Fick igår färdigt adaptern för patronfiltret. :cool: Är det någon som vet hur länge ett patronfiltret håller i avseende på eventuella vassa träbitar/flisor?
Nu ska jag klura på om spånsugen klarar av ett rörsystem av 160 rör. Stosen är nämligen bara på 125...

• Nyfärdig adapter monterad på patronfilter ovanpå en arbetsmaskin, med fokus på filter och dess monteringsdetaljer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Adapter för patronfilter monterad på träyta med synliga skruvar och tätning.
    Skapa konto
  • Närbild på en nyligen färdigställd adapter för patronfilter med synliga spännelement och fästanordningar.
    Skapa konto
  • Adapter för patronfilter monterad på en grön Luna NF 130 spånsug i ett verkstadsutrymme.
    Skapa konto
  • Gilla
jac och 4 till
  • Laddar…
fatsug fatsug skrev:
Lång dag...
rivit golv:
[bild]
riktat golv och isolerat
[bild]
Lagt ut bjälklagsplåtar och golvvärmeslang:
[bild]
Och nu är jag helt slut. Mer än vad en kontorskropp klarar av!
Hur funkar dom där plåtarna mot dom andra som man lägger i spårad golvspån? Alltså med tanke på värme?

nino nino skrev:
Hur funkar dom där plåtarna mot dom andra som man lägger i spårad golvspån? Alltså med tanke på värme?
Helt ärligt vet jag inte. Vad jag förstår från LK så skall det vara ekvivalent men det förutsätter nog att man isolerat ordentligt. Vi har inte kopplat in golvvärmen ännu så jag får väl återkomma om det inte blir bra. Handhavandemässigt var det mycket bra. Först lite bökigt att få i slangen men det gick lättare när man fick till knycken.

• Gilla
nino
  • Laddar…
fatsug fatsug skrev:
Handhavandemässigt var det mycket bra. Först lite bökigt att få i slangen men det gick lättare när man fick till knycken.
Jag tyckte det såg svajigt ut. Men du lyckades få i slangen i alla fall.

Immobil Immobil skrev:
Jag tyckte det såg svajigt ut. Men du lyckades få i slangen i alla fall.
Hur menar du svajigt? (Bara nyfiken)

V vectrex skrev:
Så var dom äntligen klara! Skönt när man är klar men det var sista gången jag gör 4 av samma sak. Rätt segt!

[bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild]
Tycker dessa är otroligt vackra, imponerande som vanligt.

Vad använde du för laddare och misstänker att du fräst in denna så hur mycket material har du kvar över laddaren? Hur löste du markeringen av laddplatsen?

ceson ceson skrev:
Tycker dessa är otroligt vackra, imponerande som vanligt.

Vad använde du för laddare och misstänker att du fräst in denna så hur mycket material har du kvar över laddaren? Hur löste du markeringen av laddplatsen?
Tack!

Ja, laddaren är infräst (finns en bild på det i denna tråd en bit bakåt). Jag har kvar knappt 1 mm trä. Laddaren är ditlimmad med epoxy så det stärker upp det tunna trät som är kvar.

Markeringen blev en grå blixt som jag sprayade dit mha utskuren schablon. Det blev inte särskilt snyggt faktiskt men jag orkade inte slipa bort och göra om. Skulle jag göra det igen hade jag fällt in en blixtsymbol av wenge (för att matcha fronten) och sedan fräst underifrån efter det. Svårt att fälla in nu i efterhand då trät är så tunt.

• Gilla
ceson
  • Laddar…
fatsug fatsug skrev:
Hur menar du svajigt? (Bara nyfiken)
Plåtarna har inget att stödja sig på mellan golvreglarna. Tänker att det skulle vara besvärligt att balansera på reglarna.

Immobil Immobil skrev:
Plåtarna har inget att stödja sig på mellan golvreglarna. Tänker att det skulle vara besvärligt att balansera på reglarna.
Då förstår jag. Ja, det var lite småbesvärligt men gick förvånansvärt bra att balansera och jobba. Lite oklart vad som utgör bjälklagets undersida så jag ville ändå inte gå mellan bjälkarna.

Byggt min första crosscut-släde. Inspiration från YouTube och lite modifieringar efter min behov.
Hemmagjord crosscut-släde av trä med metallskenor på ett arbetsbord i en verkstad.
Skapa konto
Hemmagjord crosscut-släde på bordssåg i ett snickeri, med verktyg i bakgrunden.
Skapa konto

• Gilla
Fadai och 11 till
  • Laddar…
Snygg! Jag ska också bygga en (kollat massor av olika DIY på youtube). Måste bara skaffa en bordsåg först :)

• Gilla
  • Älska
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
Har också byggt släde! Dock av enklare mått.
Hittade billiga självhäftande stålmåttband på nätet som jag satte dit också, och ett mycket enkelt motanhåll!

Hemmagjord träsläde med stålmåttband och enkelt motanhåll på en Bosch GTS 10J bordssåg.
Skapa konto

Hemmagjord träsläde med tillagda självhäftande stålmåttband och enkel träkonstruktion.

Har även satt ihop en iläggsplatta som passar i bordssågen för att fästa fräsen. Gjorde även ett enklare, vändbart, anhåll som fästs på sågens anhåll. Blev hyfsat tycker jag.

Hemmagjord släde med självhäftande stålmåttband och enkelt motanhåll monterat på bordssåg.
Skapa konto

Hemmagjord släde med självhäftande stålmåttband på en bordssåg och en vändbar anhållsfixtur.
Skapa konto

Hemmagjord träsläde med fastsatta måttband på en Bosch GTS 10J bordssåg, med synlig klinga och röd säkerhetsinsats.
Skapa konto

Måste bara lösa någon smart dammsugaranslutning på baksidan anhållet till fräsen, några idéer?

Sågen är en Bosch GTS 10J

Redigerat:
  • Gilla
hyggabus och 10 till
  • Laddar…
Lexington Lexington skrev:
Har också byggt släde! Dock av enklare mått.
Hittade billiga stålmåttband på nätet med tejp på baksidan som jag satte dit också, och ett mycket enkelt anhåll!

[bild]
[bild]

Har även satt ihop en iläggsplatta som passar i bordssågen för att fästa fräsen. Gjorde även ett enklare, vändbart, anhåll som fästs på sågens anhåll. Blev hyfsat tycker jag.

[bild]
[bild]
[bild]

Sågen är en Bosch GTS 10J
Riktigt snyggt! Bra idé med måttbandet, ska fixa ett till min också. Var köpte du det?

Känner mig rätt långsam när jag snickrar men igår gick det bra.

Är rätt less att stå på knä och handhyvla (köpte en hyvelbänk med barn-benställning på blocket för ett år sen). Har skjutit upp tillverkning av ny benställning länge nog men nu var det dags.

Drog igång vid 17:30 efter jobbet. Jobbade systematiskt och valde ut ”spill” som jag märkte ut vad allt skulle användas till. Rikthyvlade sedan alla bitar som behövdes. Ställde om och planhyvlade allt (inklusive custom dominos). Körde alla dominohål på dominojiggen. Tycker det går mycket snabbare även för dessa rätt stora bitar. Det blev 10x48x54mm dominos i alla fogar förutom de översta som använde standard 10mm domino.
Träben i snickeriverkstad med dominohål, verktyg, och hyvelbänkskomponenter i tvingar.
Skapa konto

Träbitar med utskurna dominofogar på en arbetsbänk, redo för sammanfogning till en hyvelbänk.
Skapa konto
Trädelar med utsågade dominofogar och ihopmonterade träbitar för snickeriprojekt.
Skapa konto
Träbitar och specialtillverkade 10x48x54mm dominos redo för montage i hyvelbänksprojekt.
Skapa konto

Vid 22:30 så satt allt i tvingar och var färdigt sånär som montage på hyvelbänken.

Träben och fogar i tvingar på en arbetsbänk under konstruktion.
Skapa konto
Benställning i trä under tillverkning, fastspänd med tvingar i en ordnad verkstad.
Skapa konto

Idag på lunchen monterade jag hyvelbänken. Enda som återstår är att skruva fast den i väggen.
Nybyggd träbenställning till hyvelbänk med custom dominos, placerad i verkstad.
Skapa konto

Känns väldigt solitt och stumt men är medveten om att dominos inte är standardvalet för en hyvelbänk. Jag tror och hoppas att det håller!

• Gilla
Fadai och 19 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.