12 623 läst · 45 svar
13k läst
45 svar
Vad har ni för bord till era pelarborrmaskiner - posta bilder!
Verktygstokig
· Stockholm
· 1 393 inlägg
Daniels lösning ska jag också kopiera
Länk till tråden om Daniels utsug som referens:jac skrev:
https://www.byggahus.se/forum/threads/utsug-pelarborr.275832/
Mekat ihop nytt bord och anhåll till pelarborren. Kan ju givetvis inte mäta sig med @jac s gustavianska alster men alla gör vi väl så gott vi kan....
Basen i två lager 18mm björkplywood, limmade ihop och givetvis är ena skivan flippad 90 grader för att plywoodränderna på "ändträet" ska se naturliga ut. Finns inget jag får så ont i magen av som att se hoplimmad björkplywood där folk orienterat skivorna i samma riknting och det är ett tjockt ljust- eller mörkt lager i mitten.
Behandlat med nån båtfernissa som stod på bra att ha hyllan, brukar inte behandla mina jiggar men just borrbordet brukar få utstå mer än bara träarbete.
Infrästa t-tracks för att kunna hålla fast saker, bakre t-tracken är för att kunna hålla fast min vinkelhylla. Anhållet sitter i genomgående spår, vinklar på undersidan. Om man inte är så duktig på att suga som @Daniel_N så fylls t-tracks på borrbordet ganska omgående med spån. De t-tracks jag har nu används ganska sällan o då kan jag tänka mig att städa ur dom, men har inte sugdisciplin nog att ha t-tracks för anhållet som används väldigt frekvent. Fördelen med mitt fastspänningssätt är att spånorna ramlar rakt genom bordet.
Anhållet ja, aningen speciellt. Vet inte hur många gånger jag stått o saknat nån cm på djupet så nu har jag verkligen ansträngt mig för att maxa avstånd mellan borrcentrum och anhållets bakersta position. 18mm björkplywood o en infräst 20*10mm automatstål för att hjälpa till där anhållet bara har en vertikal del. Känns väldigt stabilt o oflexigt. Litet urtag i anhållet för att ha plats till chucken för anhållsnära borrning i tunna ämnen.
Basen i två lager 18mm björkplywood, limmade ihop och givetvis är ena skivan flippad 90 grader för att plywoodränderna på "ändträet" ska se naturliga ut. Finns inget jag får så ont i magen av som att se hoplimmad björkplywood där folk orienterat skivorna i samma riknting och det är ett tjockt ljust- eller mörkt lager i mitten.
Behandlat med nån båtfernissa som stod på bra att ha hyllan, brukar inte behandla mina jiggar men just borrbordet brukar få utstå mer än bara träarbete.
Infrästa t-tracks för att kunna hålla fast saker, bakre t-tracken är för att kunna hålla fast min vinkelhylla. Anhållet sitter i genomgående spår, vinklar på undersidan. Om man inte är så duktig på att suga som @Daniel_N så fylls t-tracks på borrbordet ganska omgående med spån. De t-tracks jag har nu används ganska sällan o då kan jag tänka mig att städa ur dom, men har inte sugdisciplin nog att ha t-tracks för anhållet som används väldigt frekvent. Fördelen med mitt fastspänningssätt är att spånorna ramlar rakt genom bordet.
Anhållet ja, aningen speciellt. Vet inte hur många gånger jag stått o saknat nån cm på djupet så nu har jag verkligen ansträngt mig för att maxa avstånd mellan borrcentrum och anhållets bakersta position. 18mm björkplywood o en infräst 20*10mm automatstål för att hjälpa till där anhållet bara har en vertikal del. Känns väldigt stabilt o oflexigt. Litet urtag i anhållet för att ha plats till chucken för anhållsnära borrning i tunna ämnen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Fantastiskt snyggt Ola. Elegant tänkt och genomfört som du brukar!
Inspirerande och smarta idéer vad gäller anhållet; dels lösningen för att få det tajt mot pelaren och dels att använda sargsprintar för sammanfogningen av liggande resp stående del. Laminat är ju lite svårlimmat...
Jiggen på sista bilden får du gärna presentera utförligare.
//Ronnie
"givetvis är ena skivan flippad 90 grader" — är det fel på mitt tänk igen eller menar du 180 grader?
Inspirerande och smarta idéer vad gäller anhållet; dels lösningen för att få det tajt mot pelaren och dels att använda sargsprintar för sammanfogningen av liggande resp stående del. Laminat är ju lite svårlimmat...
Jiggen på sista bilden får du gärna presentera utförligare.
//Ronnie
"givetvis är ena skivan flippad 90 grader" — är det fel på mitt tänk igen eller menar du 180 grader?
Redigerat:
Tack Ronnie. Anledningen till sargsprintarna är inte bara laminatet, kunde ju ha dominoat o limmat. Sitter dominos nu också men de är olimmade o bara för styrning. Nä, kör ofta sargsprintar på saker som måste vara 90 grader eller möjliga att justera i efterhand. Även om jag ibland förefaller kunna snickra är det inte ofta jag lyckas få ihop en L-limning exakt i 90 grader och i detta faller är jag övertygad om att jag kommer vilja plocka isär anhållet o ändra något nån dag.P Pysslarn skrev:Fantastiskt snyggt Ola. Elegant tänkt och genomfört som du brukar!
Inspirerande och smarta idéer vad gäller anhållet; dels lösningen för att få det tajt mot pelaren och dels att använda sargsprintar för sammanfogningen av liggande resp stående del. Laminat är ju lite svårlimmat...
Jiggen på sista bilden får du gärna presentera utförligare.
//Ronnie
"givetvis är ena skivan flippad 90 grader" — är det fel på mitt tänk igen eller menar du 180 grader?
"Flippad" va kanske fel ord, snarare roterad, men 90 grader stämmer. Så, är det fiberriktning i längsled på ena skivan ska det va i breddled på den andra. Annars bryter man randiga mönstret och det ser ut som man limmat ihop plywoodskivor snarare än att vara en tjock skiva. Typ som det här. Bluuuääääää.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja just det, missade ju att svara på det. Den finns såklart redan utförligt beskriven på forumetP Pysslarn skrev:
….o du verkar ha gillat inlägget. Är vi tillbaka i "bandslipsloopen" igen fast nu med min fastspänningspryl?
Förstår bara inte hur det kan se så rent ut. Att borra är för mig en väldigt skitig operation, p.g.a. metall.
Borrar ni endast de finaste trävarorna eller? Fast jag även bara sku borra trä blir det ju slitet och fult med tiden. Man blir lite deppad ibland, känns som man saknar en viss talang.
Borrar ni endast de finaste trävarorna eller? Fast jag även bara sku borra trä blir det ju slitet och fult med tiden. Man blir lite deppad ibland, känns som man saknar en viss talang.
Medlem
· Stockholm
· 4 162 inlägg
Härliga lösningar
Själv letar jag ett koordinatbord till min pelarborr......
Själv letar jag ett koordinatbord till min pelarborr......
Verktygstokig
· Halland
· 7 632 inlägg
Verktygstokig
· Norrbotten
· 840 inlägg
Finns det någon ny inspiration så här tre år senare?
Njae, inte så ny egentligen får jag dessvärre erkänna — ett bra projekt tar tid sa en kompis en gång och det tog jag fasta på...
Mitt bord är i stora drag en ren stöld med lite variationer kanske men med tanke på hur bra originalet är ser jag ingen anledning att försöka utveckla bordet ytterligare. Har inte upplevt eller kan tänka mig situationer där bordet i sig innebär begränsningar.
Här är en tråd till mitt bygge, post #676:
https://www.byggahus.se/forum/threa...tigt-seg-byggtrad.283552/page-46#post-4577044
Det jag grunnar på/jobbar med nu är fastsättning på pelarborren, eventuell bordsbreddning samt anhåll.
Snart klar.
//Ronnie
Mitt bord är i stora drag en ren stöld med lite variationer kanske men med tanke på hur bra originalet är ser jag ingen anledning att försöka utveckla bordet ytterligare. Har inte upplevt eller kan tänka mig situationer där bordet i sig innebär begränsningar.
Här är en tråd till mitt bygge, post #676:
https://www.byggahus.se/forum/threa...tigt-seg-byggtrad.283552/page-46#post-4577044
Det jag grunnar på/jobbar med nu är fastsättning på pelarborren, eventuell bordsbreddning samt anhåll.
Snart klar.
//Ronnie
Verktygstokig
· Norrbotten
· 840 inlägg
Den biten har jag typ löst, med en lite för liten 8mm plåt svetsad på ett rör som passar i originalfästet!P Pysslarn skrev:
På den har det så länge fått duga med en överbliven mdf-bit och anhåll som hålls fast med tvingar...
Med tanke på mängden spån kommer det bli genomgående hål enligt Olas design, utöver det har jag inte kommit på vad mer som är "nödvändigt" än
Jag är inte färdig än men har kommit så långt så att det tål att visas upp. Fick tag i en billig Arboga EB100 (B't står för att det är en bordsmodell) så den saknade både golvpelare och bordsskiva. En väldigt tidig maskin, troligtvis från 40-talet.
Byggt ett stativ för att montera maskinen där bordet går att hissa upp och ner.
Iden är att slippa veva höjden mer än i undantagsfall och dessutom lösa det klassiska problemet att man tappar XY-positionen när man ändrar höjd.
Det återstår att rikta upp maskinen så att bordets Z-rörelse linjerar exakt med pinjongens för att åstadkomma detta, samt att bygga färdigt bordet med anhåll. Och sen att renovera själva borrmaskinen, börjat lite med spindellagret men vill nu först få den funktionell för att sen riva ner den i molekyler.
Stativet är byggt i massiv ek, lådan som går upp och ner i dubbel 21mm k-plyfa, horisontella delar i 40mm MDF. Maskinen sitter på en 140mm H-balk som dessutom har fått sidor på den översta delen som gör att den ser ut som en fyrkantsprofil.
Lådan styrs av 2 biffiga linear rails. Ett slaktat skrivbord fick bidra med hissmekanismen.
Lite järnskrot längst ner för att få ner tyngdpunkten och öka stabiliteten. Hela härligheten väger 230 kg och sen tillkommer maskinen på 90 kg. Varit lite projekt att montera.
Det mesta saker som jag haft liggande eller hittat billigt.
Video för att visa hissrörelsen:
Ett speciellt tack till @Daniel_N för hjälp med svetsning av järnbalken.
Även tack till @Ola C för en utmärkt video om kantlistning med både utvändiga och invändiga hörn som jag gjort på bordet som är dubbel 21 mm spånskiva från det slaktade skrivbordet.
Fantastiskt roligt projekt som jag kommer att få stor användning för.
/Jan
Byggt ett stativ för att montera maskinen där bordet går att hissa upp och ner.
Iden är att slippa veva höjden mer än i undantagsfall och dessutom lösa det klassiska problemet att man tappar XY-positionen när man ändrar höjd.
Det återstår att rikta upp maskinen så att bordets Z-rörelse linjerar exakt med pinjongens för att åstadkomma detta, samt att bygga färdigt bordet med anhåll. Och sen att renovera själva borrmaskinen, börjat lite med spindellagret men vill nu först få den funktionell för att sen riva ner den i molekyler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Stativet är byggt i massiv ek, lådan som går upp och ner i dubbel 21mm k-plyfa, horisontella delar i 40mm MDF. Maskinen sitter på en 140mm H-balk som dessutom har fått sidor på den översta delen som gör att den ser ut som en fyrkantsprofil.
Lådan styrs av 2 biffiga linear rails. Ett slaktat skrivbord fick bidra med hissmekanismen.
Lite järnskrot längst ner för att få ner tyngdpunkten och öka stabiliteten. Hela härligheten väger 230 kg och sen tillkommer maskinen på 90 kg. Varit lite projekt att montera.
Det mesta saker som jag haft liggande eller hittat billigt.
Video för att visa hissrörelsen:
Ett speciellt tack till @Daniel_N för hjälp med svetsning av järnbalken.
Även tack till @Ola C för en utmärkt video om kantlistning med både utvändiga och invändiga hörn som jag gjort på bordet som är dubbel 21 mm spånskiva från det slaktade skrivbordet.
Fantastiskt roligt projekt som jag kommer att få stor användning för.
/Jan
Smart med Z-hissen. Med åren lär man sig hyfsat att jobba runt det men det finns fortfarande tillfällen då man missat att ta höjd för olika borrlängder o måste hissa borrhuvudet för "borrning 2 med annan diameter" o man stör sig varenda gång att man tappar centrum.J Jan271 skrev:Jag är inte färdig än men har kommit så långt så att det tål att visas upp. Fick tag i en billig Arboga EB100 (B't står för att det är en bordsmodell) så den saknade både golvpelare och bordsskiva. En väldigt tidig maskin, troligtvis från 40-talet.
Byggt ett stativ för att montera maskinen där bordet går att hissa upp och ner.
Iden är att slippa veva höjden mer än i undantagsfall och dessutom lösa det klassiska problemet att man tappar XY-positionen när man ändrar höjd.
Det återstår att rikta upp maskinen så att bordets Z-rörelse linjerar exakt med pinjongens för att åstadkomma detta, samt att bygga färdigt bordet med anhåll. Och sen att renovera själva borrmaskinen, börjat lite med spindellagret men vill nu först få den funktionell för att sen riva ner den i molekyler.
[bild]
Stativet är byggt i massiv ek, lådan som går upp och ner i dubbel 21mm k-plyfa, horisontella delar i 40mm MDF. Maskinen sitter på en 140mm H-balk som dessutom har fått sidor på den översta delen som gör att den ser ut som en fyrkantsprofil.
Lådan styrs av 2 biffiga linear rails. Ett slaktat skrivbord fick bidra med hissmekanismen.
Lite järnskrot längst ner för att få ner tyngdpunkten och öka stabiliteten. Hela härligheten väger 230 kg och sen tillkommer maskinen på 90 kg. Varit lite projekt att montera.
Det mesta saker som jag haft liggande eller hittat billigt.
Video för att visa hissrörelsen:
[video]
Ett speciellt tack till @Daniel_N för hjälp med svetsning av järnbalken.
Även tack till @Ola C för en utmärkt video om kantlistning med både utvändiga och invändiga hörn som jag gjort på bordet som är dubbel 21 mm spånskiva från det slaktade skrivbordet.
Fantastiskt roligt projekt som jag kommer att få stor användning för.
/Jan