3 462 530 läst · 18 507 svar
3463k läst
18,5k svar
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
Verktygstokig
· Stockholm
· 1 393 inlägg
Sådärja, nu var sågen inne i verkstan. Ska bli skönt med justerbord. Sågen ör fin, inget kast på klingan och rakt överallt. Som vanligt passar inte Incragrunkorna på de sågar jag köper men de behövs ju inte nu.
Så nu är det lite pysslargrogg, ny klinga och lite injustering, sen är det bara att köra.
Så nu är det lite pysslargrogg, ny klinga och lite injustering, sen är det bara att köra.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Verktygstokig
· Stockholm
· 1 393 inlägg
@Pysslarn
Tack Ronnie!
Kantputsen är riktigt bra. Inget kinarappel alls. Jag använder den nästan varje dag och den är en fröjd att jobba med och oscileringen är ju bra. Den går ju också att tilta 90 grader. Jag köpte den från Axminster pga av alla bra recensioner den fått på forum och så. Jag tror jag gav 13 kkr för den. Nu kostar den väl 15 kkr eller så.
Tack Ronnie!
Kantputsen är riktigt bra. Inget kinarappel alls. Jag använder den nästan varje dag och den är en fröjd att jobba med och oscileringen är ju bra. Den går ju också att tilta 90 grader. Jag köpte den från Axminster pga av alla bra recensioner den fått på forum och så. Jag tror jag gav 13 kkr för den. Nu kostar den väl 15 kkr eller så.
Björn Melander skrev:
Hoppas ni inte tar illa upp nu men jag tyckte dena konversationen var lite rolig. De som inte förstår anledningen till min munterhet kan ju kolla dessa två inlägg från 2017 tidigare i tråden:P Pysslarn skrev:
https://www.byggahus.se/forum/threa...ch-maskiner-idag.250889/page-185#post-2771422
https://www.byggahus.se/forum/threa...ch-maskiner-idag.250889/page-185#post-2771457
OK, det är ju lätt att missa nu när tråden börjar närma sig 6000 inlägg.
@Björn Melander - för sakens skull så får jag väl säga ett stort grattis till sågen också. Tro nu inte att jag är förtröden eller något, jag är bara lite småputt för att det snart är måndag igen.
Grattis till en bra såg! Har "samma" men den varianten som fanns i kombin W59. Har inte använt den så mycket ännu, men den har fungerat över förväntan. Måste dock lösa spånutsug i klingskyddet. Original läcker den för mycket. Men måste renovera dotterns rum inne först...Björn Melander skrev:
Såg att du nog har fått med en tappsläde som nog ska vara till Ejcas vertikalfräs? Eller passar den sågen också? Skulle vara intresserad av den om du inte finner någon användning för den. Eller skulle den passa bra på den L29 du tittade på tror jag
/Ulf
Hittade en gammal liten kikare i loppisaffären idag. Pojkarna mina hade sönder den gamla kikaren (avsevärt modernare, köpt på CO runt 2008), en Zenith 8x30. Inte för man har mycket nytta av en kikare annat än titta på fåglarna på gården... Men jag tycker om gamla saker... För en tia kan det bli ett miniprojekt idag som avkoppling från fräsen så jag plockade isär den i minsta beståndsdelar och körde allt genom ultraljudsrengöraren. Det var något fel på linsen till höger öga, den som kan justeras separat ifall ens ögon fokuserar lite annorlunda. Det lyckades jag dock få fixat så nu är den helt i skick. Kanske jag gör något åt det kosmetiska sen.
Har jobbat på bra med badrummet i helgen, lägger sista handen vid luckorna, kalgalvat och målat underedet. Monterat handfatet, vatten och avlopp.
Funderar nu på vilka knoppar som passar bäst?
Avslutat med tvätt av arbetskläder och lite välbehövlig städning. Polerade av planskivan i förberedelse för nästa projekt som tyvärr nog inte heller blir något verkstadsprojekt utan ett rent nyttoprojekt det med
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Avslutat med tvätt av arbetskläder och lite välbehövlig städning. Polerade av planskivan i förberedelse för nästa projekt som tyvärr nog inte heller blir något verkstadsprojekt utan ett rent nyttoprojekt det med
Verktygstokig
· Stockholm
· 1 393 inlägg
Tack Ulf!O OverAndOut skrev:Grattis till en bra såg! Har "samma" men den varianten som fanns i kombin W59. Har inte använt den så mycket ännu, men den har fungerat över förväntan. Måste dock lösa spånutsug i klingskyddet. Original läcker den för mycket. Men måste renovera dotterns rum inne först...
Såg att du nog har fått med en tappsläde som nog ska vara till Ejcas vertikalfräs? Eller passar den sågen också? Skulle vara intresserad av den om du inte finner någon användning för den. Eller skulle den passa bra på den L29 du tittade på tror jag
/Ulf
Släden passar, annars hade du fått den. Har kört lite med sågen nu och det är verkligen bra precision på den. Jag är så nöjd över att jag fått tag på en justersåg som inte tar mer plats än så här.
Min andra såg (Startrite) är egentligen lika bra men det är just justerbordet jag saknar på den. Ska kolla det här med spånuppsamlingen som du säger.
Verktygstokig
· Stockholm
· 1 393 inlägg
Herrejisses vilket projekt. Läckert!nanowire skrev:Har jobbat på bra med badrummet i helgen, lägger sista handen vid luckorna, kalgalvat och målat underedet. Monterat handfatet, vatten och avlopp.
[bild] [bild] [bild] [bild] [bild]
Haha, fantastiskt!jac skrev:Hoppas ni inte tar illa upp nu men jag tyckte dena konversationen var lite rolig. De som inte förstår anledningen till min munterhet kan ju kolla dessa två inlägg från 2017 tidigare i tråden:
[länk]
[länk]
OK, det är ju lätt att missa nu när tråden börjar närma sig 6000 inlägg.
@Björn Melander - för sakens skull så får jag väl säga ett stort grattis till sågen också. Tro nu inte att jag är förtröden eller något, jag är bara lite småputt för att det snart är måndag igen.
Inte trodde jag att det kunde vara så kul att få veta att man verkligen håller på att bli dement!
Du är utan konkurrens vår främste Forumarkeolog men uppenbarligen en minneskonstnär av rang också måste jag säga; hatten av — om jag bara vetat var jag har den...
Självklart går det utför, inget snack om det. Men förhoppningsvis är det inte bara det.
Jag vet inte hur det är för er andra men jag är uppkopplad mot det här så kolossalt mycket att jag är som en svulten vithaj; säger någon kantputs så hugger jag på ren instinkt. Så gärna vill jag ha en.
Ja herregud, kanske dags att gå med i AS, Anonyma Snickare?
Hej, jag heter Ronnie...
//