Jag tänkte måla alla våra innertak i vårt radhus från 70 talet och märkte att vardagsrummets innertak sviktar rätt kraftigt.
Vardagsrummet ligger på nedervåningen och vi märker inte av att något golv eller så på övervåningen skulle vara snett eller sviktande.
Jag vet inte om det är vanligt gipstak. Det går i.a.f. att skruva i skruvar för hand (utan att borra innan) och blir lätt märken.
Jag kan inte mycket om bygg men antar att det är reglar ovanför innertaket och undrar om det bästa sättet är att försöka hitta reglarna och skriva i några skruvar där? Hur hittar man reglarna på bästa sätt?
Det har även blivit som mellanrum mellan skivorna. Är det bäst att spackla eller bör jag göra på annat sätt?
Mycket tacksam för hjälp!
Vardagsrummet ligger på nedervåningen och vi märker inte av att något golv eller så på övervåningen skulle vara snett eller sviktande.
Jag vet inte om det är vanligt gipstak. Det går i.a.f. att skruva i skruvar för hand (utan att borra innan) och blir lätt märken.
Jag kan inte mycket om bygg men antar att det är reglar ovanför innertaket och undrar om det bästa sättet är att försöka hitta reglarna och skriva i några skruvar där? Hur hittar man reglarna på bästa sätt?
Det har även blivit som mellanrum mellan skivorna. Är det bäst att spackla eller bör jag göra på annat sätt?
Mycket tacksam för hjälp!
-
Video Player is loading.Current Time 0:00/Duration 0:00Loaded: 0%
This is a modal window.
Beginning of dialog window. Escape will cancel and close the window.
End of dialog window.
-
This is a modal window.
End of dialog window.
-
This is a modal window.
End of dialog window.
Frågan är vad det där är för material. Gipsskivor med fasade kanter som använd för tak har även fasade kanten på kortsidorna, och brukar vara typ 120 cm långa. Detta ser ut som obrutna element som täcker hela spännvidden på riummet.
Det där tycker jag mer ser ut som lättbetongelement. I så fall väldigt oroväckande om de spricker sådär.
Det där tycker jag mer ser ut som lättbetongelement. I så fall väldigt oroväckande om de spricker sådär.
Produkter som diskuteras: "fasa gipsskivor"

Gipsverktyg för fasning Tajima
Fasa gipsskivor i 45 grader enkelt
349 kr inkl moms
Läs mer
Är det tungt att lyfta? Dvs känns det tyngre än vad själva skivan väger, kanske med lite isolering ovanpå.
I vårt fall var gipsen i taket spikad och hängde därmed. Det såg ut som att hela taket hade satt sig men det var minimalt.
När vi skruvade andra lagret gips så rättade det till sig.
Ha det det varit fint tänker jag att man hade sett spår av det i taket.
I vårt fall var gipsen i taket spikad och hängde därmed. Det såg ut som att hela taket hade satt sig men det var minimalt.
När vi skruvade andra lagret gips så rättade det till sig.
Ha det det varit fint tänker jag att man hade sett spår av det i taket.
Ser inte ut som gips, mera att det är en form av fiberskiva. Troligen har det inte varit riktigt plant vid montaget. Spänningar har tillkommit. Skivan har delat sig, själva botten mot taket sitter fast,kanske med clips och håller kvar halvan, varvid skivan har spruckit i sig själv.
Medlem
· Västernorrland
· 11 131 inlägg
är väl typ mjuka träfiberskivor. I folkmun kallat tretex. Finns innertak som är gjorda med den principen. Sitter ofta med clips som redan nämnts.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden