pinebar skrev:
Där håller jag definitivt inte med. Det klokaste som någon sade till mig förra gången jag byggde kök är att de dyra fina köken troligen håller minst 20 år. IKEA's, vars luckor i fall oftast håller drygt 10 år och stommarna oftast längre,  är _mycket_ billigare. Och efter 10 år vill du troligen byta köket i alla fall på grund av att det känns omodernt.

Visst, om man gör husrenovering till en livsstil och spenderar en massa pengar på att byta kök så fort man tycker det kommer något flashigare.
Vi kommer sätta in ett kök som går i vårt hus stil, 50-tal, och vi kommer betala för att det ska hålla så länge som möjligt, förhoppningsvis längre än 10 år...

 
mango skrev:
Glad att höra!  :D

Angående vasken, jag upptäckte för inte så länge sedan att  T-röd fick min diskbänk att skina! Missfärgningarna jag hade så svårt att få bort försvann med T-röd!

Och angående kranarna, det var nog tur ni inte valde Ikeas kranar, de är inte i närheten av de bästa på marknaden.  :)
Aha! tack för tipset med T-röd, måste testas! :D
 
juancarlos skrev:
Visst, om man gör husrenovering till en livsstil och spenderar en massa pengar på att byta kök så fort man tycker det kommer något flashigare.
Vi kommer sätta in ett kök som går i vårt hus stil, 50-tal, och vi kommer betala för att det ska hålla så länge som möjligt, förhoppningsvis längre än 10 år...
Jag tycker inte att det handlar om trender och vilja ha det flashigt. För mig handlar det främst om behov och att ha ett praktiskt kök. Mina behov idag ser helt annorlunda ut än för 5 år sedan. Jag tror även att mina behov kommer att se annorlunda ut om 10 år, för att inte tala om 20 år när barnen har flyttat hemifrån. Visst spelar utseendet en viss roll oxå, därför kommer vi att välja släta, vita luckor så blir köket aldrig blir helt passé.

Men visst, om man VET säkert att man kommer att bo i huset i 40 år och att man kommer att ha samma behov om 30 år som man har nu, så är det väl inga problem med att bygga ett väldigt dyrt kök. Risken är ju bara att man flyttar om 15 år och de nya ägarna inte alls har samma syn på hur ett kök ska användas.

Sen ska man ju komma ihåg att saker och ting förändras med tiden. Nya behov uppstår, andra försvinner. Om 10 år kommer säkert sophanteringen se helt annorlunda ut än vad den gör idag. Lite surt då om man är tvungen att riva ut hela eller delar av sitt svindyra kök för att det inte funkar med morgondagens sopstandard.

 
halloy skrev:
Jag tycker inte att det handlar om trender och vilja ha det flashigt. För mig handlar det främst om behov och att ha ett praktiskt kök. Mina behov idag ser helt annorlunda ut än för 5 år sedan. Jag tror även att mina behov kommer att se annorlunda ut om 10 år, för att inte tala om 20 år när barnen har flyttat hemifrån. Visst spelar utseendet en viss roll oxå, därför kommer vi att välja släta, vita luckor så blir köket aldrig blir helt passé.

Men visst, om man VET säkert att man kommer att bo i huset i 40 år och att man kommer att ha samma behov om 30 år som man har nu, så är det väl inga problem med att bygga ett väldigt dyrt kök. Risken är ju bara att man flyttar om 15 år och de nya ägarna inte alls har samma syn på hur ett kök ska användas.

Sen ska man ju komma ihåg att saker och ting förändras med tiden. Nya behov uppstår, andra försvinner. Om 10 år kommer säkert sophanteringen se helt annorlunda ut än vad den gör idag. Lite surt då om man är tvungen att riva ut hela eller delar av sitt svindyra kök för att det inte funkar med morgondagens sopstandard.
Om jag bodde i ett sekelskifteshus skulle jag nog vara mer sugen på att satsa lite extra på ett "kvalitetskök" byggt för hand för att passa in i stilen. I ett sextiotalshus ser det bara fånigt ut. Mina föräldrar renoverade köket i början på åttiotalet i sitt sjuttiotalshus. Valde vita luckor. Det ser lika fräscht ut idag. De som satsade på mörkbruna spegelluckor har nog bytt ett par gånger sedan dess.
 
När jag hade läst en del av den här tråden började jag sitta och fundera över mitt första IKEA-kök som vi satte in 1987. Blev tvungen att ringa till mitt ex (som fortfarande lever med det köket) och fråga om det var någonting som hade gått sönder under dessa år. Och vi kom fram till att absolut ingenting hade gått sönder!!

Lådorna fungerar felfritt, gångjärnen osv. Det enda som syns att det är gammalt är på luckorna - de håller på att vara lite skamfilade här och där.  Men man kan väl inte begära nåt annat heller. De har ju ändå överlevt ungar, djur m.m m.m. Konstigt att de inte har fler skavanker än de har.

Så vad jag vill ha sagt med detta är - kvaliten på skåpstommarna kan man absolut inte klaga på. De håller för både det ena och det andra (vi hör inte till de mest försiktiga av oss). Luckkvaliten vill jag inte heller klaga på. Många av luckorna ser fortfarande fina ut - inga skavanker och så. De luckor som tagit mest stryk är ju naturligtvis de som är under diskbänken. Sen att byta ut luckorna blir ju inte nån större förmögenhet.

Så jag är jättenöjd med IKEA. Har nu mitt andra IKEA-kök, fast i ett annat hus.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.