V vectrex skrev:
Känner mig rätt långsam när jag snickrar men igår gick det bra.

Är rätt less att stå på knä och handhyvla (köpte en hyvelbänk med barn-benställning på blocket för ett år sen). Har skjutit upp tillverkning av ny benställning länge nog men nu var det dags.

Drog igång vid 17:30 efter jobbet. Jobbade systematiskt och valde ut ”spill” som jag märkte ut vad allt skulle användas till. Rikthyvlade sedan alla bitar som behövdes. Ställde om och planhyvlade allt (inklusive custom dominos). Körde alla dominohål på dominojiggen. Tycker det går mycket snabbare även för dessa rätt stora bitar. Det blev 10x48x54mm dominos i alla fogar förutom de översta som använde standard 10mm domino.
[bild]
[bild] [bild] [bild]

Vid 22:30 så satt allt i tvingar och var färdigt sånär som montage på hyvelbänken.

[bild] [bild]

Idag på lunchen monterade jag hyvelbänken. Enda som återstår är att skruva fast den i väggen.
[bild]
Känns väldigt solitt och stumt men är medveten om att dominos inte är standardvalet för en hyvelbänk. Jag tror och hoppas att det håller!
Här drar man ihop lite skräp som man stolt visar upp, nästa inlägg tar ner en på jorden igen ;)
Riktigt snyggt!
 
  • Gilla
  • Haha
Fadai och 2 till
  • Laddar…
Lexington Lexington skrev:
Här drar man ihop lite skräp som man stolt visar upp, nästa inlägg tar ner en på jorden igen ;)
Riktigt snyggt!
Äsch! :)
Din kapsläde och ditt fräsbord var jättefina! Hade min fräs på samma sätt en gång i tiden. Dock i en Bosch GTS 10 XC.

Men du har haft avrundningsfräsen lite för högt ställd när du rundade av kapslädens anhåll (eller låg om det var handhållen fräs)! ;)
 
  • Gilla
Lexington
  • Laddar…
Lågt, såg det när jag började fräsa, men orkade inte ändra ;)
 
V vectrex skrev:
Känner mig rätt långsam när jag snickrar men igår gick det bra.
Snygg benställning! Bänken ser aningen tunn ut men det blir nog bra om du skruvar fast den.

Måste bara fråga om det verkligen funkar att ha en dator på det viset i snickeriet? Dammar det inte igen trots fin suganläggning?
 
A axel_n skrev:
Snygg benställning! Bänken ser aningen tunn ut men det blir nog bra om du skruvar fast den.

Måste bara fråga om det verkligen funkar att ha en dator på det viset i snickeriet? Dammar det inte igen trots fin suganläggning?
Tack, håller med om att benen ser lite veka ut, det är 70x70mm solid ek så dom tvivlar jag inte på en sekund. Utseendemässigt hade det nog varit trevligare med typ 120x120.

Däremot borde kanske "sargen" som binder ihop benen i nederkant varit lite högre för att minska brytmomentet som uppstår i fogen när man hyvlar. Nu när den är inskruvad i väggen så är det dock väldigt stumt. Bänken är oavsett för lätt för att stå still när man hyvlar så den behöver ändå skruvas i väggen.

Angående dator så fungerar det ypperligt. Findamm existerar inte i mitt snickeri! ;) Det händer att någon större spåna landar på skrivbordet ibland men det är ytterst sällan.

Jag har uppenbarligen väldigt effektivt spånsugsystem och anslutningar till maskiner. Förr var det alltid ett tunnt lager av fint damm överallt efter några månaders snickrande men det har helt försvunnit med min nya spånsug. Lite skräp på golvet blir det såklart men det är grövre spån som går snabbt och enkelt att dammsuga upp.
 
V vectrex skrev:
Förr var det alltid ett tunnt lager av fint damm överallt
Insåg precis att jag borde installera en spånsug, i min bostad alltså. :oops:
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 2 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Insåg precis att jag borde installera en spånsug, i min bostad alltså. :oops:
Haha, faktum är att sen jag började jobba här ute (i snickarboden alltså, med mitt dagjobb) så har jag märkt av mer damm. Det är dock "vanligt" inomhusdamm, typ bomull och hår osv.

EDIT: Spillde för övrig kaffe på min obehandlade hyvelbänk förra veckan. Räddade det mesta genom att snabbt vara där med papper och torka, men det syns lite spår av det än.
 
V vectrex skrev:
Haha, faktum är att sen jag började jobba här ute (i snickarboden alltså, med mitt dagjobb) så har jag märkt av mer damm. Det är dock "vanligt" inomhusdamm, typ bomull och hår osv.

EDIT: Spillde för övrig kaffe på min obehandlade hyvelbänk förra veckan. Räddade det mesta genom att snabbt vara där med papper och torka, men det syns lite spår av det än.
Jag har en sån där gammal elektrostatisk dammsamlare i mina gömmor. Kanske ska skickas över till dig?
 
Microkatten
Tappar har sågats idag...

Handsåg som sågar tappar i en träkarm fastspänd på arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


...och fönsterkarmarna fortsätter att långsamt ta form...

Nyss sågade trälistar på ett golv bredvid verktygslåda, under arbete med fönsterkarmar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
kristofo och 12 till
  • Laddar…
Blev avundsjuk på @vectrex rena verkstad.
Så tog ner min kompis.
Men han gnäller över att sker är ivägen :(
Rörig verkstadsgolv med verktyg, byggmaterial och skräp inklusive robotdammsugare och en person i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så flyttade ut den här pjäsen som jag nu bara ska bli av med.
Gammal pelarborrmaskin i en rörig verkstad där den verkar vara bortflyttad för att ge plats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Huzzbutt och 4 till
  • Laddar…
Blev lite sågat.
Slaktat en limträskiva från clasohlsson åt en kompis.
Uppskurna bitar av en limträskiva på ett verkstadsbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Tule54 och 1 till
  • Laddar…
Frustrator Frustrator skrev:
Blev lite sågat.
Slaktat en limträskiva från clasohlsson åt en kompis.
[bild]
Perfekt som tändved till spisen! ;)
 
stigen stigen skrev:
Perfekt som tändved till spisen! ;)
Japp.
Vi fortsätter experimentet. Helt på det klara med att det kanske inte håller i slutändan.

Som det gamla ordspråket lyder, "som man limmar får man hyvla/slipa/fräsa."
Träskiva fastklämd med flera skruvstäd och klämmor under limningsprocessen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sjukt skönt att jag slipper ansvara för den biten, står vid sidan och hejar på, kommer med goda råd i efterhand :)
Träplanka med limrester och ojämna ytor på ett gult underlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ena sidan är rätt hygglig men en del limrester..
Träplanka med limrester på ena sidan i ett pågående byggexperiment.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Andra mindre rolig..
 
  • Gilla
Tule54 och 2 till
  • Laddar…
Frustrator Frustrator skrev:
Japp.
Vi fortsätter experimentet. Helt på det klara med att det kanske inte håller i slutändan.

Som det gamla ordspråket lyder, "som man limmar får man hyvla/slipa/fräsa."
[bild]

Sjukt skönt att jag slipper ansvara för den biten, står vid sidan och hejar på, kommer med goda råd i efterhand :)
[bild]
Ena sidan är rätt hygglig men en del limrester..
[bild]
Andra mindre rolig..
Frustrator Frustrator skrev:
Japp.
Vi fortsätter experimentet. Helt på det klara med att det kanske inte håller i slutändan.

Som det gamla ordspråket lyder, "som man limmar får man hyvla/slipa/fräsa."
[bild]

Sjukt skönt att jag slipper ansvara för den biten, står vid sidan och hejar på, kommer med goda råd i efterhand :)
[bild]
Ena sidan är rätt hygglig men en del limrester..
[bild]
Andra mindre rolig..
Vad är bredden? Ett par pass på rikten och sedan genom planhyveln och den där är i toppskick!
 
Körde av drivremmen till kuttern på min DW 733.
Sliten drivrem till en DW 733-planhyvel ligger på ett ljust underlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Trodde i min enfald att det till en maskin som funnits på marknaden i evigheter bara var att hämta upp en sådan. Men icke sa Nicke - Vi har inte på lager men kan beställa hem, sa dem.

Gör så sa jag och lämnade mina uppgifter då kom nästa kalldusch - Räkna med en och en halv veckas leveranstid, reservdelarna kommer från England.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.