24 875 läst · 71 svar
25k läst
71 svar
Vad gör vi åt detta avlopp? Dolt fel?
Skulle ju vara relativt nybyggt och det avloppet har inga 6cm från vägg iaf...useless skrev:
Om badrummet är renoverat, eller nyrenoverat, så ska det vara sådär. Det finns nämligen inga som helst krav på vad en renovering betyder. Det är dessutom inte alls särskilt nödvändigt att följa några töntiga branschregler.
Det har jag lärt mig efter att ha läst en annan tråd. Då skapad av säljaren.
Det har jag lärt mig efter att ha läst en annan tråd. Då skapad av säljaren.
Finska branschregler...
Det är varken "renoverat" eller "nyrenoverat", det är nybyggt!A AG A skrev:
Från TS första inlägg i tråden:
"Våning två började byggas 2021 och blev klart i juli 2023, alltså för några månader sen"
Fjärde meningen i första stycket.
Är det inte lite pizzeria stuk på detta 😂😂Snöbollskrieg skrev:Tjallå! Köpte hus med frugan för en dryg månad sen. Flyttade in för 12 dagar sedan. Hus byggt 1970, då var det ett enplanshus, med åren har det varit en hel renoveringar och expansioner. Våning två började byggas 2021 och blev klart i juli 2023, alltså för några månader sen. Allt har gått igenom besiktningar, vi har gjort två besiktningar och inga problem förutom några småproblem hittades.
På övre våningen har vi ett badrum med WC och dusch, och den VVS:are som gjort detta bör ju skämmas. Bifogar två bilder på hur avloppet för WC-stolen och handfatet ser ut. Nu har vi efter 12 dagar stopp i avloppet bakom toastolen, för jag är tämligen säker på att fallet inte är tillräckligt för toastolen att spola bort allt, så det fastnar skit och skithuspapper i röret, så nu är toastolen full med vatten, och röret läcker nu när det är fullt i vatten i stolen. Såklart har ju besiktningsmännen spolat i alla handfat och i toastolen här uppe, men detta är ju inget som upptäcks med lite vattenspolning. Ska jag kontakta VVS-firman som gjort detta så dom får åtgärda problemet? Räknas detta som dolt fel?
Snälla Bullen, hjälp mig.
[bild][bild]
Jo, men huset tråden handlar om står Finland. Jag tror inte Boverkets eller svenska branschorganisationers regler gäller där?A AG A skrev:
Det är flera i tråden som tvärsäkert hävdar att det inte följer gällande regler, men jag har inte sett en enda länk till vilka finska regler det skulle vara.
Det framkom ju först i inlägg #18, efter att #16 sagt att det är för nära väggen, men enligt TS så verkar rek vara 40mm.useless skrev:
Är det någon som har en länk till motsvarande finska regler (typ säkertvatten), för några måste de väl ha? Frågar endast av intresse!useless skrev:
Liknande trådar
-
Behöver jag göra något åt detta ?
Grund & Markarbeten -
Hur gör vi med detta? Bila bort och gjuta nytt, eller bara "lappa o laga"? Skickat offert till flera företag men ingen svarar.
Altan & Uteplats -
Vad gör man åt detta?
Värme allmänt -
Grannen vill vika upp sin takpapp under vår takplåt, fackmannamässigt att göra detta?
Tak & Vind -
Vad kan detta bero på? Vad gör man åt de?
Golv