Efter 5 långa år med låst ränta på 4,99% så kan jag glatt meddela att jag nu med 3 månaders har 1,77% på mina bolån. Nu bor jag billigt! :)

• Gilla
magda136 och 4 till
  • Laddar…
xdigger skrev:
Efter 5 långa år med låst ränta på 4,99% så kan jag glatt meddela att jag nu med 3 månaders har 1,77% på mina bolån. Nu bor jag billigt! :)
Sensmoral: Bind inte räntan - sätt istället av en fast summa till lånet varje månad och amortera det som inte går till räntan. Hög ränta = låg amortering. Låg ränta = hög amortering.

• Gilla
TreeView
  • Laddar…
xdigger skrev:
Grattis! Hoppas du sovit gott ;)

xdigger skrev:
Härligt! Nu vet jag inte hur stort lån du har nen det skulle vara "kul" att veta hur mycket du hade sparat på att köra rörligt under denna femårsperiod.

På en mille blir det 161.000kr på fem år (före ränteavdrag).....

Jag har bara 670.000kr i lån, så så farligt är det inte men det gör några tusen i kvartalet. Helt klart Bond inte räntan. Men när jag köpte så var det i början av finanskrisen så jag tog det säkra före det osäkra! Då visste jag att jag hade tak över huvudet i minst fem år. :)

Excel
xdigger skrev:
Jag har bara 670.000kr i lån, så så farligt är det inte men det gör några tusen i kvartalet. Helt klart Bond inte räntan. Men när jag köpte så var det i början av finanskrisen så jag tog det säkra före det osäkra! Då visste jag att jag hade tak över huvudet i minst fem år. :)
Finanskrisen var ju 2008, du måste ha bundit 2011?

Nej, 2011 gick den bara in i en ny fas, det var riktigt oroliga tider, nu hade vi visserligen en regering som var rätt skickliga så vi märkte faktiskt knappt av finanskrisen som pågick ganska länge, det är nog anledningen till att du inte ens uppfattade lrisläget. För mig som köpte hus då så pratade tom banken om det, husvar svårsålda, tex så kunde jag pruta ner mitt hus en rejäl slant.

Finanskrisen följdes av en skuldkris.

• Gilla
xdigger och 1 till
  • Laddar…
Excel
2015.75 Startskottet för Big Bang, dvs. statsskuldkris, vi har bara sett början.

Excel skrev:
2015.75 Startskottet för Big Bang, dvs. statsskuldkris, vi har bara sett början.
Har Big Bang börjat än...? Jag har inte riktigt hört smällen än.... Tror jag.....? ;)

Stringfellow Hawke skrev:
Hur har du lyckats få ett lån som inte har någon villkorsändringsdag?
Det var väl det normale med dom gamla rörliga lånen knutna till Stibor. Men det finns någon klausul som ändå gör att banken kan ändra ränteskillnaden när dom känner för. (Vilket dom gjort en gång för mig, annars hade nog räntan varit nära noll nu.)

Hemmakatten
Vi har också ett lån som bara löper på utan villkorsändring. Lånet las in av kontorschefen och jag har vid ett par tillfällen fått snäsiga kommentarer av kontorspersonalen om vår ränta, vi har 1,00%.

ullberg
1,00% är vad jag har också - med ett lån som "läggs om" varannat år, så helt extremt är det nog inte. Dock tror jag inte jag får behålla min nivå vid nästa omläggning (SEB som ju försämrat vid varje omläggning de senaste åren) - och det är ju tveklöst bättre att inte ha villkorsändringar än att ha dem.

/U

Jag har en lånedel med gamla villkor hos SEB. 1,02% på den. Men den fina räntan försvinner senast om ett år. Då blir det att se över vilken bank man sla ha.

Stibor-lån hade varit fint :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.