998 087 läst · 8 060 svar
998k läst
8,1k svar
Vad har ni gjort med er trädgård idag?
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
I morse hade vi en gigantisk sandlåda med outnyttjad gungställning även den modell gigantisk.
Nu ikväll har vi 100 kvm fri yta att konvertera till grönsaksland och jag behövde inte lyfta ett finger. Att skänka otympliga saker på rot via FB-grupper är guld värt!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu ikväll har vi 100 kvm fri yta att konvertera till grönsaksland och jag behövde inte lyfta ett finger. Att skänka otympliga saker på rot via FB-grupper är guld värt!
Logga in
Skapa konto
Leker med trädgårdstraktor, majs vill vara med i år.....
Utökar området lite.....
Andra gillar spadar.
Värmen är på gång, snart är det dags för utplantering.
Utökar området lite.....
Logga in
Skapa konto
Andra gillar spadar.
Logga in
Skapa konto
Värmen är på gång, snart är det dags för utplantering.
Varit på Trädgårdsdagar på Liseberg, känns tyvärr som att det blir sämre/tråkigare för var år som går. Kom i alla fall därifrån med sju dahliaknölar och 20 liljekonvaljer.
Full rulle idag, vill ju vara ute när det är 19 grader och sol
Rensat trädgården på kirskål
Klippt gräsmattan
Flyttat ut några medelhavsväxter från växthuset
Vattnat ut aluminiumsulfat på hortensian så den ska bli blå och inte fjantrosa
Potionerat ut Myrr i växthuset
Administrerat provado-pinnar till tre växter med sköldlöss efter vintern
Rensat djuphålan i dammen på småsjösten
Rensat pumpens filter på gojs
Satt stenmatta på en dammkant och kantmatta på andra kanten
Tvättade sjöstenen så leran försvann och märke samtidigt att vi nu har 4 grodor som flyttat in i dammen
Har dessutom lyckats bränna mig på näsan, så barnen går runt och nynnar på Rudolf m röda mulen
Rensat trädgården på kirskål
Klippt gräsmattan
Flyttat ut några medelhavsväxter från växthuset
Vattnat ut aluminiumsulfat på hortensian så den ska bli blå och inte fjantrosa
Potionerat ut Myrr i växthuset
Administrerat provado-pinnar till tre växter med sköldlöss efter vintern
Rensat djuphålan i dammen på småsjösten
Rensat pumpens filter på gojs
Satt stenmatta på en dammkant och kantmatta på andra kanten
Tvättade sjöstenen så leran försvann och märke samtidigt att vi nu har 4 grodor som flyttat in i dammen
Har dessutom lyckats bränna mig på näsan, så barnen går runt och nynnar på Rudolf m röda mulen
Redigerat:
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 11 662 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 11 662 inlägg
Hade tänkt banka ihop nåt liknande av utrangerat 45x170 tysk-iptregnerat (LT) virke. Skall du ha nån lucka i nederkant?Mikael_L skrev:
Snickrade snabbt ihop en "potatispelare" på 70x70cm som det bubblades om i tråden för nån månad sen och satte 6 potäter. Det var "quick and dirty". Annars har det varit 10h arbete med poolbygget idag.
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Åsså gjorde jag komposten klar.
Igår kväll hade jag inte bestämt hur jag skulle göra framsidan, med luckor el dyl, eller bara slå ihop den.
Men nu blev det spår som jag skjuter ner plankor i, och jämfört med bilden har jag nu en planka till under den del som är gles och luftig.
Och lite redan halvt förmultnat från en hög vi samlat ihop under ett par år och lite ihopkrattade löv har jag redan fyllt upp med.
Bygget är verkligen quick & dirty, obehandlat virke garanterar troligen en relativt kort livslängd. Men jag börjar såhär, det är kanske bra att känna på hur det fungerar innan man bygger ett lyxbygge.
Igår kväll hade jag inte bestämt hur jag skulle göra framsidan, med luckor el dyl, eller bara slå ihop den.
Men nu blev det spår som jag skjuter ner plankor i, och jämfört med bilden har jag nu en planka till under den del som är gles och luftig.
Och lite redan halvt förmultnat från en hög vi samlat ihop under ett par år och lite ihopkrattade löv har jag redan fyllt upp med.
Bygget är verkligen quick & dirty, obehandlat virke garanterar troligen en relativt kort livslängd. Men jag börjar såhär, det är kanske bra att känna på hur det fungerar innan man bygger ett lyxbygge.
Logga in
Skapa konto
Ser fint ut! Den kommer inte förmultna innan du vänder ryggen till (Lätt att bli lite impregneringsskadad i dessa tider.) Började bygga på en för flera år sedan som aldrig fick någon framsida men den är full med jord, gödsel, halm och övrigt jox så fuktigheten är hög. Än har den inte visat några tecken på att ge upp trots obefintligt skydd på insidan. Vissa av brädorna är grundade + målade eftersom jag byggde av spillvirke från div projekt men målningen är ju gjord på utsidan och har om möjligt stängt in fukten ännu mer.Mikael_L skrev:
Har obehandlat trä i flera odlingssargar med och de har stått pall flera år fulla med blöt jord så trät tål mer än man tror.
Logga in
Skapa konto
"Några" kärror grus senare.
Logga in
Skapa konto
Söndag förmiddag.
Logga in
Skapa konto
Söndag eftermiddag.
Nu vet ni var en del av våra 3 ton grus tagit vägen.
Fortsättning följer
//Jante