3 384 080 läst · 18 228 svar
3384k läst
18,2k svar
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
Verktygstokig
· Halland
· 7 536 inlägg
Verktygstokig
· Halland
· 7 536 inlägg
Påbörjat renoveringen av en Kity 636 hyvel.
Så här såg det ut vid demontering
Kuttern snurrar i alla fall fint, resten rör på sig men inte mer än så. Jag tänkte att jag börjar nerifrån och upp så får man förhoppningsvis montera lite saker ibland också
Planbord och höjdmekanism är nu rengjort:
Tips på någon smörjning till gängstängerna? Lär ju samlas en hel del smuts där.
Och resten av delarna till höjdjusteringen fick sig en rengöring också
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kuttern snurrar i alla fall fint, resten rör på sig men inte mer än så. Jag tänkte att jag börjar nerifrån och upp så får man förhoppningsvis montera lite saker ibland också
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Vilken välgärning! Hur tänkte du rengöra inmatningsvalsen (det är väl den som är taggig)? Har själv en demonterad hyvel där valsarna skulle behöva lite puts. Du verkar ha bra koll på det där, har du något annat bra tips för puts och rostborttagning?D.M. skrev:Påbörjat renoveringen av en Kity 636 hyvel.
[bild]
[bild]
[bild]
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 055 inlägg
För att ta bort rost har jag använt en såkallad pysslargrogg, 50/50 vatten och hessa kalkbrott.
Min ejca-huvel hade en liknande mängd ytrost.
Min ejca-huvel hade en liknande mängd ytrost.
Själv behov av rostborttagning så jag googlade lite, det är denna produkt som syftas på https://www.xn--ob-eka.se/hushall/s.../kalkborttagningsmedel-hessa-kalkbort-3600279 (kalkbrott => kalkbort). Ser ut som att det blir en tur till ÖoB i närtid.R roli skrev:
Se https://www.byggahus.se/forum/threa...schning-av-bandsag.328270/page-2#post-3124237
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 055 inlägg
Jag hade tänkt köra citronsyra i vatten, men hittade inte storpack med citronsyra. Däremot hittade jag lite Biltema rostlösare hemma så det fick bli det istället, var ganska smidigt att pensla på. Gissar att det också är en syra som förenar sig med rosten. Hessa gör väl samma sak, den stora skillnaden är väl hur länge det behöver verka. Fick bort rosten med stålborste och scotch brite sen.Klaugust skrev:
Det blir nog samma recept på inmatningsvalsen sen, men man får nog vara lite försiktig så att man inte får skador. Där borde ett fint sandpapper kunna funka också om man drar längs valsen. Planbordet är räfflat så där tordes jag inte ta ett sandpapper. Nu sitter valsarna och kuttern ihop i ett paket här, så jag får se om jag får isär det eller om det får bli rengöring på plats så att säga. Det får bli ett något senare problem, först ska jag montera planbordet, man behöver några delsegrar i rostdjungeln
/DM
Hessa finns även på större ICA-butiker. Iaf den Maxi där kag bor i norra Stockholm.J JSten skrev:
Tror den kostar runt 30 pix.
Kilosförpackningar citronsyra har jag köpt på ÖoB. Kan vara ett prisvärdare alternativ än Hessa ifall man behöver bada något stort. Och så är det gott att äta.D.M. skrev:Jag hade tänkt köra citronsyra i vatten, men hittade inte storpack med citronsyra. Däremot hittade jag lite Biltema rostlösare hemma så det fick bli det istället, var ganska smidigt att pensla på. Gissar att det också är en syra som förenar sig med rosten. Hessa gör väl samma sak, den stora skillnaden är väl hur länge det behöver verka. Fick bort rosten med stålborste och scotch brite sen.
Det blir nog samma recept på inmatningsvalsen sen, men man får nog vara lite försiktig så att man inte får skador. Där borde ett fint sandpapper kunna funka också om man drar längs valsen. Planbordet är räfflat så där tordes jag inte ta ett sandpapper. Nu sitter valsarna och kuttern ihop i ett paket här, så jag får se om jag får isär det eller om det får bli rengöring på plats så att säga. Det får bli ett något senare problem, först ska jag montera planbordet, man behöver några delsegrar i rostdjungeln
/DM
Verktygstokig
· Halland
· 7 536 inlägg
Med Hessa så verkar det vara 50/50 blandning mellan vatten och Hessa. Men hur är "blandningen" om man väljer citronsyrelösningensvarianten (vilket långt ord det blev...)?