Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag hade också röstat på vägghängt. Har svårt att tro att du kan snickra sådär fint utan att också kunna hänga upp ett nattduksbord på en gipsvägg.
Vi är helt överens men oavsett snickerifärdigheter är detta svårt att lösa:

V vectrex skrev:
I min sons rum behöver det flyttas på när man drar ut hans extrasäng så där funkar inte vägghängd oavsett.
Om man nu inte gör någon form av fäste där man kan "haka av" bordet... :thinking:
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
tommib
Jag tänker mig mer så här
Ritad skiss av en detalj i ett byggprojekt på ett papper med skuggor från en hand och ett objekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ursäkta den usla bilden.
 
  • Gilla
  • Haha
RmK_71 och 3 till
  • Laddar…
Många spännande idéer. Gör det ju inte direkt enklare att bestämma sig dock!
 
tommib tommib skrev:
Jag tänker mig mer så här
[bild]
Ursäkta den usla bilden.
Tror det blir en rätt stor vältrisk med den där konstruktionen. Om man inte tynger ner foten med en stor metallklump eller nåt då? Snyggt var det iaf. Lite futuristiskt sådär.
 
V vectrex skrev:
Tror det blir en rätt stor vältrisk med den där konstruktionen. Om man inte tynger ner foten med en stor metallklump eller nåt då? Snyggt var det iaf. Lite futuristiskt sådär.
Lite kardborreband osynligt under foten löser problemet!
Dag

Skärmbild av olika kardborreband i svart och vitt med priser och artikelnr från en webbshop.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag går mot skaran o tycker det sängbordet ska stå på golvet. Designen med de lutande sidorna bjuder in till att något händer därunder, typ ett par ben, och jag tycker benen som lutar tvärtom mot sidorna skapar jämvikt i utseendet. Utan ben tycker jag boxen känns "överdesignad" då de lutande sidorna inte anknyter till något annat element i möbeln. Men som skrivet tidigare, det handlar om tycke och smak:)
 
  • Gilla
Fadai
  • Laddar…
Jag håller med @Ola C här. Var först inne på vägghängning (men då handlade det om att jag skulle göra 1). Nu blir det ben, både av praktiska skäl men också därför att jag mer och mer tycker att det passar bättre med ben.

De lutande sidorna är tänkta att matcha de lutande benen i lutning. Sidorna lutar 15 grader från lodrät och benen lutar mer än så, men sett framifrån så blir vinkeln just 15 grader ut från sidorna. Benens utsida lutar ca 17 grader men eftersom dom är korsade så lutar dom ut även lite i framkant så vinkeln sett framifrån blir 15 grader. Se skärmdumparna nedan.
3D-ritning av ett bord sett underifrån med korsade ben som lutar 15 grader.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D-modell av en möbel med lutande ben och sidor, synlig framifrån, i en designskiss.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D-rendering av en möbel med lutande ben och sidor, vy framifrån, i trämaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tjockade till benen lite mer igår och har nu landat i detta. Tänker nog inte ändra mig något drastiskt från detta.

Modernt sidobord med lutande ben och lutande sidor, tvåfärgat, med en låda och handtag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Fadai och 17 till
  • Laddar…
eftersom dörren är öppen...:)
Teckning av en öppen dörr med en brevinkastlucka, symboliserar öppenheten i en diskussion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
Nu är det riktigt snyggt. Ett par av de tidiga varianterna blev "för mycket" och skulle passa bättre i en designutställning än i ett sovrum. Nu är det "på riktigt". Lite som att de konceptbilar som visas på salong, eller extrema kläder på catwalken inte är de man sedan faktiskt vill köpa och använda. Kör på!
 
  • Gilla
vectrex
  • Laddar…
H hyggabus skrev:
eftersom dörren är öppen...:)
[bild]
Handtaget - är det för att man ska kunna ta med sängbordet på bortamatch?
 
  • Haha
  • Gilla
RmK_71 och 5 till
  • Laddar…
B badtastex skrev:
@vectrex är det fortfarande Fusion 360 du kör med? Tycker dina renderingar är vansinnigt snygga. Har inte lyckats så bra hittills - får nog plöja lite fler turorials...
Sorry, missade din fråga bland alla som svarat! Ja, det är Fusion 360. Tycker det är oerhört lättjobbat och renderingarna är extremt enkla att få till. Framförallt gillar jag att det har inbyggda 3D trä material (alltså inte bara vanliga texturer utan faktiskt ändträ, längsträ osv).
 
tommib
Handritade skisser av en låda med utställda sidor och en lika djup fot.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så här då? Man tar ut samma radie och vinkel som lådans sidor nere mot väggen och sen går fram i en "fot" som är lika djup som lådan. Iofs risk att det blir svajigt på "djupet" (sagittalplan för dem som snackar medicin).

Igen, ursäkta den kackiga bilden.

Någon mod får snart bryta ut detta till en egen tråd...
 
Redigerat:
T
tommib tommib skrev:
[
...

Någon mod får snart bryta ut detta till en egen tråd...
Tycker jag låter som en bra idé.
 
  • Gilla
Manhunter
  • Laddar…
Garderobssnickarn
Idag blev jag klar med renovering av ett gammalt borrstativet och tillhörande skruvstäd. Fick nytillverka några delar, bland annat svepet som håller fast själva borrmaskinen i stativet. Här kommer lite bilder.

Renoverat gammalt borrstativ och skruvstäd på trätrall med nytillverkat svep som håller fast borrmaskinen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverat gammalt borrstativ med skruvstäd och nytillverkat svep på träbakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverat borrstativ med nytillverkat svep som håller en borrmaskin, på ett verkstadsbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här är en bild på det nytillverkade svepet
Nytillverkat metalliskt svep för borrmaskinshållare hållet i en hand med verkstadsbakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Renoverat borrstativ och skruvstäd på trägolv med nytillverkat svep för borrmaskinen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Tsdoesds och 27 till
  • Laddar…
Lite från helgen. Allt började för några dagar sedan när frugan berättade att hon kunde behöva spån från olika träslag för att bränna keramik. Då ville man ju testa lite snabbt om man kunde sätta en behållare på spånsugen istället för säcken.
När sedan min bästa spånproducent skulle köras så ville det sig inte bättre än att remmen ville hoppa av hela tiden.
Hyvel och motor har aldrig varit bra i linje och remspänningen helt värdelös. Så nu fick jag ta tag i det hela.

En provisorisk träspånsuppsamlare med Eukalyptus hink och träpallning i en snickarbod.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Med lite pallning löser man allt
En motor på en hyvel med en ny spänningsanordning som är pallad med skruvar för rätt linjering och remspänning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elektrisk motor monterad i träställning, del av hemmabygge för spånsug i snickeribod.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nya spänningsanordnigen, simpel men effektiv.
En verkstadsbild av en trähyvel med anpassad spänningsanordning och sladdar, bredvid en spånsugspåse och hink.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En hyvelbänk i en verkstad med en anpassad spånbehållare och förbättrad remsspänning, plus en babymonitor i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fick såga upp så jag kom åt ordentligt.
Förstår inte vitsen med att ljudisolera en motor på en hyvel.
Verktygsbord med diverse verktyg och objekt inklusive hörselskydd, burk, telefon och skruvsortimentslåda i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Babymonitorn var en jättebra investering. Fin räckvidd så man man pyssla i snicksrboden medan sonen sover.
Vit behållare fylld med spån från träbearbetning på ett betonggolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Till slut fick jag lite spån, nu börjar jobbet med att fixa en behållare till spånsugen.
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.