B
Snöbollskrieg Snöbollskrieg skrev:
Inte ett smack, allt funkar.

Med undantag av att VVS:aren inte ens bemödat sig med att installera ett vattenlås i golvbrunnen...
Om röret har 110mm diameter spelar det ingen roll om det lutar 3mm på de 30cm som det rör sig om. Det blir inte stopp pga litet fall på så liten sträcka.

Röret ser ut att sitta för nära tätskiktet. Saknas vattenlås k golvbrunn? Då borde det stinka bajs.

Har du själv läst "säker vatten"? Känns som det borde finnas ett antan anmärkningar. Det låter som att en privatperson byggt det där. Är det verkligen en hantverkare inblandat i detta badrum?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
Har någon plannerat fel eller varför sitter toalett och handfat långt ifrån avloppet? Det där tycker jag inte är värdigt ett modernt badrum.
 
  • Gilla
Utter6300 och 5 till
  • Laddar…
B BSOD skrev:
Om röret har 110mm diameter spelar det ingen roll om det lutar 3mm på de 30cm som det rör sig om. Det blir inte stopp pga litet fall på så liten sträcka.

Röret ser ut att sitta för nära tätskiktet. Saknas vattenlås k golvbrunn? Då borde det stinka bajs.

Har du själv läst "säker vatten"? Känns som det borde finnas ett antan anmärkningar. Det låter som att en privatperson byggt det där. Är det verkligen en hantverkare inblandat i detta badrum?
Hantverkare har definitivt varit inblandade, har besiktningsprotokoll med företagets namn och allt här framför mig. Det är ju jävla tight mellan avlopp och vägg, inga 40mm där inte (här i Finland har vi REKOMMENDATION på 40mm från vägg till avlopp). Jag har inte spolat vatten i golvbrunnen, men jag är ganska säker på att den inte är kopplad på samma rör som toaletten, för det stinker inte ett dugg, konstigt nog.
 
  • Gilla
D Schill
  • Laddar…
arneri68 arneri68 skrev:
Har någon plannerat fel eller varför sitter toalett och handfat långt ifrån avloppet? Det där tycker jag inte är värdigt ett modernt badrum.
Säg det, jag har väl inga större problem med hur det ser ut så länge det funkar, men jag kan ju hålla med din åsikt att det inte är värdigt ett badrum anno 2023.
 
D
arneri68 arneri68 skrev:
Har någon plannerat fel eller varför sitter toalett och handfat långt ifrån avloppet? Det där tycker jag inte är värdigt ett modernt badrum.
Gissningsvis har det renoverats på billigaste sätt, och för att undvika bilning har man flyttat på avloppet ovan jord när man velat flytta på toalettstolen.
 
  • Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
D
arneri68 arneri68 skrev:
Har någon plannerat fel eller varför sitter toalett och handfat långt ifrån avloppet? Det där tycker jag inte är värdigt ett modernt badrum.
Gissningsvis har det renoverats på billigaste sätt, och för att undvika bilning har man lett om avloppet ovan golv när man velat flytta på toalettstolen.
 
D datja skrev:
Gissningsvis har det renoverats på billigaste sätt, och för att undvika bilning har man lett om avloppet ovan golv när man velat flytta på toalettstolen.
Läs inlägget. Det är en ovanvåning. Bygger man till en hel våning har man alla möjligheter att göra rätt. Detta är bara ogenomtänkt och slarv rakt igenom
 
  • Gilla
Utter6300 och 5 till
  • Laddar…
Fan, nu har jag kollat igen, och stoppet är ju fanimig längre ner i systemet. Golvbrunnen i samma badrum är full med vatten den också. Trevligt. Får försöka fixa med vaskrensaren och hålla ett öga på skiten, bokstavligt talat.
 
  • Ledsen
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Ooopsi, opsi.

Postade ett inlägg, men av någon outgrundlig har det hamnat i nån annan tråd.

Hoppas nån moderator ser detta.
 
H Hybro skrev:
Ooopsi, opsi.

Postade ett inlägg, men av någon outgrundlig har det hamnat i nån annan tråd.

Hoppas nån moderator ser detta.
Du har en timme på dig att redigera/radera ett inlägg.
Vet du inte vilken tråd inlägget hamnar i så välj din profil, där i syns alla dina inlägg mm.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Snöbollskrieg Snöbollskrieg skrev:
Fan, nu har jag kollat igen, och stoppet är ju fanimig längre ner i systemet. Golvbrunnen i samma badrum är full med vatten den också. Trevligt. Får försöka fixa med vaskrensaren och hålla ett öga på skiten, bokstavligt talat.
Då kan det vara ett dolt fel.
Ta in en spolfirma som filmar rören.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Då kan det vara ett dolt fel.
Ta in en spolfirma som filmar rören.
Fick ta in spolfirma som spolar allt rent, ett jävla meck tydligen för dom har hållt på i en timma nu. Blir att ta in ett företag för att filma avloppet, jag tror att det är för svag lutning på övervåningen.
 
Skulle inte förvåna mig om någon kalkon till hantverkare hällt ner flytspackel i avloppet
 
  • Gilla
  • Haha
  • Ledsen
Utter6300 och 6 till
  • Laddar…
Snöbollskrieg Snöbollskrieg skrev:
Tjallå! Köpte hus med frugan för en dryg månad sen. Flyttade in för 12 dagar sedan. Hus byggt 1970, då var det ett enplanshus, med åren har det varit en hel renoveringar och expansioner. Våning två började byggas 2021 och blev klart i juli 2023, alltså för några månader sen. Allt har gått igenom besiktningar, vi har gjort två besiktningar och inga problem förutom några småproblem hittades.

På övre våningen har vi ett badrum med WC och dusch, och den VVS:are som gjort detta bör ju skämmas. Bifogar två bilder på hur avloppet för WC-stolen och handfatet ser ut. Nu har vi efter 12 dagar stopp i avloppet bakom toastolen, för jag är tämligen säker på att fallet inte är tillräckligt för toastolen att spola bort allt, så det fastnar skit och skithuspapper i röret, så nu är toastolen full med vatten, och röret läcker nu när det är fullt i vatten i stolen. Såklart har ju besiktningsmännen spolat i alla handfat och i toastolen här uppe, men detta är ju inget som upptäcks med lite vattenspolning. Ska jag kontakta VVS-firman som gjort detta så dom får åtgärda problemet? Räknas detta som dolt fel?

Snälla Bullen, hjälp mig.

[bild][bild]
De där är nog definitionen på ett SYNLIGT fel😅
 
  • Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
Spolfirman var här, tog ett jävla tag för dom. Dom hittade tops i rören, så förmodligen har förra ägaren slängt ner tops i toastolen, som sen antagligen fastnat i en krök, torkat eftersom dom inte bott här på en månad eller två, och stoppat upp allt.

Om det bara var allt.. Spolkillarna misstänker också att nått är fel med infiltrationsbädden, för slamavskiljaren var helt fylld med vatten och rinner jävorns dåligt, även fast den var tömd för bara några veckor sen.

Så avloppskamera och få en bild av alltihopa härnäst..
 
  • Ledsen
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.