H halj skrev:
Är du nöjd med den? Är själv väldigt nöjd med bosch 12v-skruvdragare och varit sugen länge på att komplettera med en med slag.
Svarade i min tråd inför köpet för att inte sväva från ämnet för mycket.
 
Spoilerboard med utstansade hål för CNC-maskin, märkt med "Maskindetaljer".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Körde ut en av två spoilboards till min nya cnc. Kan rekommendera alla att klicka hem en Ratrig Killerbee. Riktig kanonmaskin för relativa kaffepengar.
 
  • Gilla
Snailman och 3 till
  • Laddar…
Fällde en Sälg hemma i trädgården härom dagen, så nu har jag haft lite nöje med att tälja. Låt mig presentera min första egentillverkade trägaffel.
Handtäljd trägaffel i överdimensionerad storlek från en fälld sälg, ligger på ett metallunderlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den blev i största laget för våra stekpannor, får se om vi vänjer oss med den så den får behålla sin plats i köket, annars blir den ett utmärkt redskap till muurikkan.
 
  • Gilla
Big builder och 6 till
  • Laddar…
Ny pelarborr i ett snickeri, kraftig med 1.1kw motor, klar för stora och djupa hål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har skaffat ny pelarborr till lilla snickeriet.
En riktigt rejäl å kraftig maskin med 1.1kw motor. Det är mer än i de arboga-borrarna jag har sett. Klarar av att borra stora å djupa hål
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 2 till
  • Laddar…
Motorstyrka är inte allt.
Det ser ut att vara en äldre variant av min Race pelarborr och jag vet att @jac hade en liknande; vi har bägge bytt till Arbogamaskiner och vill inte byta tillbaka.
Min — som är en G2508 — kan med sina olika växellägen jobba i ett varvtalsregister som går från 100 till 2900 rpm. Det blir stora och djupa hål där också fastän motorn bara är på 0,75 KW men med bättre precision än min gamla Raceborr.

Men om du är nöjd kan jag glädja mig med dig, lycka till med borrandet!
//Ronnie
 
  • Gilla
Lilllen och 4 till
  • Laddar…
Ja vissa sa att det va problem med slirande remmar men remsprej löste det problemet.
Det märks faktiskt att motorn är starkare, den sackar inte när man matar på hårt vilket Arbogamaskinerna gjort.
Precisionen är helt perfekt, maskinen är riktigt rejält byggd. Har dessutom inbyggd lampa.
 
Har aldrig märkt behov av att mata hårt. Borr ska ju skära, inte stansa hål i ämnet och spånor ska ha tid att matas undan osv.

Men nu är vi helt OT; den här tråden ska ju handla om vad vi gjort med till exempel våra pelarborrar. ;)
//Ronnie
 
  • Gilla
Fredrik_Lerum
  • Laddar…
Brukar köra på rätt hög hastighet med
Jovisst, har borrat ljushållare i en massa ljusstakar som jag har svarvat. Hittade också speciella borr för att göra äggkoppar med
 
Kapat golvsocklar. Överväger starkt att byta ner mig. 1016L modellen är kanon på det mesta. 10” klinga med tilt åt båda hållen och GTA 3800 till så är det bara en sak som stör, vikten. Bara sågen väger 25kg så blir att jag inte orkar släpa fram den vid mindre jobb. Med tanke på att det mest är socklar och foder som kapas numera, eventuellt någon regel (men det är undantag) så skulle en mindre såg vara mer lagom.

En gersåg och kapat golvsockel på ett arbetsbord ute på en altan, med verktyg och skyddsskor i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 2 till
  • Laddar…
Som vanligt har jag inte gjort något märkligt med verktygen mina men jag blev lite trött på att några vinkelhakar och anhåll saknade hål för att hänga dem på tavlan. Så jag roade mig en stund med att borra lite hål.
En enkel sak som gjorde skillnad.

Vinkelhakar och anhåll med nyborrade hål upphängda på en verktygstavla.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 4 till
  • Laddar…
Fario Fario skrev:
Som vanligt har jag inte gjort något märkligt med verktygen mina men jag blev lite trött på att några vinkelhakar och anhåll saknade hål för att hänga dem på tavlan. Så jag roade mig en stund med att borra lite hål.
En enkel sak som gjorde skillnad.

[bild]
Bra med ordning och reda!

Men när man vill ha den där längst inne på spettet känns det så där! :oops:
 
  • Gilla
Fario
  • Laddar…
richardtenggren
TeroM TeroM skrev:
Kapat golvsocklar. Överväger starkt att byta ner mig. 1016L modellen är kanon på det mesta. 10” klinga med tilt åt båda hållen och GTA 3800 till så är det bara en sak som stör, vikten. Bara sågen väger 25kg så blir att jag inte orkar släpa fram den vid mindre jobb. Med tanke på att det mest är socklar och foder som kapas numera, eventuellt någon regel (men det är undantag) så skulle en mindre såg vara mer lagom.

[bild]
Har inte Bosch en ganska smidig vagn/bord för kap/ger som skulle underlätta? :)
Min Kapex har rätt smidigt stativ, men Bosch ser ännu smidigare ut :)
 
  • Älska
FredrikR
  • Laddar…
richardtenggren richardtenggren skrev:
Har inte Bosch en ganska smidig vagn/bord för kap/ger som skulle underlätta? :)
Min Kapex har rätt smidigt stativ, men Bosch ser ännu smidigare ut :)
Nja, har egentligen inget vettigt ställe för stora maskiner, står på en hylla i friggan och finns inte golvyta för vagn/bord. Lite lika med bordssågen som visserligen står på en vagn men då alla fönstersmygar och panelbytet är gjort borde jag kränga iväg den med då jag inte kommer att ”finsnickra” något och den mest är i vägen och samlar damm. Sänksågen med skena lär räcka för mina behov. Hmmmm, börjar kanske bli vuxen och inse att man inte behöver ha allt själv i verktygsväg :dizzy:
 
  • Gilla
  • Ledsen
  • Wow
FredrikR och 5 till
  • Laddar…
richardtenggren
TeroM TeroM skrev:
Nja, har egentligen inget vettigt ställe för stora maskiner, står på en hylla i friggan och finns inte golvyta för vagn/bord. Lite lika med bordssågen som visserligen står på en vagn men då alla fönstersmygar och panelbytet är gjort borde jag kränga iväg den med då jag inte kommer att ”finsnickra” något och den mest är i vägen och samlar damm. Sänksågen med skena lär räcka för mina behov. Hmmmm, börjar kanske bli vuxen och inse att man inte behöver ha allt själv i verktygsväg :dizzy:
Haha jag har tänkt i liknande banor, även om det är ett tag kvar innan vi är klara. Ersätta dessa med en HKC :D
 
  • Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
TeroM TeroM skrev:
Hmmmm, börjar kanske bli vuxen och inse att man inte behöver ha allt själv i verktygsväg
Klassiskt tecken på sjukdom.
Börja med egenbehandling först och om inte det funkar sök profesionell hjälp.

Som egenbehandling rekommenderar jag att hänga 2-3h om dagen i verktygsköpartråden och tipstråden. Resterande vaken tid kan du dela upp mellan blocket, tradera och Facebook market.
 
  • Haha
  • Gilla
dilemma och 9 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.