3 384 037 läst · 18 228 svar
3384k läst
18,2k svar
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
Vad är tanken med vinkeln mot golvet på bakbenet?Hep skrev:
Jag som inte är möbelsnickare hade försökt matcha vinkeln så benet stod med hela ändträt i kontakt med golvet och inte bara hörnet.
Verktygstokig
· Halland
· 7 536 inlägg
Verktygstokig
· Halland
· 7 536 inlägg
Dicom?Hep skrev:
Annars en vy från xyz och mått så kan jag lätt göra några ex att placera ut
Snart nog med spam om fåtöljer i tråden, men här är formaten som stöds. Fast först ska prototypen provsittas och jag bygga en första (ev justerad) fåtölj innan jag delar med mig. Långhelg i snickarskolan nästa vecka, så det borde inte ta så lång tid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Har umgåtts med mina tyska kompisar Fritz und Franz litegrand idag.
Håller på med ett utebord vers. 2.0 som ska ha avsmalnande ben. Gör det av hyllplan av fur från Biltema och benen har limmats av dubbla ämnen vilket också gav mig möjligheten att göra "falska" halvt-i-halvt fogar genom att förskjuta halvorna vid ihoplimningen. Benen är vinklade nittio grader för att ge mig något att fästa skivan i eftersom det inte ska ha sarg.
Bordet ska målas så inget kommer att synas när det är klart.
Framsidan av benen ska vara raka men baksidan och sidorna ska vara avsmalnande; sidorna kör jag på justersågen när benen är klara men baksidan måste köras nu.
Och där kommer mina tyska polare in.
Först en bild på ett av tre ben som visar tanken:
Här sitter ingenting ihop men baksidan av benet är som synes sågad.
Det gick till såhär:
Ämnet sattes mellan F&F och en stållinjal användes för att måtta in vinkeln gentemot markeringarna. (Oerhört stolt över den här bilden — det är den första jag har tagit med min iPad genom att trycka av med näsan...)
Anhållen/käftarna på F&F är "zero clearence" så det är enkelt att se hur snittet kommer att gå, linjalen mot anhållen och markeringarna på ämnet mot linjalen så är man hemma.
Klämmer ihop F&F samt säkrar upp med en nedhållande tving och det är klart för sågning:
"Rinse and repeat" — tre snitt senare har jag det här:
I framkanten av benen har jag borrat försänkta hål för att skruva fast en hylla. De hålen ska täckas med träplugg som jag borrat ur det som såsmåningom ska kapas bort. Än sålänge sitter dock allt ihop.
Ja, där kom nästan hela historien om bordsbenen, hoppas jag inte tråkat ut någon eller gjort någon förbannad med en trivial post men det här är vad jag gjort idag. Med hjälp av justersåg, pelarborr samt lite olika mätinstrument och såklart Fritz und Franz.
Ha nu en fin lördagkväll!
//Ronnie
PS Det nya bordet ska ersätta ett annat — elva-tolv år gammalt — som också gjordes av hyllplan om än från Jem & Fix; de var såklart också gjorda för inomhusbruk.
Utebordet vers 1.0 grundades och målades med fönsterfärg och vi har inte haft några problem med att det inte tålt väder och vind. Tvärtom har det stått ute året runt sedan det gjordes.
Enda åverkan på det stod vår underbare mops Moltas för när han som valp tuggade i sig kanterna på hyllan (han nådde inte högre) men det tyckte vi gav en charmig patina så de skadorna målades bara över.
Så jag har inga empiriska erfarenheter som får mig att avstå ett nytt bygge. DS
Håller på med ett utebord vers. 2.0 som ska ha avsmalnande ben. Gör det av hyllplan av fur från Biltema och benen har limmats av dubbla ämnen vilket också gav mig möjligheten att göra "falska" halvt-i-halvt fogar genom att förskjuta halvorna vid ihoplimningen. Benen är vinklade nittio grader för att ge mig något att fästa skivan i eftersom det inte ska ha sarg.
Bordet ska målas så inget kommer att synas när det är klart.
Framsidan av benen ska vara raka men baksidan och sidorna ska vara avsmalnande; sidorna kör jag på justersågen när benen är klara men baksidan måste köras nu.
Och där kommer mina tyska polare in.
Först en bild på ett av tre ben som visar tanken:
Logga in
Skapa konto
Här sitter ingenting ihop men baksidan av benet är som synes sågad.
Det gick till såhär:
Logga in
Skapa konto
Ämnet sattes mellan F&F och en stållinjal användes för att måtta in vinkeln gentemot markeringarna. (Oerhört stolt över den här bilden — det är den första jag har tagit med min iPad genom att trycka av med näsan...)
Anhållen/käftarna på F&F är "zero clearence" så det är enkelt att se hur snittet kommer att gå, linjalen mot anhållen och markeringarna på ämnet mot linjalen så är man hemma.
Klämmer ihop F&F samt säkrar upp med en nedhållande tving och det är klart för sågning:
Logga in
Skapa konto
"Rinse and repeat" — tre snitt senare har jag det här:
Logga in
Skapa konto
I framkanten av benen har jag borrat försänkta hål för att skruva fast en hylla. De hålen ska täckas med träplugg som jag borrat ur det som såsmåningom ska kapas bort. Än sålänge sitter dock allt ihop.
Logga in
Skapa konto
Ja, där kom nästan hela historien om bordsbenen, hoppas jag inte tråkat ut någon eller gjort någon förbannad med en trivial post men det här är vad jag gjort idag. Med hjälp av justersåg, pelarborr samt lite olika mätinstrument och såklart Fritz und Franz.
Ha nu en fin lördagkväll!
//Ronnie
PS Det nya bordet ska ersätta ett annat — elva-tolv år gammalt — som också gjordes av hyllplan om än från Jem & Fix; de var såklart också gjorda för inomhusbruk.
Utebordet vers 1.0 grundades och målades med fönsterfärg och vi har inte haft några problem med att det inte tålt väder och vind. Tvärtom har det stått ute året runt sedan det gjordes.
Enda åverkan på det stod vår underbare mops Moltas för när han som valp tuggade i sig kanterna på hyllan (han nådde inte högre) men det tyckte vi gav en charmig patina så de skadorna målades bara över.
Så jag har inga empiriska erfarenheter som får mig att avstå ett nytt bygge. DS
Fixat en vettig anslutning till vattentunnan istället för den rackliga plastkranen som följer med.
Sa jag att man blir lyckligare om man äger en supportsvarv..? 😇
Sa jag att man blir lyckligare om man äger en supportsvarv..? 😇
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Vänt knivarna i kompostkvarnen, alternativt förstått vitsen med slagskruvdragare.
Medföljande parksidenyckel - hikoki: 0-1 !
(ifall mina artistiska skills inte når hela vägen så är alltså den högra markeringen tumme upp )
Logga in
Skapa konto
Medföljande parksidenyckel - hikoki: 0-1 !
(ifall mina artistiska skills inte når hela vägen så är alltså den högra markeringen tumme upp )
Städinsats.
Behöver utöka lagermöjligheterna.
Tagit ner några m2 frenchcleats för att sätta upp hyllor för skruv.
Franska hakarna hamnade istället utanpå som skjutluckor. 2100mm hyllor delat på tre blev 700mm långa. Därmed kan alla hyllor bakom nås utan besvär.
Ett enkelt sågspår uppe och nere för styrning. De stående reglarna har fått kullager att rulla på.
Enklaste sättet jag kunde hitta på den här gången😉.
Mvh Findus
Logga in
Skapa konto
Franska hakarna hamnade istället utanpå som skjutluckor. 2100mm hyllor delat på tre blev 700mm långa. Därmed kan alla hyllor bakom nås utan besvär.
Logga in
Skapa konto
Ett enkelt sågspår uppe och nere för styrning. De stående reglarna har fått kullager att rulla på.
Logga in
Skapa konto
Mvh Findus
I det enkla bor det vackra som Ernst sa.findus42 skrev:Städinsats.
[bild]
[bild]
[bild]
Mvh Findus