993 036 läst · 8 026 svar
993k läst
8,0k svar
Vad har ni gjort med er trädgård idag?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Lite mulet idag, bra, då kan vissa plantor klara sig ett tag till.
Logga in
Skapa konto
Ställde in citronträden idag.
Logga in
Skapa konto
Råkade gömma lite Gyllenbär i krukan...
Logga in
Skapa konto
Sockerärtorna klarade köldknäppen i natt.
Logga in
Skapa konto
Äppelgurkorna klarade sig sämre.
Logga in
Skapa konto
Melonerna ser livlösa ut.
Logga in
Skapa konto
Tänkte nog inte riktigt klart när jag ställde in ett 30-tal Physalis i ena växthuset, bären är lite överallt, hinner inte ta vara på dem.
Logga in
Skapa konto
De gula smultronen har svårt med årstiderna.
Logga in
Skapa konto
Känns lite som att sommaren tar paus nu..
Snart är bara rotfrukter och äpplen vid liv, örter också...
Mvh P-A
Varför har jag inte läst i den här tråden tidigare? Det är ju helt fantastiskt trivsamma grejer ni sysslar med här. Jag trodde att "Idag har jag krattat löv" och sådant skulle vara ämnet.
Jag odlar aldeles för lite känner jag. Men när jag får tummen ur hoppas jag att ni har goda råd om hur att lyckas. Pagno, dina odlingar är helt fantastiska,
Om man som jag verkligen avskyr den kalla årstiden, vad skall man då lura sig med för ätbara odlingar som man kan börja med tidigt på säsongen, och annat som man kan skörda sent på året för att simulera en lååååååååååååång sommarperiod? Grönkål fixar hösten länge väl?
Jag odlar aldeles för lite känner jag. Men när jag får tummen ur hoppas jag att ni har goda råd om hur att lyckas. Pagno, dina odlingar är helt fantastiska,
Om man som jag verkligen avskyr den kalla årstiden, vad skall man då lura sig med för ätbara odlingar som man kan börja med tidigt på säsongen, och annat som man kan skörda sent på året för att simulera en lååååååååååååång sommarperiod? Grönkål fixar hösten länge väl?
Grönkål tror jag ska kunna klara sig ända in på vintern, vanlig sallat tror jag kan klara sig länge med.
Nu är ju jag en nybörjare vad gäller odling, men det finns ganska mycket att odla för en lång säsong. Kolla in bloggen skillnadens trädgård för många bra tips, hon har även en hel del bra filmer på Youtube. Hon satsar på en så lång säsong som möjligt.
För egen del mjukstartar odlingssäsongen i november när jag planterar vitlöken. Sen i mars nån gång börjar jag så tomater inomhus. Kommer satsa på att förodla mycket mer i år så jag kan plantera ut lite större plantor. Jag vill inte sniglarna käkar upp allt smått som kommer upp nästa år. (jag tror åtminstone att dom var de skyldiga i år)
Nu är ju jag en nybörjare vad gäller odling, men det finns ganska mycket att odla för en lång säsong. Kolla in bloggen skillnadens trädgård för många bra tips, hon har även en hel del bra filmer på Youtube. Hon satsar på en så lång säsong som möjligt.
För egen del mjukstartar odlingssäsongen i november när jag planterar vitlöken. Sen i mars nån gång börjar jag så tomater inomhus. Kommer satsa på att förodla mycket mer i år så jag kan plantera ut lite större plantor. Jag vill inte sniglarna käkar upp allt smått som kommer upp nästa år. (jag tror åtminstone att dom var de skyldiga i år)
Vi har detta som fortfarande ger blommor, frukter, bär, grönsaker och rotfrukter.S Snål-Jocke skrev:Varför har jag inte läst i den här tråden tidigare? Det är ju helt fantastiskt trivsamma grejer ni sysslar med här. Jag trodde att "Idag har jag krattat löv" och sådant skulle vara ämnet.
Hösten är här, de flesta plantorna klarar sig med lite hjälp av dukar under kalla nätter, vissa plantor som physalis växer i stora grupper och skyddas av jordärtskockor, de är köldtåliga, skockorna alltså, vi plockar upp den ända in i februari/mars.
Några bilder från 28 sept-7oktober.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
fick inte plats med mera bilder, men som du ser finns det gott om alternativ för att förlänga odlingssäsongen, beroende på var man bor såklart!
Dalarna zon 5-6, omgjort till zon 2-3 med odlingsområde som skyddar utsatta växter, två växthus, mycket soligt område!
Mvh P-A
Dalarna zon 5-6, omgjort till zon 2-3 med odlingsområde som skyddar utsatta växter, två växthus, mycket soligt område!
Mvh P-A
Logga in
Skapa konto
-3 grader på husets termometer, plockar upp skockor och bondbönor.
Logga in
Skapa konto
Tomaterna gömmer sig bland skyddsgrödor, klarar några minusnätter.
Logga in
Skapa konto
Squash är en dålig skyddsgröda, den kollapsade snabbt, borde jag veta vid det här laget ..
Logga in
Skapa konto
Bra skydd för frostnätter är jordärtskockor, de håller de andra växterna vid liv några extra veckor per år.
Logga in
Skapa konto
Över lag har det mesta klarat sig fint, håller förhoppningsvis till början av november innan allt fryser.
Mvh P-A
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 118 inlägg
Hårfin gräns mellan trädgård och hus.
Röjde bort det mesta av murgrönan som täcker gillestugefönsterna, samt grävde upp så att jag har inte har jord upp och över fönsterblecken.
Har även bundit klart häcken, kan nog ha klockan in iaf 10h totalt på 250 plantor.
Krattade även upp tallbarren och la under rosorna, samt plockade in vattenpumpen för vintern.
Röjde bort det mesta av murgrönan som täcker gillestugefönsterna, samt grävde upp så att jag har inte har jord upp och över fönsterblecken.
Har även bundit klart häcken, kan nog ha klockan in iaf 10h totalt på 250 plantor.
Krattade även upp tallbarren och la under rosorna, samt plockade in vattenpumpen för vintern.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Jäkla sk.., hoppades på snö så att man kan glömma odlingarna för denna säsong.
Ser ut som en dadel, fermenterad potatis, funderar på att spara den till min "veganson" han kanske blir överlycklig, vad vet jag?
Detta är ...minnet svek mig, kommer på det snart, troligtvis efter att jag postat inlägget!
En grön sak, bondböna tror jag, växer snart överallt!
Vet inte hur detta kort kom med...... Buske av något slag, vårat hus till vänster, saknar lite fönster = bra ventilation, lite kallt om vintern bara, "tanten" vill ha ett element i julklapp, hon har varit stygg, har hört att hon får klara sig utan.
Tomaterna utomhus har inte begripit att vi kommit in i Oktober, jösses!
Det finns många tomater lite här och där, förstår inte vem som planerat odlingarna.
De mognar också......
Utomhus -3 - + 6 om nätterna.
Tomater i växthusen mognar också.
Till och med druvgurkorna vill vara med ett tag till.
Jag vill ha vinter!
Mvh P-A
Megatrött efter arbetet!
Logga in
Skapa konto
Ser ut som en dadel, fermenterad potatis, funderar på att spara den till min "veganson" han kanske blir överlycklig, vad vet jag?
Logga in
Skapa konto
Detta är ...minnet svek mig, kommer på det snart, troligtvis efter att jag postat inlägget!
Logga in
Skapa konto
En grön sak, bondböna tror jag, växer snart överallt!
Logga in
Skapa konto
Vet inte hur detta kort kom med...... Buske av något slag, vårat hus till vänster, saknar lite fönster = bra ventilation, lite kallt om vintern bara, "tanten" vill ha ett element i julklapp, hon har varit stygg, har hört att hon får klara sig utan.
Logga in
Skapa konto
Tomaterna utomhus har inte begripit att vi kommit in i Oktober, jösses!
Logga in
Skapa konto
Det finns många tomater lite här och där, förstår inte vem som planerat odlingarna.
Logga in
Skapa konto
De mognar också......
Utomhus -3 - + 6 om nätterna.
Logga in
Skapa konto
Tomater i växthusen mognar också.
Logga in
Skapa konto
Till och med druvgurkorna vill vara med ett tag till.
Jag vill ha vinter!
Mvh P-A
Megatrött efter arbetet!
Planering för nästa års odlingar är påbörjade här.. och jag har en fråga..
Hur mycket vitlök borde jag plantera i år för att försäkra mig om att jag får en årsförbrukning klar nästa år.. (vi gillar vitlök men är inte så många personer i hushållet).
Räcker en hel pallkrage tro?
BONUSFRÅGA: Hur mycket vanlig lök (gul/röd) sätter ni och är ni självförsörjande på lök hela året?
Hur mycket vitlök borde jag plantera i år för att försäkra mig om att jag får en årsförbrukning klar nästa år.. (vi gillar vitlök men är inte så många personer i hushållet).
Räcker en hel pallkrage tro?
BONUSFRÅGA: Hur mycket vanlig lök (gul/röd) sätter ni och är ni självförsörjande på lök hela året?
Jag har successivt ökat vitlöksodlingen under några år och kunde i år skörda strax under 100 st, det är vad jag kommer plantera i höst igen. Jag räknar med att vi kommer vara självförsörjande på vitlök och dessutom kunna ge bort någon eller några lökar till släkt och vänner som vill ha utsäde.
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 118 inlägg
Vilken sort kör ni?
Funderar på att skaffa någon östeuropeiskt istället för de franska som normalt säljs, ska nämligen växa bättre i vårt klimat.
Funderar på att skaffa någon östeuropeiskt istället för de franska som normalt säljs, ska nämligen växa bättre i vårt klimat.