Hej. Som man kan se av bilden är vår trappa trött och sliten. Det är inget fel på själva trät. Om man inte vill byta plankor utan bara piffa upp den. Vad rekomme derar ni att man gör då? Jag vill helst måla den med någon fin trä färg så deb ser som ny ut
Hobbysnickare
· Västra Götaland
· 1 360 inlägg
Räcker att slipa och gå över med såpa och vatten.
Du kan använda vanlig gul eller grönsåpa du hittar i närmsta affär. Blöt ner trallen. Blanda ett par dl såpa i 5 liter vatten och skrubba.
Du återfettar sedan trallen med linoljesåpa. Googla lite så hittar du bra instruktioner.
Du återfettar sedan trallen med linoljesåpa. Googla lite så hittar du bra instruktioner.
Hobbysnickare
· Västra Götaland
· 1 360 inlägg
Jag kör rapssåpa.
Slipar du måste du ner en bra bit om du inte vill ha gråa fält kvar och sprickorna kommer vara gråa tills du bytet ut trät. Jag kan gilla det utseendet men det beror på hur resultatet blir. Är du inte beredd att chansa och byta ut virket om du inte tycket det blir bra så fundera ett varv till. Det går att mörka ner med pigmenterad olja om kontrasterna blir för stora och är alternativet att byta ut virket så kanske det är värt att testa.
Personligen så skulle jag byta ut brädorna innan jag gör något mer än att tvätta av dem och eventuellt olja. Oljar man så kommer trät bli mycket mörkare.
Personligen så skulle jag byta ut brädorna innan jag gör något mer än att tvätta av dem och eventuellt olja. Oljar man så kommer trät bli mycket mörkare.
Kan man inte bara slipa lite lagom. Få bort det mesta av drt gråa. Och måla över med en vanlig färg. Typ brun träkiknande
Alltså inte olja in den
Alltså inte olja in den
Det är klart att du kan slipa lite och får bort en del av den gråa kulören, även om du inte kommer åt att slipa ner i sprickorna.Hammare&Spik skrev:
Sen är det lite svårt att veta vad du menar med "vanlig färg" - det finns massor av färg som är vanlig men som kommer att kräva lite mer av underhåll. En annan sak som är lite oklar är vad du tycker är en "typ brun träliknande" färg. Du kommer ha svårt att få det att se ut som om det vore nytt, även om det kanske blir snyggare än det är idag. Dock kommer det att vara rätt stor skillnad mot omgivande trä om trappan går upp mot ett trädäck.
Jag tror att du ska titta på någon form av laserande (dvs något genomskilnlig) behandling och en som är vanlig är då Cuprinol Täcklasyr. Den finns som i lite olika nyanser. Kan vara så att de rekommenderar att man ska börja med deras olja.
Det man ska ha i åtanke med alla typer av färg är att de ligger på ytan och kommer att slitas ner på en trappa så på sikt så kommer det att nötas bort där ni går och vara kvar på sidorna där man inte går så mycket.
Du kommer ju direkt börja slita ned färgen när du går i trappan och då får du ju istället en sliten, flagnad trappa. Jag tycker att de andra förslagen du fått är betydligt bättre.
Skura med såpa så att det blir rent. Om du vill ha någon slags behandling så föreslår jag tjärolja. Skyddar träet lite bättre än bara såpa och ger brun lasyrliknande färg.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Frågor avs mäklares provision, 'trappa' för att jobba extra mycket/hög
Köpa & Sälja hus -
Hur fästa plan- och sättsteg i en trappa på bästa sätt?
Byggmaterial & Byggteknik -
Renovera trappa; lägga vinylgolv på platsmattan
Golv -
Metod för att laga frostsprängd puts på entrétrappa
Byggnadsvård -
Hur får man trappan fin igen efter heltäckningsmatta?
Byggmaterial & Byggteknik