Hållt på med en julklapp som ska bli en bastuskopa med skopdelen av ek och skaft av en blandning av masurbjörk och Syrén.
 
  • Hand håller en nysvarvad ekkupa för en bastuskopa i en verkstadsinställning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Björn Melander och 1 till
  • Laddar…
  • Gilla
Hedens
  • Laddar…
PNO PNO skrev:
Finns ju fräsar med neråtgående spiral upptill och uppåtgående nertill. Används mycket inom kompositbearbetning, just för att inte få urslag. Borde ju kunna fungera i plywood också.
Har själv inte testat att köra med sånna stål men helt klart är det ett väldigt bra stål till exempelvis plywood.
De man dock måste tänka på är att för att de ska fungera bäst så måste du köra hela djupet i ett pass om de inte är väldigt tjockt material att du kan ta det i flera pass men ändå gå så djupt att de nedåtgående spiralen kommer ner under ytan.

Ska maskinen klara så tuffa körningar så vill de till att de är rätt kraftig maskin. Min skulle antagligen fixa de men i nuläget kör jag bara vanlig nedåtgående spiral istället. 9 mm Plyfa kör jag i ett pass och 18mm i två. Detta med 5mm stål från swedendro. Bra stål som jag kan rekommendera. http://www.swedendro-tools.se/shop/...yg/for-handoverfrasar/cobolt/cnc-spiralfrasar
 
Jag har rätt så begränsad erfarenhet av att köra trä i CNC-maskiner. Förr när jag jobbade som lärare i CNC-teknik så körde jag ibland lite hemjobb i trä i fleroparna när ingen såg på. Med 11kW i spindeln så räckte effekten till. Värre var varvtalet, blott 8000rpm. Så jag letade snarare efter de största fräsarna jag kunde hitta. Dammade något oerhört, så man fick samla ihop bra mycket jobb till en kväll och storstäda maskinen innan så den var torr och oljefri när man började, och efteråt för att få bort allt damm.

Vad har en fräs som din för effekt och varvtal?

Plura finns för övrigt med olika fördelning av upp- respektive ner-spiral. Den jag länkade är ju någorlunda lika. Finns en annan sort som har väldigt kort uppåtgående spiral.
 
Kan tänka mig att för mig med en hobbymaskin och maxbett på ca 3mm med en 1/4” fräs så kommer detta stål inte att fungera.

Ska dock kolla på nedåtgående frässtål.
 
PNO PNO skrev:
Vad har en fräs som din för effekt och varvtal?
Min maskin är ett litet nätt hemma bygge på cirkus 1.3 ton Spindeln är en 3.3kw och 18000rpm. Hade gärna haft 24000 men får se om de blir uppgradering i framtiden. Apropå damm så är spånsug ett måste. Har en felder AF16 med dust deputy XL Cyclone och 150mm anslutning direkt på maskin så jag har inga större dammproblem :)

Norbottensnickaren: då låter nedåtgående spiral som vägen att gå för dig. Kan tipsa om att borra kan vara lite svårt att få till rätt rpm och matning så de inte bränner eftersom den trycker ner spånen, men efter lite test så går de rätt bra.
 
Hur är det, har ni verktygsväxlare på dessa fräsar? Det brukar ju i de flesta fall vara en otrolig fördel att borra med just en borr istället för en borrande pinnfräs. Kan ni köra rampning och/eller helixinterpolering som alternativ annars?

Vore lite kul med en CNC-fräs för trä, men jag satsar nog hellre på en vanlig flerop på sikt och kör trä så gott det går. Mina intressen ligger annars mer mot metallbearbetning.
 
Prov kört och släpat in ett auktionsköp som egentligen inte behövdes men, alla måste väll ha en svarv.

650kr är ju iaf motorn och skrotet värt i min bok;)

Provkörde lite verkar funka är ju ingen dunder maskin direkt men relativt tyst och solid i konstruktionen.

Någon som har tips på en enklare chuck och svarvstål?

Har tänkt ha den till lite runda ben på möbler men har även en tanke att kunna göra lite runda handtag och rattar till lite grejer.
Har även lite ämne för skålar och så som jag hämtat in genom åren.

Tips och trix mottages.

Spånhantering?
Blå svarv på arbetsbänk i verkstad med verktyg och ouppackade fönster i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Använd svarv i arbete med ett trästycke, omgivet av träspån, bredvid verktyg och elsladd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En svarv i arbete med ett träben fastspänt, omgiven av spån och verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ja ser på bilderna att det är dags att göra färdigt runt fönstren och dörren.
 
  • Gilla
bulleribock och 1 till
  • Laddar…
Hedens Hedens skrev:
Spånhantering?
[bild] [bild] [bild]

Ja ser på bilderna att det är dags att göra färdigt runt fönstren och dörren.
Du svarvar tills dammet fyller igen glappet mellan fönster och vägg? :)
 
  • Gilla
Hedens
  • Laddar…
Frustrator Frustrator skrev:
Du svarvar tills dammet fyller igen glappet mellan fönster och vägg? :)
YES, kanske ska grunda med lite klister sen bara sickla av....
 
Gav min Speed square lite kärlek idag och sminkade henne från detta alldagliga utseende
En snedbild av en Speed square, markerad med färg, ovanpå brun kartong.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

till detta med hjälp av lite dyeliner;)
Swanson Metric Speed Square verktyg på blå bakgrund, markerat med "dyeliner" för att öka synligheten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
bulleribock och 5 till
  • Laddar…
Snyggt!
Vart köpte du dye linern någonstans?
 
  • Gilla
ceson
  • Laddar…
Det är vanlig Humbrol modellfärg från Slöjddetaljer.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Var egentligen i går, men laddat torken med 3" rötad Björk och lite Lönn
 
  • Staplade träbitar av rötad björk och lönn i ett torkskåp för ved.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rötad björk och lönnvirke staplat i torken
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Staplade vedträn av rötad björk och lönn i en vedtork.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Björn Melander och 10 till
  • Laddar…
Har provat in en gammal tapp och slits jigg som har legat ett bra tag. Kan nog bli något ska gör en bättre platta när jag har bestämt konfigurationen helt.

Funkar ganska bra någon som har erfarenheter av något liknande? Farsan körde den mycket på vå luna såg men han hade inget vettigt att komma med...
Träbit fastspänd i en tapp och slits jigg på en arbetsbänk för träbearbetning med mått och konfiguration under bestämmande.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Skooda
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.