26 364 läst · 54 svar
26k läst
54 svar
Vad har ni för bänkbelysning i köket?
Husägare
· Västerbottens län
· 777 inlägg
S Strumpberg skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Hej!
Har precis installerat ett Kvik kök och hade en idé om att använda en led-list men valde istället deras egen belysning som är snygga plattor som skruvas fast under skåpen. Är riktigt nöjd och tycker det blir ett mer "levande" belysning än med en list.
Har precis installerat ett Kvik kök och hade en idé om att använda en led-list men valde istället deras egen belysning som är snygga plattor som skruvas fast under skåpen. Är riktigt nöjd och tycker det blir ett mer "levande" belysning än med en list.
Logga in
Skapa konto
Tog en täckskiva som blev över och kapade till två bitar med cirkelsågen. Limmade upp dessa och fällde in IKEA-belysning mellan med dubbelhäftande tejp. Snabbt, smidigt och enkelt. Snyggt blev det också (tycker iaf jag )
Vi har överskåp på tre olika ställen i köket, kan man koppla dessa (kabel mellan ledlisterna) med varandra och på så sätt bara använda ett drivdon?slacker skrev:Vanligt tidigare och har väl själv gjort så i flertalet kök genom åren - Ljusbilden man får av LED strip är däremot helt makalös i jämförelse. Inga avbrott, inga mörka punkter och ett jämt ljusflöde över hela ytan.
LED tekniken går framåt och idag får man tag i Varmvitt 3000K och Extra Varmvitt 2700K vilket gör ljuset behagligt och påminner verkligen om glödljus.
Skall TS ha en baldakinlist i framkant så är ju installationen tämligen enkel.
Till exempel utanpåliggande ALU list för 98kr/m: [länk]
LED tejp av valfri styrka för 185kr/m: [länk]
Och så ett lämpligt (OBS ej dimbart) drivdon om vi antar 3mx9.6W=30W för 294kr: [länk]
Transformatorn gömmer man enkelt i fläktskåpet.
Självklart så måste man komplettera med uttag och där skulle jag med baldakin som TS ritat in rekommendera vinklade uttag, eller så kallade hörnboxar: [länk]
Och nej, jag har inget samröre med vare sig Xcen eller Elbutik. Har bara använt deras produkter vid mer än ett tillfälle och varit supernöjd.
Hej
Jag försöker hitta en bra lösning för vår bänkbelysning. Jag kommer att använda mig av HUE då resten av vårt hem består av deras lampor och styrs av HomeKit. Ytan som ska täckas är 2,4 m lång och jag försöker hitta en bra aluminiumprofil som passar. Någon som använder denna typ av lösning och kan ge mig tips?
Med vänlig hälsning, Christer
Jag försöker hitta en bra lösning för vår bänkbelysning. Jag kommer att använda mig av HUE då resten av vårt hem består av deras lampor och styrs av HomeKit. Ytan som ska täckas är 2,4 m lång och jag försöker hitta en bra aluminiumprofil som passar. Någon som använder denna typ av lösning och kan ge mig tips?
Jag kör Hue Lightstrip på mina bänkskivor. en del är 2m men det finns en 1 meters förlängning med. Sen har jag uttaget och drivdon/PSU inne i köksskåpet. Fräste in en liten ingång för flatkabeln och molexkontakten. Jag fäste listen på en smalare variant av dörrfoder. Som jag sen skruvade upp. Så kan man lätt ta ner den (om man nu skulle vilja göra det).K kribban skrev:Hej
Jag har sedan en rörelsesensor som tänder köksbänksbelysningen om det är för mörkt i köket. Har även en Hue Dimmer knappsats om jag vill dimmra eller byta belysnings"mode". Funkar kanon.
Fördel är att man kan byta till rött på jul, gul till påsk och grönt på st Patricks day