3 474 327 läst · 18 524 svar
3474k läst
18,5k svar
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
Påbörjat hjullagerbyte på byggbilen. Första etappen gick förvånansvärt lätt med en hel del hjälp av mutterknacken från Lidl.
Andra etappen gick trögt, men med mycket våld och stora verktyg gick det till slut.
Fortsättning följer i morgon...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Andra etappen gick trögt, men med mycket våld och stora verktyg gick det till slut.
Logga in
Skapa konto
Fortsättning följer i morgon...
Även solen har fläckar.
Min KSS 60 har ett spel på någon tiondels mm på skenan vilket är störande, åtminstone i mitt huvud. Prövade att kompensera med PTFE-tape som lämpligt nog var 0,15 mm. Verkar fungera bra men ska nog även lägga på lite torr PTFE-spray på alla ytor i kontakt.
Min KSS 60 har ett spel på någon tiondels mm på skenan vilket är störande, åtminstone i mitt huvud. Prövade att kompensera med PTFE-tape som lämpligt nog var 0,15 mm. Verkar fungera bra men ska nog även lägga på lite torr PTFE-spray på alla ytor i kontakt.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Tjena, den maskinen ser väldigt fin ut men jag är osäker på vad den kan göra?nanowire skrev:
vad jag förstår fyller den i viss mån funktionen som både en kap såg och sänksåg fyller tillsammans men med mycket bättre mobilitet och många gånger snabbare. Men vad är begränsningarna? Hur är det tex att kapa smala ämnen?
kan du inte skriva någon rad om det för jag är spekulant på en snabb extremt mobil kapsåg med fantastisk kvalitetskänsla
Begränsningarna ligger väl främst i att skenan behöver registrera mot ngt och ha stöd under (i likhet med alla skensågar). Det går väl att såga små ämnen om du konstruerar någon typ av jigg som håller den lilla biten och ger stöd under skenan men det är knappast optimalt.A axel_n skrev:Tjena, den maskinen ser väldigt fin ut men jag är osäker på vad den kan göra?
vad jag förstår fyller den i viss mån funktionen som både en kap såg och sänksåg fyller tillsammans men med mycket bättre mobilitet och många gånger snabbare. Men vad är begränsningarna? Hur är det tex att kapa smala ämnen?
kan du inte skriva någon rad om det för jag är spekulant på en snabb extremt mobil kapsåg med fantastisk kvalitetskänsla
Detta är väl en såg som gör sig bäst för stora och långa plankor och reglar. 60/67 mm sågdjup i 90 deg och >45 mm i 45 deg. Den funkar även väldigt bra utan skena vilket en sänksåg inte gör. Och på de vanliga Mafell/Bosch-skenorna. Om jag bara kunde ha en enda såg blev det nog denna men så är det som tur var inte
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 268 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 5 268 inlägg
Har den inte möjlighet att gera med stöd under skenan som HKC 55?nanowire skrev:Begränsningarna ligger väl främst i att skenan behöver registrera mot ngt och ha stöd under (i likhet med alla skensågar). Det går väl att såga små ämnen om du konstruerar någon typ av jigg som håller den lilla biten och ger stöd under skenan men det är knappast optimalt.
Detta är väl en såg som gör sig bäst för stora och långa plankor och reglar. 60/67 mm sågdjup i 90 deg och >45 mm i 45 deg. Den funkar även väldigt bra utan skena vilket en sänksåg inte gör. Och på de vanliga Mafell/Bosch-skenorna. Om jag bara kunde ha en enda såg blev det nog denna men så är det som tur var inte
Verktygstokig
· Halland
· 7 627 inlägg
Logga in
Skapa konto
Dragit i tolv såna här genom trästolpe, panel och annat och till sist in en dryg decimeter i timmerstommen. Först med slagdragaren tills den lät för illa och sedan med den ”vanliga” skruvdragaren tills den brann och till sist med spärrhandtaget. Handtaget höll och nyss har Klarna fått pengar till nya maskiner.
@Frustrator svarade på frågan. Dock byggs det inte så mycket på min kanal, det är mest jiggvisande. Kanske kommer lite mer bygginriktade videos framöver.Appendix skrev:
Ser som ”Ivanhoe” har tappat sin lans!Hep skrev:[bild]
Dragit i tolv såna här genom trästolpe, panel och annat och till sist in en dryg decimeter i timmerstommen. Först med slagdragaren tills den lät för illa och sedan med den ”vanliga” skruvdragaren tills den brann och till sist med spärrhandtaget. Handtaget höll och nyss har Klarna fått pengar till nya maskiner.