Redan hunnit ändra! Nu är den djupare, tror det blir bättre så här, men enda sättet är att testa. Behöver nån fläkt nu också. Och så ska det få torka.

WRPe5YJ.jpg

• Gilla
Tule54 och 2 till
  • Laddar…
Dags att byta fruns bil så lite att fixa innan annons.

Detta är inte vackert, tejpen är bara skydd för stunden.

Vit bil med tejp över rostskada innan reparation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Finns ett par till men denna tog jag bilder på.

Skaffade en bläster, med dåliga recensioner, från Jula och hade inte så stora förväntningar på den men att slipa hade inte varit enkelt.

Handhållen blästerpistol med munstycken och sandbehållare på golvet.
Skapa konto

4 munstycken, plan, inner- och ytterhörn och en för kant. Behövde alla och funkade hyfsat, över förväntan och då även uppsamlaren av sand. Värd sitt pris, 350:- med två flaskor sand. Resultatet blev som nedan.

Bilens skärm med bortblästrad rost och pålagt rostskydd, redo för ytterligare reparation.
Skapa konto

Rostskyddsfärg, spackel, lack och klarlack så ser det inte lika illa ut och bör hålla ett tag, över försäljningen i alla fall.

Bild på en vit bil med nyligen lagad och rostskyddsmålad tröskelplåt, vid gräsmark.
Skapa konto

Aldrig mer en vit bil men utbudet på begagnade Skoda Octavia 4x4 med bensinmotor var begränsad när det begav sig.

• Gilla
Mr Tool och 8 till
  • Laddar…
Gav mig på hålkälslist för första gången igår.
Kapad hålkälslist och träspill på kapsågens arbetsyta, med mätdon och såg i förgrunden.
Skapa konto

Det blev mycket såga, mycket svordomar och mycket spill innan jag lyckades klura ut hur man gör för att få till det i innerhörn.
En hålkälslist i ett innerhörn av ett rum där bitsen inte möts perfekt, vilket indikerar svårigheten i att sätta den.
Skapa konto

Resultatet blev väl inte riktigt hundra men med lite latexfog får det duga i ett garagetak.
Två handgjorda mallar för hörnskärning av hålkälslist med märkningar, liggande på en arbetsbänk.
Skapa konto

Till sist gjorde jag ett par mallar och sparar dem till nästa gång det ska sättas hålkälslist.

• Gilla
Turee och 5 till
  • Laddar…
Keiller Keiller skrev:
[bild]
Det blev mycket såga, mycket svordomar och mycket spill innan jag lyckades klura ut hur man gör för att få till det i innerhörn.
[bild]
Resultatet blev väl inte riktigt hundra men med lite latexfog får det duga i ett garagetak.
[bild]
Till sist gjorde jag ett par mallar och sparar dem till nästa gång det ska sättas hålkälslist.
Fram med en vass kniv och tälj av i bakkant på de båda bitarna, bak där de möts - då tightar du till det (y)

• Gilla
Keiller och 2 till
  • Laddar…
ullberg
Keiller Keiller skrev:
[bild]
[bild]
[bild]
det viktigaste är att man inte lägger dem platt på baksidan på kap/ger:en (som stumpen till höger på din bild ligger) utan istället ställer den som om man ska fästa upp den på kap/ger:ens bottenplatta och anhåll (de motsvarar tak och vägg)

då är det ”bara” att göra 2 vanliga 45-graders kap - givet då att vägghörnet är 90 grader...

/U

• Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
ullberg ullberg skrev:
det viktigaste är att man inte lägger dem platt på baksidan på kap/ger:en (som stumpen till höger på din bild ligger) utan istället ställer den som om man ska fästa upp den på kap/ger:ens bottenplatta och anhåll (de motsvarar tak och vägg)

då är det ”bara” att göra 2 vanliga 45-graders kap - givet då att vägghörnet är 90 grader...

/U
Stumpen till höger och alla andra felsågade bitar fotades efteråt mest för att illustrera en förmiddags tankeverksamhet och arbete med sågen, inklusive misstag. Problemet jag hade var att jag först inte tänkte upp-och-ner och baklänges. När jag väl gjorde det gick det bättre :D

Huvudsaken var att jag lärde mig nåt nytt och förhoppningsvis gör det lite snyggare nästa gång.

• Gilla
Bödvar McOlsson
  • Laddar…
Början på en glasveranda, båddelar planhyvlas.

• Gilla
erikssonandreas och 2 till
  • Laddar…
Bränner in leran, har satt den andra tunnan ovanpå, det ger bra drag fast utan fläkt.

ZZe73zg.jpg

THyU31w.jpg

• Gilla
Tule54 och 1 till
  • Laddar…
DennisCA DennisCA skrev:
Bränner in leran, har satt den andra tunnan ovanpå, det ger bra drag fast utan fläkt.

[bild]

[bild]
Svetsa på något slags bord utanför ingången? Svårt att.stoppa in änden på ngt långt annars. Dvs blir en hävstång och så lyfter änden ur kolen..

Moddat gräsklipparen. En modifierad gräsklippare med ett batteri från en Makita-verktyg monterat i motorutrymmet.
Skapa konto

• Gilla
Tule54 och 2 till
  • Laddar…
vcx
Jag har spenderat helgen med att kränga på larvband på en hyrd grävmaskin. Sen blev det lite grävning också såklart, även om jag fegade ur på det största projektet.

Tanken var att gräva en liten damm på tomten (ca 1000 kvm), men efter att ha kört ut på tilltänkta platsen så gungade grävaren som en jolle på Nordsjön vid varje skoptag. När jag sen upptäckte att underredet höll på att sjunka ner i dyn så blev det högt vatten att ta sig upp, innan även jag skulle behöva flytväst.

En grävmaskin fastnad i terrängen med larvbanden löstagbara, omgiven av grönska och stenar.
Skapa konto

• Gilla
Tule54 och 1 till
  • Laddar…
Kränga tillbaka larvband är ju hur kul som helst. NOT! Dessutom brukar det alltid behövas på de sämst tänkbara platserna :D.

Skaffa ett par stockmattor så funkar det säkert att gräva ut din damm (y).

vcx
mexitegel mexitegel skrev:
Kränga tillbaka larvband är ju hur kul som helst. NOT! Dessutom brukar det alltid behövas på de sämst tänkbara platserna :D.

Skaffa ett par stockmattor så funkar det säkert att gräva ut din damm (y).
Jo, precis så. Störtskuren som kom när man slet som mest med larvbandet var ju löken på laxen också. Efter det var humöret verkligen på topp...

Tack för tipset. Jag ska nog försöka med en lättare maskin vid ett torrare tillfälle nästa gång. :D

En bunte Sysports klara, äntligen... Behöver en bunte till! På det igen...

Rad med färdigbyggda Sysports i en verkstad, etiketterade och organiserade i hyllor.
Skapa konto
Samling av staplade Festool Sysport verktygslådor med etiketter och en grön handtag.
Skapa konto

• Gilla
  • Wow
fremax och 11 till
  • Laddar…
Smidde första gången igår, bankade bara en krok i en bit stål.

I4gid0n.jpg

HAKPhkV.jpg

atOgYlF.jpg

J5NoCD0.jpg

Ska fixa något stöd för ämnen ännu, funderar också om gropen är lite väl stor, kanske lägger en halv tegelsten på ena sidan.

• Gilla
Tule54 och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.