12 531 läst · 43 svar
13k läst
43 svar
Vad för gänga på luftanslutning Senco?
Gammal tråd men samma problem.
Jag har också skaffat spikpistol från staterna (Hitachi NR90AE) som saknar luftanslutning. Enligt manualen så ska det vara en med gänga NPT 3/8".
Någon som kan tipsa om var man kan handla en sådan tingest? Gärna i en fysisk butik i Blekinge men det kanske är att hoppas på för mycket?
Jag har också skaffat spikpistol från staterna (Hitachi NR90AE) som saknar luftanslutning. Enligt manualen så ska det vara en med gänga NPT 3/8".
Någon som kan tipsa om var man kan handla en sådan tingest? Gärna i en fysisk butik i Blekinge men det kanske är att hoppas på för mycket?
Medlem
· Västerbotten
· 549 inlägg
Min usa-picka (milwaukee) ville också ha nån konisk rackare men med gängtejp och lite våld blev det tätt och bra med icke-konisk nippel från Jula (dom har väl bara en sorts sådan tror jag).
Produkter som diskuteras: "gängtejp"
Gängtätningstejp
Gängtätningstejp, ofta känd som PTFE-tejp eller Teflon-tejp, används vanligtvis för att försegla rörgängor i VVS-applikationer för att förhindra läckage vid lederna. Denna typ av tejp är mycket tålig mot kemikalier och höga
Läs mer
NPT 3/8" har 18gängor/tum och nipplarna du köper i Sverige till tryckluft är "vanlig" rörgänga och då 19 gängor/tum.epkjoja skrev:Gammal tråd men samma problem.
Om man snackar tex Cejn 320 så har dom nippeln och den heter då "10 320 1454" och tar vi Tema 1600 istället så heter den "16220 NPT".
Båda dessa är nog svåra att hitta i butik i Sverige men med lite vilja borde handlarna kunna hjälpa dig!
Nu har jag ju gjort halva jobbet redan!
importensketsig skrev:
När det gäller tryckluftkopplingar så brukar invändiga gängor vara cylindriska och utvändiga koniska...
...har blivit diskutioner om detta är rätt eller fel här på forumet men jag skriver bara vad som erbjuds, bestämmer inte vad som ska tillverkas.
Tack för hjälpen!
Jag köpte en vanlig tryckluftsanslutning med 3/8" utvändig gäng och testade importensketsig's tips. Det fungerade och blev tätt så det får bli så så länge. Ska se om jag så småningom kan få fatt i en riktig anslutning för pistolen.
Jag köpte en vanlig tryckluftsanslutning med 3/8" utvändig gäng och testade importensketsig's tips. Det fungerade och blev tätt så det får bli så så länge. Ska se om jag så småningom kan få fatt i en riktig anslutning för pistolen.
Har du inte tänkt lite fel när det gäller Cejn "nippeln"?P-plats skrev:NPT 3/8" har 18gängor/tum och nipplarna du köper i Sverige till tryckluft är "vanlig" rörgänga och då 19 gängor/tum.
Om man snackar tex Cejn 320 så har dom nippeln och den heter då "10 320 1454" och tar vi Tema 1600 istället så heter den "16220 NPT".
Båda dessa är nog svåra att hitta i butik i Sverige men med lite vilja borde handlarna kunna hjälpa dig!
Nu har jag ju gjort halva jobbet redan!
Det nummer du hänvisar till är nämligen en koppling, vill man ha en NIPPEL med samma gänga (NPT 3/8) så heter den 10 320 5454.
Jag blir tvungen att köpa 10st nipplar (NPT 3/8) eftersom cejn levererar dessa i just 10-pack till min återförsäljare som inte vill bryta en förpackning med specialprodukter.
Så om någon fler behöver en så går det bra att kontakta mig så löser vi det
Så om någon fler behöver en så går det bra att kontakta mig så löser vi det
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
gänga finns men vad behöver man för verktyg
Vatten & Avlopp -
Gängverktyg för R15-gänga på stålrör. Någon i Uppsala med omnejd som vill låna ut mot rimlig ersättning?
Värme allmänt -
Vad är detta för gänga?
Tvättstuga -
Vad för gänga/stigning på blandarfäste?
Vatten & Avlopp -
Trädgårdsstädare för gångar med singel
Trädgårdsmaskiner