • En lerig grävd ränna genom grönt gräs, kanske för avlopp eller kabel, i en trädgård.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Per Eskilsson och 3 till
  • Laddar…
S
Jag planterade zucchini i trädgårdslandet i början på sommaren men nu växer det elefantkukar?? 😳😉🫣😇

Person håller två stora, långa gröna grönsaker i en trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En person håller en stor, lång, grön squash i en trädgård med gröna blad och rosa blommor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Två långa squashar på en släckt induktionshäll, köksbänk, Siemens, matlagning, grönsaker, förberedelse.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
  • Wow
  • Gilla
cpalm och 8 till
  • Laddar…
Haha .. kinky
 
  • Haha
sinuslinus
  • Laddar…
V växelventil skrev:
Gräver för dränering.
Funkar ju också! 😉
 
  • Gilla
mrmlz
  • Laddar…
Typ dags att klippa!
En gul gräsklippare står på en halvklippt gräsmatta i solljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tog 20 m innan uppsamlaren var full. Nåja, hönsen blev ju glada som fick 4 lass sen orkade jag inte bära in mer till dom!
 
  • Gilla
Per Eskilsson och 1 till
  • Laddar…
FreQa FreQa skrev:
Funkar ju också! 😉
Hehe inte klar än och har väldiga problem om jag ha dagvattenkasetter eller pumpbrunn.Inte lätt att veta hur mycket vatten det blir och ska man ha en pumpbrunn så man kan pumpa över till en ibc tank så frugan kan vattna eller bara köra med dagkasetter.
 
V växelventil skrev:
Hehe inte klar än och har väldiga problem om jag ha dagvattenkasetter eller pumpbrunn.Inte lätt att veta hur mycket vatten det blir och ska man ha en pumpbrunn så man kan pumpa över till en ibc tank så frugan kan vattna eller bara köra med dagkasetter.
IBC alla gånger då det regnat dåligt på många ställen i år. Lycka till!
 
  • Gilla
växelventil
  • Laddar…
Plockat och kastat 1 hink med fallfrukt ( plommon).
 
  • Wow
Snigla
  • Laddar…
Unikt namn
Flyttat lövhögar och hittat någon form av ägg? Undrar vad det är.

Genomskinliga klotlika objekt på metallyta, otydlig grön bakgrund, närbild, dagljus, sannolika ägg av någon art.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Unikt namn
Tack. Då behöver jag inte ha något dåligt samvete över att äggen kommer fram i solen. 👍
 
  • Gilla
Abc Defg och 3 till
  • Laddar…
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Plockat och kastat 1 hink med fallfrukt ( plommon).
Buhu.. vi som fick 4 plommon.. allt som allt (okej.. 2 på andra trädet också!).. och du har fallfrukt :(

Vad har ni för sort?
 
Snigla Snigla skrev:
Buhu.. vi som fick 4 plommon.. allt som allt (okej.. 2 på andra trädet också!).. och du har fallfrukt :(

Vad har ni för sort?
Den heter " Jubileum" .
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.