3 393 018 läst · 18 252 svar
3393k läst
18,3k svar
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
Elektroniktokig
· 2 451 inlägg
Resten av plankan! En ful kvist men i övrigt otroligt fin. Blev 60mm tjock efter rikt och planhyvling. Jag är inte en tjock dvärg men blev mycket distorsion med all vidvinkel.V vectrex skrev:
V vectrex skrev:
If I had a HammerV vectrex skrev:
I'd hammer in the morning
I'd hammer in the evening
All over this land …
Har varit sugen på att köpa en routerplane/kärringtand ett bra tag. Hittade dock ett blad(?) hemma så jag gjorde mig en egen tills vidare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Verktygstokig
· Halland
· 7 548 inlägg
Var väl träets rörelse jag tänkte på i första hand. Det blir hemmagjorda glidskenor av trä tänkte jag. Förhoppningsvis minimalt med glapp.Frustrator skrev:
Jag tror det behöver vara 1mm glapp runtom faktiskt. Träet är väl nästan som torrast just nu. Ligger på 35% RH i snickarboden nu sen någon månad tillbaka.
Verktygstokig
· Halland
· 7 548 inlägg
Skenorna i samma träslag som lådorna? Så borde det gå att behålla optimal oglapphet?V vectrex skrev:
Jag vill skilja lite på skenglapp o frontglipa. När lådan är ända inne så vilar den ovanpå skenan, oavsett glapp där, så det spelar mindre roll för frontens inpassning (förutsatt att fronten är högre än resten av lådan vilket jag förutsätter att den är).
Jag brukar sikta lägre än 1mm, runt 0.5-0.7 kanske, men det är nästan alltid lägre fronter runt 60-70mm. Vill minnas jag tvingades hyvla av lite på sängbordsfronten första sommaren för den va för tajt, den va 110 hög o byggt på vintern.
Jag brukar sikta lägre än 1mm, runt 0.5-0.7 kanske, men det är nästan alltid lägre fronter runt 60-70mm. Vill minnas jag tvingades hyvla av lite på sängbordsfronten första sommaren för den va för tajt, den va 110 hög o byggt på vintern.
Redigerat:
Hobbysnickare
· Västragötaland
· 183 inlägg
Jag gjorde en till klubba. Lite större denna gång. Tänkte ha den till stämjärnen mest.
Den får sin plats bredvid den lilla klubban.
Det känns bra att jobba igenom spillbitar från tidigare projekt. Annars brukar jag mest bara bygga på högarna av spill.
Logga in
Skapa konto
Den får sin plats bredvid den lilla klubban.
Logga in
Skapa konto
Det känns bra att jobba igenom spillbitar från tidigare projekt. Annars brukar jag mest bara bygga på högarna av spill.
Snyggt, vad är det för träslag?S snuttekudden skrev:
Hobbysnickare
· Västragötaland
· 183 inlägg
Elektroniktokig
· 2 451 inlägg
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Fräste en provvagga till min CNC plasma. Gav mig lite idéer men i stort är jag kanonnöjd redan. Gått igenom en tidigare prototyp innan så denna borde ju rimligen vara betydligt smartare.