10 256 läst · 49 svar
10k läst
49 svar
Vad har ni för erfarenhet av Ikea-kök?
Sida 1 av 4
Funderade på att köpa ett Ikea-kök, men blev lite osäker på det efter ett besök på Ikea.
Ikea-butiken i Järfälla har installerat hela kök. Vissa av lådorna fungerar jättebra, medan andra är väldigt tröga att öppna. Frågan är om de är fel ihopsatta eller om kvalitén skiftar så otroligt mycket. Eller kanske lådorna "går sönder" efter en kort tid?
Ni som har installerat Ikea-kök, vad har ni för erfarenhet? Är ni nöjda med era kök?
Fungerar lådor bra i början men går trögare och trögare att öppna ju längre tiden går?
Ikea-butiken i Järfälla har installerat hela kök. Vissa av lådorna fungerar jättebra, medan andra är väldigt tröga att öppna. Frågan är om de är fel ihopsatta eller om kvalitén skiftar så otroligt mycket. Eller kanske lådorna "går sönder" efter en kort tid?
Ni som har installerat Ikea-kök, vad har ni för erfarenhet? Är ni nöjda med era kök?
Fungerar lådor bra i början men går trögare och trögare att öppna ju längre tiden går?
Just beslagen till lådorna är nog det som man blir mest tillfreds med i IKEA-köket. De verkar mycket gedigna och påkostade. Jag har inte märkt någon kvalitetsskillnad på de lådor jag monterat. Tror inte att man lyckas slita ut beslagen genom normal användning. De trasiga lådorna i utställningsköken har nog utsatts för "övervåld".
IKEA i Barkaby har extremt låg kvalitet på sina utställningar. De som monterar verkar oerhört slarviga. Plus att de många besökarna naturligtvis sliter hårt på prylarna. Jag åker ibland dit för att köpa något, men blir alltid avtänd för grejerna är så sunkiga i varuhuset. Fast jag vet att de inte är så när man själv skruvar ihop dem.
Har byggt två IKEA-kök och varit himla nöjd. Gillar att det är så enkelt och transparent system. Man måste inte sitta ner med en "konsulent" i timmar för att få köpa sig ett kök. Men man får om man vill. Kvaliteten på stommar, beslag och luckor har jag inte heller varit missnöjd med.
Har byggt två IKEA-kök och varit himla nöjd. Gillar att det är så enkelt och transparent system. Man måste inte sitta ner med en "konsulent" i timmar för att få köpa sig ett kök. Men man får om man vill. Kvaliteten på stommar, beslag och luckor har jag inte heller varit missnöjd med.
Mitt nya Ikea-kök var utlovat till 3/11. Sen skulle det komma i fredags, men då ringde DHLs kille sent på kvällen och sa att de inte kunde komma på utlovad tid eftersom föraren helt plötsligt kört för långt pass. På DHL kan man inte räkna ens arbetstimmarna på ett pass uppenbarligen. Det är min erfarenhet hittills.
Jo, att beställa köket - i Örebro - gick rätt så bra. När väl personalen enats om vem i personalen som skulle ta hand om kunderna den dagen. Det var lite struligt först. Sen gick det bra, tog en timma att gå igenom sakerna och beräkna bänkskivor. Vi har köpt stommar, luckor, lådor, bänkskivor, diskho, mikro från Ikea. Ska bli spännande att se hur det blir om de väl lyckas leverera det. Men jag misstänker starkt att vi kommer att uppleva lådor, gångjärn, luckstängare etc som klart bättre än vårt gamla kök från 1972. Där löper lådorna på trälister etc.
Jo, att beställa köket - i Örebro - gick rätt så bra. När väl personalen enats om vem i personalen som skulle ta hand om kunderna den dagen. Det var lite struligt först. Sen gick det bra, tog en timma att gå igenom sakerna och beräkna bänkskivor. Vi har köpt stommar, luckor, lådor, bänkskivor, diskho, mikro från Ikea. Ska bli spännande att se hur det blir om de väl lyckas leverera det. Men jag misstänker starkt att vi kommer att uppleva lådor, gångjärn, luckstängare etc som klart bättre än vårt gamla kök från 1972. Där löper lådorna på trälister etc.
Vid vårt första IKEA-kök så hade vi redan rivit och förberett köket för IKEA-leveransen (veckan före jul). En dag innan leverans kommer ett brev som säger att det blir mer än en månad försenat. God jul.plf66 skrev:Mitt nya Ikea-kök var utlovat till 3/11. Sen skulle det komma i fredags, men då ringde DHLs kille sent på kvällen och sa att de inte kunde komma på utlovad tid eftersom föraren helt plötsligt kört för långt pass. På DHL kan man inte räkna ens arbetstimmarna på ett pass uppenbarligen. Det är min erfarenhet hittills.
Tack för alla kommentarer! Nu är jag mer positiv till Ikea-kök igen.
Hemsk med så försenade leveranser. Förstör ju planeringen totalt. Men faktiskt så blev jag positivt överraskad att Ikea levererar hem kök! Jag trodde man var tvungen att köpa köket på plats, hämta ut det och ordna med transport själv.
Men jag känner igen det där med försenade leveranser. Vi beställde vårt stängsel i mars, blev lovade leverans tidig april och fick leveransen först i slutet av maj. Man måste tydligen vara ute i mycket god tid och helst boka leverans långt innan själva jobbet ska göras.
Eller möjligen okunniga. När jag var på Ikea såg jag en tjej som satt på golvet med delar till en stol runtom sig. Hon verkade ha uppenbara problem att sätta ihop stolen. :-?dasjo skrev:
Hemsk med så försenade leveranser. Förstör ju planeringen totalt. Men faktiskt så blev jag positivt överraskad att Ikea levererar hem kök! Jag trodde man var tvungen att köpa köket på plats, hämta ut det och ordna med transport själv.
Men jag känner igen det där med försenade leveranser. Vi beställde vårt stängsel i mars, blev lovade leverans tidig april och fick leveransen först i slutet av maj. Man måste tydligen vara ute i mycket god tid och helst boka leverans långt innan själva jobbet ska göras.
Tvärtom, faktiskt. Vissa luckor finns BARA som beställningsvara. Det är tydligen inte så värst många sorters stommar de har i lager heller, utan man får nog i de flesta fall räkna med att få köket hemlevererat. Inte ens luckdämparna, som jag köpte i efterhand, fanns i lager, utan de kom skickandes.mango skrev:
Generellt verkar kvaliteten bra på köken. Det verkar också som den tid är förbi när det alltid fattades någon liten pryttel som det inte gick att klara sig utan.
Det enda jag är fundersam på är infästningen av överskåpen. Två små bleck som sitter med två små skruvar (i spånskiva) var. Tänk ett 80-skåp fullt med porslin! Jag drog några extra skruvar upp i taket för säkerhets skull.
jag har också beställt kök från ikea, ska levereras 20/11
dasjo vad hände när dom sa att det skulle komma efter jul??
får ni nån kompensation eller något??
Jag har rivit ut det mesta bara vasken och diskmaskin som är kvar.
Lovar att jag kommer ställa till med ett helvete om jag får besked att mitt kök inte kommer förens efter jul!!!
Lovar att jag kommer ställa till med ett helvete om jag får besked att mitt kök inte kommer förens efter jul!!!
Köpte köket på IKEA Barkarby (köksavdelningen från Helvetet). Allt fungerar bra funktionsmässigt. Det som var pissdåligt är dem svarta piss ursäkta plastbenen. Sämre kvalité får man leta länge efter. Nästan samtliga ben jag monterade ville inte sitta fast i sina fästen. Fick vira eltejp runt plastbenet för att det skulle sitta fast i fästet. Sen när vi lyfte skåpen på plats från liggande ställning till stående sprack typ hälften av benen. (Man monterar benen när skåpen ligger).
Blev till att köra med deras stålben istället och dessa fungerar bra.
Blev till att köra med deras stålben istället och dessa fungerar bra.
Produkter som diskuteras: "eltejp"
Eltejp
Eltejp, även känd som isoleringstejp, är ett tryckkänsligt tejp som används för att isolera elektriska ledningar och andra material som leder elektricitet. Den har en rad egenskaper som gör den idealisk för användning inom elinstallation
Läs mer
hej
Vårt ikeakök är tio år gammalt och det är det andra ikeakök vi levt med. Vi tycker också att det är jättebra kök. Vårt kök i det nya huset blir ikea. Det är inte bara att det är prisvärt man får mycket funktionalitet för pengarna, tycker vi.
Men vi har aldrig monterat köken själva, det har andra amatörer gjort (de som ägde huset innan oss resp vår gamla hyresvärd). Efter att sett hur mycket det kan skilja på färdig kvalitet, hyresvärden var duktigast ... Vi kommer att anlita en ikeamontör!
fiddeli
Vårt ikeakök är tio år gammalt och det är det andra ikeakök vi levt med. Vi tycker också att det är jättebra kök. Vårt kök i det nya huset blir ikea. Det är inte bara att det är prisvärt man får mycket funktionalitet för pengarna, tycker vi.
Men vi har aldrig monterat köken själva, det har andra amatörer gjort (de som ägde huset innan oss resp vår gamla hyresvärd). Efter att sett hur mycket det kan skilja på färdig kvalitet, hyresvärden var duktigast ... Vi kommer att anlita en ikeamontör!
fiddeli
IKEAs "svarta plastben" är bara tänkta att belastas rakt uppifrån. Jag håller med om att de sitter dåligt fast. Man kan dra i en extra skruv som håller dem på plats. De är inte gjorda för att ta belastningen som blir om man försöker resa skåpet upp och enbart stöda det på benen under tiden. Man får lyfta skåpet rakt upp och ställa det ner med benen rakt neråt. Då funkar det bra. Inte heller går det att "asa" skåpet över golvet.
Jag vill minnas att min extremt hårda förhandlare till hustru fick till någon slags kompensation.spliffan skrev:jag har också beställt kök från ikea, ska levereras 20/11