Sanningen är väl att alla kök är i princip likadana? Var och kikade på tokdyra italienska och tyska kök och drar man ut lådan eller öppnar dörren så är det EXAKT samma sak som IKEA eller KVIK. Alla köksleverantörer köper beslag (gångjärn o.dyl.) och inredning från samma firma (BLUM). Stommarna är i samma material. Min erfarenhet är att IKEAs stommar är ovanligt stabila i konstruktionen. Det som skiljer åt är luckorna, men även de är i princip samma i material (MDF eller trä). En MDF-lucka från IKEA skiljer sig inte kvalitetsmässigt från en MDF-lucka från Poggenpohl.

Exklusiviteten sitter snarare i detaljer såsom bänkskiva, maskiner, blandare och liknande.
 
Jag har köpt Faktum Abstrakt och jag ångrar mig. Inte direkt för produkterna som sådant men jag borde ha specialsytt skåpen från en kökstillverkare istället och det skulle inte blivit dyrare. Det blev ett väldigt dyrt IKEA-kök. Har 260 i takhöjd och måttanpassningen har inte blivit medmaximalt utnyttjande. Dessutom har jag fått vänta på ett par skåp.

Säljer nog köket 'på rot' så småningom och beställer ett nytt - när jag kommit på grön kvist ::)
 
Byggarebert skrev:
Sanningen är väl att alla kök är i princip likadana? Var och kikade på tokdyra italienska och tyska kök och drar man ut lådan eller öppnar dörren så är det EXAKT samma sak som IKEA eller KVIK. Alla köksleverantörer köper beslag (gångjärn o.dyl.) och inredning från samma firma (BLUM). Stommarna är i samma material. Min erfarenhet är att IKEAs stommar är ovanligt stabila i konstruktionen. Det som skiljer åt är luckorna, men även de är i princip samma i material (MDF eller trä). En MDF-lucka från IKEA skiljer sig inte kvalitetsmässigt från en MDF-lucka från Poggenpohl.

Exklusiviteten sitter snarare i detaljer såsom bänkskiva, maskiner, blandare och liknande.
Det var väl ändå en rejäl generalisering? IKEA har tex. inte samma urval på stommar som andra, där kan det skilja rejält mellan olika leverantörer och vi har Hettich beslag och inredning.
Min erfarenhet av IKEA-kök? Jo, vi har monterat skåp och det gick bra, tills vi kom till högskåpet för ugn och inbyggnadsmicro. Då gick inte lådorna längst ner att stänga för att bakstycket satt för långt in... Men med lite meck, så blev det ett toppen-fint kök till sist! (dock inte hemma hos oss)
/U
 
Ja, det stämmer, dyrare tillverkare har ofta större urval. Men kvalitetsmässigt så skiljer det i princip inget. Man kan lätt få intrycket att om man lägger två- tre- eller fyrdubbla på köket så får man en Ferrari istället för en Skoda. Men det man får är en Skoda med lite extrautrustning.

Samma sak med köksmaskiner, Gaggenau är bara AEG-prylar med annan design. en kökskran för 10.000 kr har inte bättre kvalitét än en kran för 1000 kr, kakel för 3000 kr / m2 håller inte bättre än kakel för 100 kr. Tricket är att få ett snyggt kök utan att hosta upp en halv mille. En sak som är säkert är att oavsett hur mycket du gett för köket så är det värdelöst efter 10-15 år (dvs. omodernt och slitet).
 
Gaggenau är Siemens/Bosch, inte Aeg (som ingår i Electroluxkoncernen).
 
Ursäkta, svårt att skilja alla dessa tyskar åt, de ser ju likadana ut ;D

AEG är väl nästan lite "finare" än Siemens/Bosch?
 
Byggarebert skrev:
Ursäkta, svårt att skilja alla dessa tyskar åt, de ser ju likadana ut  ;D

AEG är väl nästan lite "finare" än Siemens/Bosch?
De siktar nog på att vara likvärdiga. Siemens är ju lite dyrare än Bosch fast det nästan är omöjligt att skilja produkterna åt (annat än på namnet).
 
Även om andra kökstillverkare har störe utbud så är det faktiskt så att kvalitetsmässigt så är det samma. ikea använder samma tillverkare av stommar som andra dyrare märken och om man upplever att det är så svårt att sätta ihop deras kök så är det ju fritt fram att betala mer och köpa från någon annan (och så har de väl monteringshjälp påikea oxå). Man kan ju inte få allt. Något måste ju vara annorlunda eftersom ikea är så mycket billigare... ;)

vi har ikea stommar men har egna luckor, vi hade inte problem med att montera köket. Allt fanns, vi fick det när vi ville ha det och instruktionerna är inte dåliga om man bra läser dem ordentligt. Det är min erfarenhet av Ikeas kök...vi är jättenöjda.
 
Ikeas kök är samma som marbodal, fast du får sätta ihop det själv. Blandare ska du inte köpa hos ikea, inte många rörmokare som sätter upp dom. Packningen i dom har varit av sämsta kvalité.

Annars tycker jag ikea har kanon fina kök, ett alternativ är ju att köpa skåen hos ikea och luckorna av någon annan.
 
hej!jag har ett ikea kök,ädel o är helnöjd,ikeas glidskenor till lådor är helt suveräna,även gångjärnen.med hänsyn tillpriset är det inte mycket o säga om.beträffande benen bör man montera en kraftig bräda i bakkant mot väggen.står mycket stabilare då.om det är problem med leveranser kan man beställa från happaranda från o med idag.
 
Hej!

Jag tycker också att det är jättebra "price-performance" på IKEAs kök. Jag byggde ett Nexus björk för 10 år sedan och hade det i 9 år, sedan flyttade jag. När jag flyttade hade ytskiktet på hantagen börjat nötas bort på de mest använda skåpen och nederkanten på luckorna under vasken började bli fula. Det var också dags att dra åt skurvarna i de flesta gångjärnen. Men det tycker jag var helt OK efter så lång tid.

Mitt nya kök blir också IKEA. Ingen annan kökstillverkare lyckades övertyga mig om att deras kvalitet faktiskt är dubbelt så bra som IKEAs. För priserna är ju dubbla minst om man jämför. Utom möjligen Kvik, då. Men deras säljare var så ointressrad och så hade jag hört rykten om att deras kök är svårare att montera. Och jag vet ju vad jag får när jag köper IKEA för det har jag ju haft förut och varit nöjd.

/pinebar
 
Tack alla för att ni berättat om era erfarenheter av Ikeakök och för alla tips på vad man ska tänka på! Tur jag fick reda på att man inte bara kan åka till Ikea och plocka upp ett helt kök utan att vissa varor alltid levereras, annars hade nog risken varit att man stått där med ett utrivet kök  :surprised:   Och jag ska definitivt undvika plastben!

Spliffan, hoppas du får ditt kök på måndag och att du blir nöjd! Du får gärna berätta hur det har gått  :)  
 
sådärja..

så fick man ett samtal från ikea.. Köket kommer på tisdag WIIIHA
 
spliffan,
Skoj att höra!  ;D

los62, kan inte tänka mig att det bara är Ikea som har problem med färgnyanser. Ta kakel till exempel, det är viktigt att få allt kakel från samma tillverkningsomgång, just för att inte få olika färgnyanser. Men visst måste man få något extra om man betalar så mycket mer för ett kök från någon annan tillverkare. Större utbud och bättre ytfinish är väl fördelarna, men jag tror inte sambandet är linjärt. Som pinebar säger, ett dubbelt så dyrt kök är nog inte dubbelt så bra. Man får väldigt mycket för pengarna på Ikea. Det som är viktigt för mig är att lådor och dörrar går att öppna smidigt och att kvalitetsskiftningarna inte är för stora. Om jag tolkar inläggen här rätt så beror många fel på köken mer på den som sätter ihop köken än på att toleransnivåerna vid tillverkningen är för stora. Men visst förekommer tillverkningsfel på Ikea (och andra tillverkare också  ::) ). Förra året satte vi upp en massa skåpslådor och först efter att de var uppsatta upptäckte vi att skenorna var feltillverkade. Det tog ca ett halvår med besök från Ikea innan vi fick de nya skenorna levererade. Det fungerar fint nu.

Tack för att du delar med dig av dina erfarenheter!
 
Jaha, så var det då dags att svära lite i kyrkan igen, men jag kan ju bara inte hålla mig........

När vi byggde om köket för snart ett år sedan så valde vi ett snickarbyggt kök, som kostade ungefär som ett medeldyrt kök typ HTH (så vi har något att jämföra med.....)

totalt uppgick kostnaden för köket till ca 240t kr allt som allt, varav själva köket hos kökstillverkaren kostade 104t kr, hos IKEA hade vi fått betala ca 60t kr.

besparingen hade sålunda varit ca 44t kr, mao hade köket kostat 196t istället för dom 240t det nu kostade och vad fick vi då för dom pengarna, jo: måttanpassat kök med en säljare som engagerade sig personligen,utan att man behövde köa och armbåga sig fram bland en massa annat folk i en massa sorl och vimmel, som kom ut och mätte tre gånger, ett kök som var komplett och ihopsatt vid leverans, massiva stommar (inga vita insidor på mina skåp tack!), massiva bänkskivor i helstav 40mm, specialbeställd bardel, dubbel botten med infälld belysning på samtliga överskåp samt vitrin, en specialritad skänk med tillhörande vitrindel, samtliga lådor fullutdrag och fulldämpade (fanns inte på ikea vid det laget), ett kök HELT utan passbitar, massiva socklar, en mängd speciallösningar, uppföljning av projektet så att allt passar/blir som tänkt samt en hel del övriga speciallösningar.

44t spänn är för mig billigt i det samanhanget då jag dessutom ska gå och leva i prylarna under en lång tid framöver........

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.