....men visst tänker du väl förankra resten av insatsen bakom mellanväggen? Om du smäller och det verkligen blir tvärnit lär ju några hundra kilo verktyg inte hindras av en 18mm plyfa gissar jag.
 
Jag ville ha bilder så det uppskattas. Jag funderar på att köpa och inreda en byggbil bara för skojs skull. Har inredning till skåpsläpet men det är inte lika optimalt :)
 
  • Gilla
corre
  • Laddar…
Tur man inte är ensam som funderar på praktisk byggbil ;)
Deffe med kåpa så man kan kombinera skogsturerna med tungsläp från byggårn...
 
  • Gilla
Lolle
  • Laddar…
corre skrev:
Tur man inte är ensam som funderar på praktisk byggbil ;)
Deffe med kåpa så man kan kombinera skogsturerna med tungsläp från byggårn...
Ja mitt problem är att vi har redan 5 bilar (3 bruksbilar och 2 skojbilar) och byggbilen måste antingen vara en utöver dessa eller lyckas kombinera billiga pendlingsegenskaper med plats för barnen till och från dagis mm. Har dessutom "råkat" köpa 3 släpvagnar där skåpsläpet var perfekt för både biltransport, skotertransport och bygg/verktyg. Jag byggde mobil förvaring, arbetsbänk och skåp mm men är sjukt less på att det alltid är felanpassat för det jag behöver göra. Är skåp mm monterat så är det bil eller skoter, atv mm som ska transporteras. Står släpet tomt så ska man till kompisar eller stuga och bygga..

En dedikerad byggbil hade varit perfekt, helst med 4wd o hög dragvikt så slipper jag alltid använda familebussen att dra med.
 
  • Gilla
corre
  • Laddar…
Och jag bekymmrar mig mest över att det inte går att lasta bråte i nya bilen på samma sätt som gamla.
Tar liksom emot att lasta in ett gäng 2.5m reglar rakt in och lägga dom på konsolen fram i en helt ny bil
 
MathiasS skrev:
Finns ju trevligare sätt att dö på än att få en vitgrön plastlåda i bakhuvet......
Många här menar nog att det finns bra många otrevligare sätt också.... :eek:
 
  • Gilla
RoTe och 1 till
  • Laddar…
Kör en BMW 130iM LCI -07
samt åker en BMW 318i -03

Blir förvånad att det så mycket mögbilar här... hade förväntat mej bättre smak.
men detta är inte mit "huvudforum"... hänger mer på autopower.se

/Jonas
 
Jonas Uppsala skrev:
Kör en BMW 130iM LCI -07
samt åker en BMW 318i -03

Blir förvånad att det så mycket mögbilar här... hade förväntat mej bättre smak.
men detta är inte mit "huvudforum"... hänger mer på autopower.se

/Jonas
Att köra en Tysk Fabia RS eller åka med en faceliftad Opel Ascona impar nog ingen här på forumet.;)
 
  • Gilla
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
Jonas Uppsala skrev:
Kör en BMW 130iM LCI -07
samt åker en BMW 318i -03

Blir förvånad att det så mycket mögbilar här... hade förväntat mej bättre smak.
men detta är inte mit "huvudforum"... hänger mer på autopower.se

/Jonas
Jag förstår att du gillar det forumet, din attityd passar fullkomligt in där. :)
 
  • Gilla
Ingenjören och 4 till
  • Laddar…
Dagens projekt: bygga hylla enligt bild i #373

Det stod tidigt klart att någon mätt fel när hen ritade SKP-ritningen. Det finns helt enkelt inte så mkt plats på höjden.

Tanken var att ha två utdragslådor längst ner, sedan plats för 6 st Essve-boxar samt 4-5 st SYS1:surprised:r

Nåja, så här blev det istället:

ImageUploadedByTapatalk1356711136.344917.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


De vertikala delarna har monterats med Dominios ner mot bottenplattan + lim + skruv.
ImageUploadedByTapatalk1356711161.476758.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Plywoodskivorna spårades in i limfogen för att få högsta stabilitet.
ImageUploadedByTapatalk1356711186.878746.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


"Fattigmans-dado"
ImageUploadedByTapatalk1356711204.226434.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nästan klart. Stöden som står mellan hyllorna ska bort och ersättas med en bärlist
ImageUploadedByTapatalk1356711226.606651.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Inifrån. Här ska det in några hyllor men jag måste se vad jag ska ha för mellanrum.
ImageUploadedByTapatalk1356711249.746399.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tidsåtgång:

Materialinköp - 1 tim
Byggtid - 5 tim

Förankring kommer att bli mot de infästningsöglor som finns i golvets botten.
 
Redigerat:
  • Gilla
Enk Projektet och 1 till
  • Laddar…
Jonas Uppsala skrev:
Kör en BMW 130iM LCI -07
samt åker en BMW 318i -03

Blir förvånad att det så mycket mögbilar här... hade förväntat mej bättre smak.
men detta är inte mit "huvudforum"... hänger mer på autopower.se

/Jonas
Jaha....är det meningen att man ska tycka något om ditt bilval?
...haha...autopower....mmm...klubben för inbördes beundran? ;)
 
  • Gilla
RoTe och 1 till
  • Laddar…
vojma skrev:
[bild]
Ohh - Noterar verktygsporr i nedre hörnet - Är det inte en Senco Fusion 16 Gauge! Porr!! En sån vill jag ha i julkla.. öhh... Nyårspresent! (y)
Vojma, Jag fyller annars år i September så du kan ju alltid notera det tills dess.
 
Du är helt fel ute - det är en Senco Fusion 15 Gauge. För övrigt så fyller jag år i februari så det är du som får lägga ribban.
 
vojma skrev:
Dagens projekt: bygga hylla enligt bild i #373

Det stod tidigt klart att någon mätt fel när hen ritade SKP-ritningen. Det finns helt enkelt inte så mkt plats på höjden.

Tanken var att ha två utdragslådor längst ner, sedan plats för 6 st Essve-boxar samt 4-5 st SYS1:surprised:r

Nåja, så här blev det istället:

[bild]

De vertikala delarna har monterats med Dominios ner mot bottenplattan + lim + skruv.
[bild]

Plywoodskivorna spårades in i limfogen för att få högsta stabilitet.
[bild]

"Fattigmans-dado"
[bild]

Nästan klart. Stöden som står mellan hyllorna ska bort och ersättas med en bärlist
[bild]

Inifrån. Här ska det in några hyllor men jag måste se vad jag ska ha för mellanrum.
[bild]

Tidsåtgång:

Materialinköp - 1 tim
Byggtid - 5 tim

Förankring kommer att bli mot de infästningsöglor som finns i golvets botten.
Snyggt ! Två tips från mig....du kommer att behöva gå ut i bilen ibland och hämta 1st skruv, du vill då inte ta in hela väskan och du hade önskat att du hade någon form av utdragbar hylla som du kan ställa och öppna essveboxen på.
Tips två som är helt underbart bra är ett dubbelgolv. Jag har detta i min ena byggbil, det bygger ca 12cm på höjden och tar upp hela golvytan. I dubbelgolvet har jag lådor som jag kan dra ut från alla dörrar ( skjutdörrar på bägge sidor och bakdörrarna) det sväljer grymt mycket smågrejer och är lätt att komma åt, man behöver inte krypa eller hänga sig in i bilen.
 
Tack för två bra tips!

Har faktiskt tänkt på båda två men har skrinlagt det med lådor under golvet. Främst av den anledningen att jag måste kunna montera tillbaka stolsraden när det blir dags för besiktning. Kanske nästa gång...

Angående en hylla så finns tanken där. Det nedersta hålet (där Essboxarna ska stå) har jag gjort ca 6 cm för högt för att man ska kunna montera en utdragbar hylla därifrån. Ett annat alternativ är att hänga en hylla på gångjärn och montera beslag från överkantshängda skåpluckor i sidorna. hylla.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
olzon
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.