3 436 356 läst · 18 389 svar
3436k läst
18,4k svar
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
Fick igår färdigt adaptern för patronfiltret. Är det någon som vet hur länge ett patronfiltret håller i avseende på eventuella vassa träbitar/flisor?
Nu ska jag klura på om spånsugen klarar av ett rörsystem av 160 rör. Stosen är nämligen bara på 125...
Nu ska jag klura på om spånsugen klarar av ett rörsystem av 160 rör. Stosen är nämligen bara på 125...
Helt ärligt vet jag inte. Vad jag förstår från LK så skall det vara ekvivalent men det förutsätter nog att man isolerat ordentligt. Vi har inte kopplat in golvvärmen ännu så jag får väl återkomma om det inte blir bra. Handhavandemässigt var det mycket bra. Först lite bökigt att få i slangen men det gick lättare när man fick till knycken.nino skrev:
Tycker dessa är otroligt vackra, imponerande som vanligt.V vectrex skrev:
Vad använde du för laddare och misstänker att du fräst in denna så hur mycket material har du kvar över laddaren? Hur löste du markeringen av laddplatsen?
Tack!ceson skrev:
Ja, laddaren är infräst (finns en bild på det i denna tråd en bit bakåt). Jag har kvar knappt 1 mm trä. Laddaren är ditlimmad med epoxy så det stärker upp det tunna trät som är kvar.
Markeringen blev en grå blixt som jag sprayade dit mha utskuren schablon. Det blev inte särskilt snyggt faktiskt men jag orkade inte slipa bort och göra om. Skulle jag göra det igen hade jag fällt in en blixtsymbol av wenge (för att matcha fronten) och sedan fräst underifrån efter det. Svårt att fälla in nu i efterhand då trät är så tunt.
Då förstår jag. Ja, det var lite småbesvärligt men gick förvånansvärt bra att balansera och jobba. Lite oklart vad som utgör bjälklagets undersida så jag ville ändå inte gå mellan bjälkarna.Immobil skrev:
Har också byggt släde! Dock av enklare mått.
Hittade billiga självhäftande stålmåttband på nätet som jag satte dit också, och ett mycket enkelt motanhåll!
Har även satt ihop en iläggsplatta som passar i bordssågen för att fästa fräsen. Gjorde även ett enklare, vändbart, anhåll som fästs på sågens anhåll. Blev hyfsat tycker jag.
Måste bara lösa någon smart dammsugaranslutning på baksidan anhållet till fräsen, några idéer?
Sågen är en Bosch GTS 10J
Hittade billiga självhäftande stålmåttband på nätet som jag satte dit också, och ett mycket enkelt motanhåll!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Har även satt ihop en iläggsplatta som passar i bordssågen för att fästa fräsen. Gjorde även ett enklare, vändbart, anhåll som fästs på sågens anhåll. Blev hyfsat tycker jag.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Måste bara lösa någon smart dammsugaranslutning på baksidan anhållet till fräsen, några idéer?
Redigerat:
Riktigt snyggt! Bra idé med måttbandet, ska fixa ett till min också. Var köpte du det?Lexington skrev:Har också byggt släde! Dock av enklare mått.
Hittade billiga stålmåttband på nätet med tejp på baksidan som jag satte dit också, och ett mycket enkelt anhåll!
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
Beställde här
https://braverktyg.se/matverktyg/mattband/sjalvhaftande-mattband/
Beställde en vänster till höger och en höger till vänster.
Min släde är ganska liten så räckte med två st 30 cm långa.
Totalt runt 120 kr inkl frakt, leverans dagen efter beställning
https://braverktyg.se/matverktyg/mattband/sjalvhaftande-mattband/
Beställde en vänster till höger och en höger till vänster.
Min släde är ganska liten så räckte med två st 30 cm långa.
Totalt runt 120 kr inkl frakt, leverans dagen efter beställning
Känner mig rätt långsam när jag snickrar men igår gick det bra.
Är rätt less att stå på knä och handhyvla (köpte en hyvelbänk med barn-benställning på blocket för ett år sen). Har skjutit upp tillverkning av ny benställning länge nog men nu var det dags.
Drog igång vid 17:30 efter jobbet. Jobbade systematiskt och valde ut ”spill” som jag märkte ut vad allt skulle användas till. Rikthyvlade sedan alla bitar som behövdes. Ställde om och planhyvlade allt (inklusive custom dominos). Körde alla dominohål på dominojiggen. Tycker det går mycket snabbare även för dessa rätt stora bitar. Det blev 10x48x54mm dominos i alla fogar förutom de översta som använde standard 10mm domino.
Vid 22:30 så satt allt i tvingar och var färdigt sånär som montage på hyvelbänken.
Idag på lunchen monterade jag hyvelbänken. Enda som återstår är att skruva fast den i väggen.
Känns väldigt solitt och stumt men är medveten om att dominos inte är standardvalet för en hyvelbänk. Jag tror och hoppas att det håller!
Är rätt less att stå på knä och handhyvla (köpte en hyvelbänk med barn-benställning på blocket för ett år sen). Har skjutit upp tillverkning av ny benställning länge nog men nu var det dags.
Drog igång vid 17:30 efter jobbet. Jobbade systematiskt och valde ut ”spill” som jag märkte ut vad allt skulle användas till. Rikthyvlade sedan alla bitar som behövdes. Ställde om och planhyvlade allt (inklusive custom dominos). Körde alla dominohål på dominojiggen. Tycker det går mycket snabbare även för dessa rätt stora bitar. Det blev 10x48x54mm dominos i alla fogar förutom de översta som använde standard 10mm domino.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Vid 22:30 så satt allt i tvingar och var färdigt sånär som montage på hyvelbänken.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Idag på lunchen monterade jag hyvelbänken. Enda som återstår är att skruva fast den i väggen.
Logga in
Skapa konto
Känns väldigt solitt och stumt men är medveten om att dominos inte är standardvalet för en hyvelbänk. Jag tror och hoppas att det håller!