3 436 214 läst · 18 389 svar
3436k läst
18,4k svar
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
Verktygstokig
· Stockholm
· 1 392 inlägg
EDIT, inlägget skulle ju varit i gjort med hus tråden, mod kan flytta vid tillfälle ...
Shopping för mig med idag. Gips för ställena jag rivit bort gipsen på väggarna och två ”smidiga” 21 mm plyfaskivor som hamnar i väggen bakom TV-fästet. Lär ju gå att skruva upp vadsomhelst men tjockleken styrdes av infällda stolpen i den väggen. Den sticker ut 20 mm så plyfa på båda sidor och sen gips över allting.
Shopping för mig med idag. Gips för ställena jag rivit bort gipsen på väggarna och två ”smidiga” 21 mm plyfaskivor som hamnar i väggen bakom TV-fästet. Lär ju gå att skruva upp vadsomhelst men tjockleken styrdes av infällda stolpen i den väggen. Den sticker ut 20 mm så plyfa på båda sidor och sen gips över allting.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Då sommaren förhoppningsvis inte är allt för långt bort så har jag börjat med ett litet projekt att få ett par öltappar på altanen.
Ska dit andra kranar och en spillbricka.
Jag vet vart jag kommer sitta varma sommardagar IAF
Faten för öl och vatten står i en matkällare under altanen som varma sommardagar brukar hålla ca 8-10 grader.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Faten för öl och vatten står i en matkällare under altanen som varma sommardagar brukar hålla ca 8-10 grader.
Har sågat, klippt och skruvat lite och fått up en spånhuv till bandslipen. Den går att lyfta av och ställa på högkant mha en liten rigg, när man tippar maskinen och slipar horisontellt. Slangen ska hängas upp lite så den inte släpar i betonggolvet och pajjar. Den är så lång med flit.
Redigerat:
Byggt och kopplat in samt testkört mitt hemmabyggda apparatskåp för spånsugen!
Skall köpa galler framför utblås och insug.
Eftersom impellerhuset inte är på plats och inget är fastskruvat så vågar jag inte köra snabbare än 12Hz. Dvs. knappt 20% av projekterad hastighet!
Fortsättning följer...
Skall köpa galler framför utblås och insug.
Eftersom impellerhuset inte är på plats och inget är fastskruvat så vågar jag inte köra snabbare än 12Hz. Dvs. knappt 20% av projekterad hastighet!
Fortsättning följer...
Vackert så man blir tårögd!!E Erixzon89 skrev:Då sommaren förhoppningsvis inte är allt för långt bort så har jag börjat med ett litet projekt att få ett par öltappar på altanen.
[bild]
[bild]
[bild]
Paus från deckeln, men tillverkar verktyg jag tycker kan behövas. Först är en hammare, en "dead blow" hammare alltså en studsfri hammare tror jag det heter. Jag har grovsvarvat handtaget och själva hammarhuvudet. Sen har jag borrat ut det. Jag ska göra invändiga gängor i huvudet, planen är att man skruvar fast själva anslagsytan så blir den utbytbar och så får man ett tomrum inne i huvudet som jag ska fylla med blykulor. Jag tänker en yta blir stål och en annan blir brons eller koppar.
Oljat andra lagret på blivande badrumshyllan, ytbehandling före hoplimning alltså. Det här ska bli en golvstående sak som ska passa runt tvättmaskinen.
Kört samma trick som jag gjort några gånger nu, kantlistning före limning av laminaten, närbild på tvärribban visar hur det hänger ihop.
Denna metod möjliggör stora runda hörn med jämnbred träkant, skulle inte funka om man kantlistar efter laminering. Tyckte det blev riktigt bra flow i denna kantlist, rundad profil och stora radier.
Hyllplanen kommer att sitta med en dominoad halvt i halvt variant mot benen.
Kört samma trick som jag gjort några gånger nu, kantlistning före limning av laminaten, närbild på tvärribban visar hur det hänger ihop.
Denna metod möjliggör stora runda hörn med jämnbred träkant, skulle inte funka om man kantlistar efter laminering. Tyckte det blev riktigt bra flow i denna kantlist, rundad profil och stora radier.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Fullt ös. 60Hz, 3330 rpm. Uppmätt till 4700W. Överlastar alltså motorn med knappt 20%. Tror det blir alldeles lagom när filter och rörsystem kommer på!
Ett sjujäkla blås är det iaf!
Ett sjujäkla blås är det iaf!
När man ser sådana här bilder undrar man varför man inte blev finsnickare. Riktigt snyggt!Ola C skrev:Oljat andra lagret på blivande badrumshyllan, ytbehandling före hoplimning alltså. Det här ska bli en golvstående sak som ska passa runt tvättmaskinen.
[bild] [bild] [bild] [bild] [bild]
Snyggt Ola! O tack för att du la upp bild på dina plans!Ola C skrev:Oljat andra lagret på blivande badrumshyllan, ytbehandling före hoplimning alltså. Det här ska bli en golvstående sak som ska passa runt tvättmaskinen.
[bild] [bild] [bild] [bild] [bild]
Brukar göra en sandwich, nåt platt o styvt på båda sidor o sen lite clamping cauls. Ser till att inte ha några limblaffor som ska pressas ut, rollar ut limmet med skumgummi roller. Här är en bild på limningen av de skivorna som nu är klara. 18mm björkplywood på båda sidor om det som limmas.B badtastex skrev: