J Jocke Best skrev:
Som Harry skriver brukar man endast få felanmäla hos den man har tjänsterna hos alltså Bahnhof och inte Ko-n, men står det så så kolla med ipo direkt. Troligen är det felpatchat eller svetsat fel.
Oops nu skrev vi samtidigt :D
Testar BH när dom öppnar vid 10 om sambon hittar några uppgifter på mediaomvandlaren. Själv har man ju varit på jobbet sen 06
 
A AndersS skrev:
Bara felkonfigurerat i deras stödsystem, det fixar de enkelt. Inte så vanligt men händer i princip alla operatörer.
Tråkigt när när man vill komma igång och ingen support öppen så tidigt.
Inte att ta för givet, det kan ju lika gärna vara felsvetsat i en skarvbrunn, FOS , felpatchat i ODF. De flesta Nätägare ställer då ofta kravet att det skall redas ut vad som är fel (+ ev. garanti korrektion av u.e.), innan de ändrar i sina stödsystem.

Man vill ju säkerställa att projekterad nätlösning och verkligheten är densamma för att underlätta framtida felsökning.
 
F fusion skrev:
Inte att ta för givet, det kan ju lika gärna vara felsvetsat i en skarvbrunn, FOS , felpatchat i ODF. De flesta Nätägare ställer då ofta kravet att det skall redas ut vad som är fel (+ ev. garanti korrektion av u.e.), innan de ändrar i sina stödsystem.

Man vill ju säkerställa att projekterad nätlösning och verkligheten är densamma för att underlätta framtida felsökning.
Skräm inte upp mig nu! Känns bara trist att pröjsa för nått som man inte kan använda jusr nu, får se vad BH säger
 
G ekaa88 skrev:
Skräm inte upp mig nu! Känns bara trist att pröjsa för nått som man inte kan använda jusr nu, får se vad BH säger
Håller tummarna för att de bara växlar detta i sitt system. Vet inte hur petiga IP-Only är på detta plan, men har råkat ut för andra nätägare som vill ha uppenbara fysiska fel i nätet åtgärdade framför enkel knapptrycking i stödsystemen. (är i branschen)
 
  • Gilla
Gårdsboende
  • Laddar…
Dom la om det så jag har internet nu, sen lämnades ärendet vidare till IP-Only för hantering/tillrättaläggning.
 
  • Gilla
AndersOhrt och 2 till
  • Laddar…
F fusion skrev:
Inte att ta för givet, det kan ju lika gärna vara felsvetsat i en skarvbrunn, FOS , felpatchat i ODF. De flesta Nätägare ställer då ofta kravet att det skall redas ut vad som är fel (+ ev. garanti korrektion av u.e.), innan de ändrar i sina stödsystem.

Man vill ju säkerställa att projekterad nätlösning och verkligheten är densamma för att underlätta framtida felsökning.
Kan ju vara så också, men man svetsar inte om utan ändrar i dokumentet av fibers framföringsväg om det skulle vara felet.
 
A AndersS skrev:
Kan ju vara så också, men man svetsar inte om utan ändrar i dokumentet av fibers framföringsväg om det skulle vara felet.
Precis vad han på Bahnhof trodde skulle ske, att man bara ändrar vilken tråd som går till vilket hus i datorn.
Så när det rättas till, som kundtjänst preciserade med "någon gång", så finns en risk att jag tappar min uppkoppling i upp till 24h. Det brukade dock handla om oerhört mkt kortare tid.
Iaf, all creed till BH som la på internet fast att kopplingen inte var rätt, det gör min sambos liv med sjuka barn hemma bra mkt lättare. Sen får IP-Only städa i sina listor i efterhand bäst dom vill :)
 
Redigerat:
  • Gilla
AndersS och 2 till
  • Laddar…
Som kuriosa kan det kanske vara bra att känna till andra fiberoperatörer, inte alla, gör SMS-test efter installation av medieomvandlare på plats i fastigheten. Ett SMS med förbindelseID och slutsiffrorna i medieomvandlarens MAC-adress skickas till operatörens "system" som gör en test för att se att det är den medieomvandlaren som finns på förbindelsen. Skulle den inte få kontakt eller att macadressen inte stämmer så blir det ett felmeddelande beroende av feltyp och man kan felsöka, samt anslutningen blir inte klarrapporterad.
 
  • Gilla
fusion
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Som kuriosa kan det kanske vara bra att känna till andra fiberoperatörer, inte alla, gör SMS-test efter installation av medieomvandlare på plats i fastigheten. Ett SMS med förbindelseID och slutsiffrorna i medieomvandlarens MAC-adress skickas till operatörens "system" som gör en test för att se att det är den medieomvandlaren som finns på förbindelsen. Skulle den inte få kontakt eller att macadressen inte stämmer så blir det ett felmeddelande beroende av feltyp och man kan felsöka, samt anslutningen blir inte klarrapporterad.
Så vitt jag vet bara Telia som använder detta utmärkta sätt ? (Kund-id brukar det heta de gånger vi jobbat mot Telia)

Annars är det mest vanligt med webbportaler som man bekräftar adressen i med hjälp av laptop och ethernet kabel in i mediaomvandlaren.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Har inte Telenor utvecklat det också? Jag följer inte utvecklingen så detaljerat längre.
 
Ingen aning, vi har aldrig gjort något uppdrag åt Telenor.
 
Brukade klumpas ihop vid leveranser till Telia Infra (inkluderar fd Skanova) då fibernätet används för Telia, Telenor, Comhem och i större städer också Bahnhof. De sätter egna fiberswitchar på Telias stationer och nyttjar fibernätet.
Så den som installerar fastigheter och patchar på stationer får hålla koll på vem som är operatör, t.ex. att rätt medieomvandlare ansluts.
 
Och så denna artikel på SVT https://www.svt.se/nyheter/lokalt/h...tog-full-hansyn-till-att-bygga-pa-landsbygden
Var vad många entreprenörer "sa till" IP-Only när de startade upp sina projekt att tidsplanerna till 99,99% inte skulle fungera då de var helt orimliga för landsbygd. Lite kul att höra deras affärsutvecklingschef säga att de tog problematiken på allvar med markavtal och tillstånd, vilket i verkligheten var vad de precis inte gjorde:cool:
Om de varit så enkelt hade landsbygden idag varit färdig och klar.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Textannons om fiberanslutning med slogan "Fiber för hela livet" och satellitbild av hus och träd.

Tyckte först det stod "Fiber för helvete." Det hade kanske varit passande?
 
  • Gilla
  • Haha
AndersOhrt och 3 till
  • Laddar…
Sådär, då var allt tillrättalagt hos IP only, medförde ett avbrott på 10 minuter
 
  • Gilla
fusion och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.