Frustrator Frustrator skrev:
Byggt ett vidunder tillsammans med hustrun..[bild]
Risk att varenda grannunge kommer rännandes :D (om dom inte har en egen villsäga)
 
Knappt den är värdig att kvala in i denna tråden men här är den ändå:
Hand håller ett böjt gaffelliknande verktyg över obakade piroger med dekorativ kant.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mitt pirogkantnaggningsinstrument, på gränsen till att klassas som en jigg :crysmile:.
Sambon tittade konstigt på mig när jag sprang ut till verkstan och kom tillbaka med detta ergonomiska naggningsverktyg. Men den fick godkänt efter test (ingen risk för nagging i intilliggande pirog dessutom). Vilket kan vara ett stort problem som alla pirogbakare vet..:rofl:
 
  • Gilla
nino och 5 till
  • Laddar…
Frustrator Frustrator skrev:
Byggt ett vidunder tillsammans med hustrun..[bild]
Är det inte lite sent? I dag plockade jag ner min studsmatta inför vintern...
 
johel572 johel572 skrev:
Är det inte lite sent? I dag plockade jag ner min studsmatta inför vintern...
Studsmattorna, likt fåglarna, flyttar ju söderut på hösten …
 
johel572 johel572 skrev:
Är det inte lite sent? I dag plockade jag ner min studsmatta inför vintern...
Den ska in innan snön enligt manualen..vilket på mina breddgrader innebär tidigast i februari..

Nä, den är mest uppe för dotterns födelsedag om en vecka sen tas den ner igen i väntan på vår.
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
Fräsvvarv 2.0 har fått en motordonator! Den där förhatliga mjukglassmaskinen vi fick i julklapp för några år sen...slutade med stopp i maskinen, mjukglass i hela köket och världens två överlägset dyraste mjukglassar.

50 rpm och känns hyfsat stark, motorn sitter i klumpen med sladden så nu åker resten av möget till soptippen.

Isärmonterad mjukglassmaskin med framtagningsmotorn bredvid på ett köksbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Pysslarn och 5 till
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
50 rpm och känns hyfsat stark, motorn sitter i klumpen med sladden så nu åker resten av möget till soptippen
Du menar väl inte slänga? :(
 
Hand håller ett stabiliserat träblock med märkbara ådringar och klar hartsyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Arbetsbänk med vakuumkammare och pump för trästabilisering, verktyg och tillbehör i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En hand håller upp ett bit stabiliserat trä med marmorerat mönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Stabiliserat trä för första gången:). Dock gjorde jag det mycket snabbare än instruktionerna sa men det blev bra ändå.
 
  • Gilla
Treaser2 och 5 till
  • Laddar…
nanowire nanowire skrev:
Jag svetsar en komod i 30x20x2 just nu och det blir styvt.
Eftersom du inte har några snedsträvor i din konstruktion blir det rejäl hävstångseffekt i fogarna. Bara några trianglar i ett par hörn tror jag skulle göra stor skillnad. Och sådana kan du ju alltid addera efteråt när du märker hur stabilt det blev.

Edit:
Mätte och tog några bilder på min vagn.
Den mäter 70*100 cm och är 85 cm hög.
Ramen är i 30x30 mm rör, svårt att veta tjocklek, samt 35x35x4 mm vinkeljärn.
[bild] [bild] [bild]
Ja har frågat på andra forum också (maskinisten) och där har jag nu fått andras exempel på bänkar gjorda i 1,5 mm fyrkantsrör och det ser ut som dom håller bra och för rejäla laster.

Annars har jag börjar göra om en gammal PSU till en dator till en strömkälla för likström (3.5, 5 och 12V) för diverse elektronikprojekt. Allting funkar men en större låda ska byggas nu då det blev för trångt att få in allt i den gamla lådan.
 
SamiHus SamiHus skrev:
[bild] [bild] [bild] Stabiliserat trä för första gången:). Dock gjorde jag det mycket snabbare än instruktionerna sa men det blev bra ändå.
DennisCA DennisCA skrev:
Ja har frågat på andra forum också (maskinisten) och där har jag nu fått andras exempel på bänkar gjorda i 1,5 mm fyrkantsrör och det ser ut som dom håller bra och för rejäla laster.

Annars har jag börjar göra om en gammal PSU till en dator till en strömkälla för likström (3.5, 5 och 12V) för diverse elektronikprojekt. Allting funkar men en större låda ska byggas nu då det blev för trångt att få in allt i den gamla lådan.
Gamla datorpsu kan vara kinkiga att driva på bara en av utgångsspänningarna. Men det finns säkert en massa info för hur man kommer förbi det.
 
Jo några trix ska till men det är enkelt. Den gröna och svarta kan man koppla ihop permanent så slår PSUn på då den får ström, eller så kopplar man det till en strömbrytare som jag gjort. Sen ska bör man ha en passande resistor inkopplad mellan en svart och en röd (5V) för att lura PSU'en att den är inkopplad på ett moderkort.
 
DennisCA DennisCA skrev:
Jo några trix ska till men det är enkelt. Den gröna och svarta kan man koppla ihop permanent så slår PSUn på då den får ström, eller så kopplar man det till en strömbrytare som jag gjort. Sen ska bör man ha en passande resistor inkopplad mellan en svart och en röd (5V) för att lura PSU'en att den är inkopplad på ett moderkort.
Hur ser en "passande resistor" ut? Dvs vilken data skall den ha, värde, effekt tålighet mm?

Har själv funderat i samma bana men visste inte att det krävs ett visst fixande för att det skall fungera... Ligger någon gammal nätenhet hemma som är tänkt till matning av dvs små "fix".

Något annat som krävs?
 
Det ville jag inte skriva då det beror på vilken sorts PSU du har, hur gammal/modern samt hur stark (Watt). För vad som behövs är det bäst att kolla guiderna som finns online. Det beror ju till viss del på hur du vill ha den.
 
Någon länk till "lämpliga guider" till en som inte riktigt hittar alla fina tips och trix?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.