Björn Melander Björn Melander skrev:
@vectrex
Känns det som det ordnade sig med golvet?
Ja, det blev skitbra! Hårt och snyggt!

• Gilla
FredrikR och 2 till
  • Laddar…
EDIT, inlägget skulle ju varit i gjort med hus tråden, mod kan flytta vid tillfälle ...

Shopping för mig med idag. Gips för ställena jag rivit bort gipsen på väggarna och två ”smidiga” 21 mm plyfaskivor som hamnar i väggen bakom TV-fästet. Lär ju gå att skruva upp vadsomhelst men tjockleken styrdes av infällda stolpen i den väggen. Den sticker ut 20 mm så plyfa på båda sidor och sen gips över allting.

En hög med byggmaterial bestående av flera gipsplattor och tjocka plywoodskivor staplade mot en vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
  • Gilla
GustavGBG och 1 till
  • Laddar…
Då sommaren förhoppningsvis inte är allt för långt bort så har jag börjat med ett litet projekt att få ett par öltappar på altanen.

Hemmagjord öltappstation av trä för öl och vatten med två tappkranar och en ölglas på en trähylla.
Skapa konto

Ska dit andra kranar och en spillbricka.

Altan med en trästol framför fönster, hemmagjord öltappstation på väggen och ett glas öl på sidobordet.
Skapa konto

Jag vet vart jag kommer sitta varma sommardagar IAF :beer:

Tre ölfat anslutna till slangar i en källare med en CO2-tank och tappkran för servering på altanen.
Skapa konto

Faten för öl och vatten står i en matkällare under altanen som varma sommardagar brukar hålla ca 8-10 grader.

• Gilla
  • Wow
  • Älska
Rabbithole och 31 till
  • Laddar…
Har sågat, klippt och skruvat lite och fått up en spånhuv till bandslipen. Den går att lyfta av och ställa på högkant mha en liten rigg, när man tippar maskinen och slipar horisontellt. Slangen ska hängas upp lite så den inte släpar i betonggolvet och pajjar. Den är så lång med flit.

• Hemmagjord spånhuv ovanpå en bandslip i ett verkstadsrum med verktyg och en dammsugarslang.
    Skapa konto
Redigerat:
  • Gilla
corre och 2 till
  • Laddar…
Byggt och kopplat in samt testkört mitt hemmabyggda apparatskåp för spånsugen!

Skall köpa galler framför utblås och insug.

Eftersom impellerhuset inte är på plats och inget är fastskruvat så vågar jag inte köra snabbare än 12Hz. Dvs. knappt 20% av projekterad hastighet!

Fortsättning följer...

• Gilla
Real7 och 10 till
  • Laddar…
E Erixzon89 skrev:
Då sommaren förhoppningsvis inte är allt för långt bort så har jag börjat med ett litet projekt att få ett par öltappar på altanen.

[bild]
Ska dit andra kranar och en spillbricka.

[bild]
Jag vet vart jag kommer sitta varma sommardagar IAF :beer:

[bild]
Faten för öl och vatten står i en matkällare under altanen som varma sommardagar brukar hålla ca 8-10 grader.
Vackert så man blir tårögd!! :love::beer::ok:

Paus från deckeln, men tillverkar verktyg jag tycker kan behövas. Först är en hammare, en "dead blow" hammare alltså en studsfri hammare tror jag det heter. Jag har grovsvarvat handtaget och själva hammarhuvudet. Sen har jag borrat ut det. Jag ska göra invändiga gängor i huvudet, planen är att man skruvar fast själva anslagsytan så blir den utbytbar och så får man ett tomrum inne i huvudet som jag ska fylla med blykulor. Jag tänker en yta blir stål och en annan blir brons eller koppar.

Jk6A0be.jpg

• Gilla
Björn Melander och 2 till
  • Laddar…
Oljat andra lagret på blivande badrumshyllan, ytbehandling före hoplimning alltså. Det här ska bli en golvstående sak som ska passa runt tvättmaskinen.

Kört samma trick som jag gjort några gånger nu, kantlistning före limning av laminaten, närbild på tvärribban visar hur det hänger ihop.

Denna metod möjliggör stora runda hörn med jämnbred träkant, skulle inte funka om man kantlistar efter laminering. Tyckte det blev riktigt bra flow i denna kantlist, rundad profil och stora radier.

Hyllplanen kommer att sitta med en dominoad halvt i halvt variant mot benen.

Handritad skiss av en golvstående badrumshylla anpassad för att passa runt en tvättmaskin.
Skapa konto
Oljade trädelar till en golvstående hylla med kantlistad och rundad profil före hoplimning på ett verkstadsbord.
Skapa konto
Oljade trähyllplan staplade ovanpå varandra med rundade kantlister, och detaljbild på träprofil.
Skapa konto
Närbild på en oljad träkantlist som är rundad och laminatdel före hoplimning.
Skapa konto
Nyligen oljat hyllplan med rundad träkant och utskurna spår för dominofog, förmontering av badrumsmöbel.
Skapa konto

Redigerat:
  • Gilla
-RB- och 18 till
  • Laddar…
Smart och tjusigt Ola
Ek och vitt laminat är riktigt snyggt ihop.

//Ronnie

• Gilla
Ola C
  • Laddar…
Fullt ös. 60Hz, 3330 rpm. Uppmätt till 4700W. Överlastar alltså motorn med knappt 20%. Tror det blir alldeles lagom när filter och rörsystem kommer på!

Ett sjujäkla blås är det iaf!

• Gilla
Real7 och 3 till
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
Oljat andra lagret på blivande badrumshyllan, ytbehandling före hoplimning alltså. Det här ska bli en golvstående sak som ska passa runt tvättmaskinen.

Kört samma trick som jag gjort några gånger nu, kantlistning före limning av laminaten, närbild på tvärribban visar hur det hänger ihop.

Denna metod möjliggör stora runda hörn med jämnbred träkant, skulle inte funka om man kantlistar efter laminering. Tyckte det blev riktigt bra flow i denna kantlist, rundad profil och stora radier.

[bild] [bild] [bild] [bild] [bild]
När man ser sådana här bilder undrar man varför man inte blev finsnickare. Riktigt snyggt!

Ola C Ola C skrev:

[bild] [bild] [bild] [bild] [bild]
Snyggt Ola! O tack för att du la upp bild på dina plans!

• Gilla
  • Haha
Pysslarn och 1 till
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
...kantlistning före limning av laminaten
Hur gör du för att limma så stora ytor plant - jag antar att du inte har tillgång till någon fanerpress..?

B badtastex skrev:
Hur gör du för att limma så stora ytor plant - jag antar att du inte har tillgång till någon fanerpress..?
Brukar göra en sandwich, nåt platt o styvt på båda sidor o sen lite clamping cauls. Ser till att inte ha några limblaffor som ska pressas ut, rollar ut limmet med skumgummi roller. Här är en bild på limningen av de skivorna som nu är klara. 18mm björkplywood på båda sidor om det som limmas.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.