Daniels lösning ska jag också kopiera:D
 
Mekat ihop nytt bord och anhåll till pelarborren. Kan ju givetvis inte mäta sig med @jac s gustavianska alster men alla gör vi väl så gott vi kan....

Basen i två lager 18mm björkplywood, limmade ihop och givetvis är ena skivan flippad 90 grader för att plywoodränderna på "ändträet" ska se naturliga ut. Finns inget jag får så ont i magen av som att se hoplimmad björkplywood där folk orienterat skivorna i samma riknting och det är ett tjockt ljust- eller mörkt lager i mitten.:poop:

Behandlat med nån båtfernissa som stod på bra att ha hyllan, brukar inte behandla mina jiggar men just borrbordet brukar få utstå mer än bara träarbete.

Infrästa t-tracks för att kunna hålla fast saker, bakre t-tracken är för att kunna hålla fast min vinkelhylla. Anhållet sitter i genomgående spår, vinklar på undersidan. Om man inte är så duktig på att suga som @Daniel_N så fylls t-tracks på borrbordet ganska omgående med spån. De t-tracks jag har nu används ganska sällan o då kan jag tänka mig att städa ur dom, men har inte sugdisciplin nog att ha t-tracks för anhållet som används väldigt frekvent. Fördelen med mitt fastspänningssätt är att spånorna ramlar rakt genom bordet.

Anhållet ja, aningen speciellt. Vet inte hur många gånger jag stått o saknat nån cm på djupet så nu har jag verkligen ansträngt mig för att maxa avstånd mellan borrcentrum och anhållets bakersta position. 18mm björkplywood o en infräst 20*10mm automatstål för att hjälpa till där anhållet bara har en vertikal del. Känns väldigt stabilt o oflexigt. Litet urtag i anhållet för att ha plats till chucken för anhållsnära borrning i tunna ämnen.

Hantverksmässigt tillverkat borrbord med infrästa t-tracks, anhåll och pelarborr i verkstadsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hantverksmässigt tillverkat bord av björkplywood för pelarborr med synliga lager och behandlad yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Egengjord borrställning med t-tracks och anhåll på björkplywood bord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hemmagjort anhåll till pelarborr på ett arbetsbord med hål och T-spår, tillverkat av björkplywood.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hemmagjort borrbord med anhåll i björkplywood och infälld metall, på verkstadsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Egetillverkat borrbord med anhåll i björkplywood och T-track spår för fastspänning av arbetsstycken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hemmagjord pelarborrbord och anhåll med infällda T-spår och genomtänkt spånhantering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Egengjort borrbord i björkplywood med anhåll och infrästa t-tracks för fastspänning, och ett urtag nära chucken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Egengjort borrbord med björkplywood och anhåll, infrästa t-tracks och fasta vinkelhyllor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Toddbertuzzi och 11 till
  • Laddar…
Fantastiskt snyggt Ola. Elegant tänkt och genomfört som du brukar!

Inspirerande och smarta idéer vad gäller anhållet; dels lösningen för att få det tajt mot pelaren och dels att använda sargsprintar för sammanfogningen av liggande resp stående del. Laminat är ju lite svårlimmat...

Jiggen på sista bilden får du gärna presentera utförligare. :)
//Ronnie

"givetvis är ena skivan flippad 90 grader" — är det fel på mitt tänk igen eller menar du 180 grader?
 
Redigerat:
P Pysslarn skrev:
Fantastiskt snyggt Ola. Elegant tänkt och genomfört som du brukar!

Inspirerande och smarta idéer vad gäller anhållet; dels lösningen för att få det tajt mot pelaren och dels att använda sargsprintar för sammanfogningen av liggande resp stående del. Laminat är ju lite svårlimmat...

Jiggen på sista bilden får du gärna presentera utförligare. :)
//Ronnie

"givetvis är ena skivan flippad 90 grader" — är det fel på mitt tänk igen eller menar du 180 grader?
Tack Ronnie:D. Anledningen till sargsprintarna är inte bara laminatet, kunde ju ha dominoat o limmat. Sitter dominos nu också men de är olimmade o bara för styrning. Nä, kör ofta sargsprintar på saker som måste vara 90 grader eller möjliga att justera i efterhand. Även om jag ibland förefaller kunna snickra är det inte ofta jag lyckas få ihop en L-limning exakt i 90 grader och i detta faller är jag övertygad om att jag kommer vilja plocka isär anhållet o ändra något nån dag.

"Flippad" va kanske fel ord, snarare roterad, men 90 grader stämmer. Så, är det fiberriktning i längsled på ena skivan ska det va i breddled på den andra. Annars bryter man randiga mönstret och det ser ut som man limmat ihop plywoodskivor snarare än att vara en tjock skiva. Typ som det här. Bluuuääääää.
En hörndetalj av en laminerad träplatta med synliga sargsprintar för att säkerställa 90 graders vinkel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
P Pysslarn skrev:
Jiggen på sista bilden får du gärna presentera utförligare
Ja just det, missade ju att svara på det. Den finns såklart redan utförligt beskriven på forumet;)

….o du verkar ha gillat inlägget. Är vi tillbaka i "bandslipsloopen" igen fast nu med min fastspänningspryl?:geek:
 
  • Gilla
  • Haha
Daniel_N och 2 till
  • Laddar…
Förstår bara inte hur det kan se så rent ut. Att borra är för mig en väldigt skitig operation, p.g.a. metall.

Borrar ni endast de finaste trävarorna eller? Fast jag även bara sku borra trä blir det ju slitet och fult med tiden. Man blir lite deppad ibland, känns som man saknar en viss talang.
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
Härliga lösningar :)

Själv letar jag ett koordinatbord till min pelarborr......
 
Bra tråd! Nu måste tjag a tag i detta. Problemet är bara: Innan jag köpte min pelarborr kunde jag komma på tusen olika anledningar till att ha en, men nu när jag har en kommer jag inte på en enda??? Vad hände där?
 
O OAC skrev:
Bra tråd! Nu måste tjag a tag i detta. Problemet är bara: Innan jag köpte min pelarborr kunde jag komma på tusen olika anledningar till att ha en, men nu när jag har en kommer jag inte på en enda??? Vad hände där?
Akut o-behov. Ser att du bor i Halland. Den kan få bo hos mig så länge ;)
 
  • Gilla
Lime113
  • Laddar…
Finns det någon ny inspiration så här tre år senare?
 
Njae, inte så ny egentligen får jag dessvärre erkänna — ett bra projekt tar tid sa en kompis en gång och det tog jag fasta på...

Mitt bord är i stora drag en ren stöld med lite variationer kanske men med tanke på hur bra originalet är ser jag ingen anledning att försöka utveckla bordet ytterligare. Har inte upplevt eller kan tänka mig situationer där bordet i sig innebär begränsningar.

Här är en tråd till mitt bygge, post #676:

https://www.byggahus.se/forum/threa...tigt-seg-byggtrad.283552/page-46#post-4577044

Det jag grunnar på/jobbar med nu är fastsättning på pelarborren, eventuell bordsbreddning samt anhåll.

Snart klar. :D
//Ronnie
 
P Pysslarn skrev:
…Det jag grunnar på/jobbar med nu är fastsättning på pelarborren, eventuell bordsbreddning samt anhåll.

Snart klar. :D
//Ronnie
Den biten har jag typ löst, med en lite för liten 8mm plåt svetsad på ett rör som passar i originalfästet!
På den har det så länge fått duga med en överbliven mdf-bit och anhåll som hålls fast med tvingar...

Med tanke på mängden spån kommer det bli genomgående hål enligt Olas design, utöver det har jag inte kommit på vad mer som är "nödvändigt" än:thinking:
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.