S
G grytlappen skrev:
Jag skulle inte rekommendera Ikeas prylar som bänkbelysning. Inte alls faktiskt.
Av någon speciell anledning?

S
B Brallan84 skrev:
Jag satte in Hide-a-lite slim LED spot (nåt i den stilen). En tunn (9mm tjock) puck som jag satte i en täckskiva på undersidan av skåpen, fräste spår ovanpå skivan och drog ihop trådarna in i ett av skåpen och upp över skåpen, lade trafon där. Blev riktigt bra ljus.
Kan lägga upp bilder om du vill.
Visa gärna om du orkar. :D

S
Jag hittade detta på Ikeas hemsida. Står att det är nytt och detvmåste vara en nyhet som precis kommit. Jag såg den inte mär jag var där senast för några veckor sedan.

Jag fastnade direkt för utseendet. Men hur sätter man då eluttagen? Tydligen fick jag inte sätta dom på kaklet. (Om vi nu ens ska ha kakel...)

Nån som hunnit köpa detta eller sett det live?

Ny IRSTA LED bänkbelysning från IKEA, 80 cm i opalvitt, monterad under skåp ovanför köksbänk med vit kakelbakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

S
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Det bästa är, som jag ser det, att inte ha överskåp i hela köket.
Vi har bara överskåp över "halvön" mellan kök och matplats, annars ser det ut så här.
Och då duger en armatur med tre spotlights i taket bra för att lysa upp disk- och beredningsbänk:
[bild]

[bild]
Överskåpen, 2 x 80 cm skåp, räcker gott och väl till våra serviser som räcker till åtminstone 12 kuvert.
Vi kommer att få pussla för att få plats med våra grejer. Vi har mycket mer än 12 kuvert. Mest för att jag samlar på udda porslin. Vi har bara överskåp på vägg ändå, finns inte plats för mer om vi ska kunna sitta i köket oxå. :rofl:

S Strumpberg skrev:
Jag hittade detta på Ikeas hemsida. Står att det är nytt och detvmåste vara en nyhet som precis kommit. Jag såg den inte mär jag var där senast för några veckor sedan.

Jag fastnade direkt för utseendet. Men hur sätter man då eluttagen? Tydligen fick jag inte sätta dom på kaklet. (Om vi nu ens ska ha kakel...)

[bild]
S Strumpberg skrev:
Jag hittade ....

[bild]
Varför får du inte sätta uttaget i kaklet? Det är ju där det är absolut smidigast att ha dem. Vi har placerat vår så och tillräckligt tätt för att det aldrig ska vara mer än 1.0 meter till ett uttag (de flesta stavmixers o elvispen har 1.2 meter sladd).

S
M m_gadd skrev:
Varför får du inte sätta uttaget i kaklet? Det är ju där det är absolut smidigast att ha dem. Vi har placerat vår så och tillräckligt tätt för att det aldrig ska vara mer än 1.0 meter till ett uttag (de flesta stavmixers o elvispen har 1.2 meter sladd).
M m_gadd skrev:
Han tror inte det blir snyggt och att det är svårare att hålla rent. Vi kikade lite på det nu imorse och jag lutar åt en sån LED-tejp som visats i tråden och sätta eluttag på väl valda ställen under skåpen.
Sambon vill behålla det vi har köpt. Utrusta alltså.
En annan anledning till att han vill ha utrusta är att man kan koppla på skåpsbelysning i samma. Nu ser inte jag vitsen med skåpsbelysning om man inte ha vitrin, men ändå.

Jag är lite frustrerad för jag kan inte montera klart köket förrän vi tagit beslut. Vi har el bakom två bänkskåp och vi måste bestämma vilket håll det ska dras.

Om ni bestämmer er för LED stripes kan jag rekommendera Neonica. Polskt företag som tillverkar stripes själva, säljer även bra drivdon, kanaler med mera. Jag har prövat både Svenska och Kinesiska leverantörer och inte varit helt nöjd alternativt missnöjd med kvalitet/pris. Neonica har enligt min erfarenhet mycket hög kvalitet på produkter, bra priser och levererar snabbt till rimlig fraktkostnad. Vi har stripes under skåp och även som takbelysning i vårt kök med två meters takhöjd, fungerar fantastiskt bra, med utmärkt färgåtergivning. Kan nämna att t.ex. Fjäråskupans dyra inbyggda LED belysning i fläktkåpan närmast kan betraktas som ett skämt i jämförelse.
Rekommenderar denna 15,4W/meter dimbara stripe som kostar € 62.88 för fem meter https://neonica.eu/led-strip-5730-300-led-high-cri-90.html

S
hscn hscn skrev:
Om ni bestämmer er för LED stripes kan jag rekommendera Neonica. Polskt företag som tillverkar stripes själva, säljer även bra drivdon, kanaler med mera. Jag har prövat både Svenska och Kinesiska leverantörer och inte varit helt nöjd alternativt missnöjd med kvalitet/pris. Neonica har enligt min erfarenhet mycket hög kvalitet på produkter, bra priser och levererar snabbt till rimlig fraktkostnad. Vi har stripes under skåp och även som takbelysning i vårt kök med två meters takhöjd, fungerar fantastiskt bra, med utmärkt färgåtergivning. Kan nämna att t.ex. Fjäråskupans dyra inbyggda LED belysning i fläktkåpan närmast kan betraktas som ett skämt i jämförelse.
Rekommenderar denna 15,4W/meter dimbara stripe som kostar € 62.88 för fem meter [länk]
Har du lust att visa bild på ert kök?

Kan ta några bilder framåt kvällen

• Gilla
Strumpberg
  • Laddar…
S
hscn hscn skrev:
Kan ta några bilder framåt kvällen
Kanon! :D

S Strumpberg skrev:
Han tror inte det blir snyggt och att det är svårare att hålla rent. Vi kikade lite på det nu imorse och jag lutar åt en sån LED-tejp som visats i tråden och sätta eluttag på väl valda ställen under skåpen.
Sambon vill behålla det vi har köpt. Utrusta alltså.
En annan anledning till att han vill ha utrusta är att man kan koppla på skåpsbelysning i samma. Nu ser inte jag vitsen med skåpsbelysning om man inte ha vitrin, men ändå.

Jag är lite frustrerad för jag kan inte montera klart köket förrän vi tagit beslut. Vi har el bakom två bänkskåp och vi måste bestämma vilket håll det ska dras.
I vårat kommande kök blir det ledlist under (idag har vi ledspottar) och hörnboxar för uttag.
Ledlist för att få ett jämnt ljus över hela ytan istället för fläckvis (även om vi idag har relativt tätt mellan spottarna). Hörnboxarna tycker jag själv är snyggaste sättet att få eluttag utan att det ser alldeles för billigt ut.

Speciallösningar för laddare osv skiter vi i. Enklast och snyggast för oss är att ha en laddare redo i en låda vid närmaste uttag och plocka fram vid behov. Vi har samma typ av laddbehov alltihop i familjen så det räcker med en och samma laddare. Ge det något år eller två så har Qi slagit igenom tillräckligt för att man kan tänka om ändå så lika bra att inte bygga in sig i något.

• Gilla
Strumpberg
  • Laddar…
På högra sidan av spisen sätt en 40 ström driver och en 20 uttag och centrera lampan i mitten av skåpet det blir perfekt. Så gjorde jag för ett par veckor sen med god resultat. 40cm lampa duger gott och väl för 80 skåp, mer än så behövs inte.

• Gilla
Strumpberg
  • Laddar…
S Strumpberg skrev:

[bild]
Vi satte in IKEAs bänkbelysning när vi fixade köket, men ljuset blev extremt kallt. Operationssal-kallt och alldeles för starkt. Kanske går att dimma den där varianten?

Vi fällde ner spotlights istället.

S
catherineb catherineb skrev:
Vi satte in IKEAs bänkbelysning när vi fixade köket, men ljuset blev extremt kallt. Operationssal-kallt och alldeles för starkt. Kanske går att dimma den där varianten?

Vi fällde ner spotlights istället.
Vet du vilken belysning ni har? Den vi köpte går att dimma men det hjälper ju inte när man behöver bra ljus.

S Strumpberg skrev:
Vet du vilken belysning ni har? Den vi köpte går att dimma men det hjälper ju inte när man behöver bra ljus.
Den vi har nu? Det är Ikeas "omlopp". Tidigare hade vi deras ljusramper vars ljus påminner mycket om den du länkade/visade bild på.

Kök med Ikeas "omlopp" belysning under överskåpen och inbyggda spotlights i taket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Strumpberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.