12 528 läst · 43 svar
13k läst
43 svar
Vad för gänga på luftanslutning Senco?
pernitta skrev:
Okej, jag har inte helt hålligt mig till sanningen.
När man dagligdaxs snackar rörgängor till nipplar m.m. för tryckluft m.m. så är det Whitworth rörgängor som brukar benämnas G (R). För att vara petig är det så att man gått från R till G men behåller R i benämningen innom parantes.
Dom gängade hålen brukar vara cylindriska men nipplar koniska för att täta när man drar åt. Alla brukar kallas G (R) i kataloger m.m.
Ber om ursäkt om det inte är helt korekt men under mina år som säljare av tappar, snitt, nipplar och andra förnödenheter har ingen sagt annat än G (R)...
Vad det gäller NPT/NPTF är det en annan standard och det finns fler så som BSF mfl.
NPT = Konisk
NPTF = Cylindrisk
Patrik!
Om Du absolut måste ha med "G" i en beteckning för cylindrisk rörgänga, så skall bokstaven omges av parentes. Tekniskt rätt benämning är R.
NPTF är konisk, konicitet 1:16.
Påskuppgift: vad betyder NPTF och vad menas med "G" inom parentes?
Trevlig helg!
per
Om Du absolut måste ha med "G" i en beteckning för cylindrisk rörgänga, så skall bokstaven omges av parentes. Tekniskt rätt benämning är R.
NPTF är konisk, konicitet 1:16.
Påskuppgift: vad betyder NPTF och vad menas med "G" inom parentes?
Trevlig helg!
per
Nu blir jag helt snurrig...
Vi säljer bla. Gühring och ser man i tex Lunakatalogen på NPT så står det Konisk gänga:
Produktinformation
Eftersom jag stött på cylindriska "NPT"-gängor så antog jag att det var NPTF...
...men man ska inte bara anta saker.
Vad det gäller "den vanliga rörgängan" så kan jag bara se vad som brukar stå på gängtappar ocn luftnipplar m.m.
Produktinformation
Vidare ser jag hur tex Cejn benämner sina gängor. Deras utvändiga gängor (konoska) benämner dom "R" och dom invändiga (cylindriska) "G":
Produktinformation
Jag har lärt mig efter vad soms tår i kataloger jag slår i varje dag och ingenting verkar stämma ju mer man gräver i sakerna...
...vet inte vad man ska tro snart!
Vi säljer bla. Gühring och ser man i tex Lunakatalogen på NPT så står det Konisk gänga:
Produktinformation
Eftersom jag stött på cylindriska "NPT"-gängor så antog jag att det var NPTF...
...men man ska inte bara anta saker.
Vad det gäller "den vanliga rörgängan" så kan jag bara se vad som brukar stå på gängtappar ocn luftnipplar m.m.
Produktinformation
Vidare ser jag hur tex Cejn benämner sina gängor. Deras utvändiga gängor (konoska) benämner dom "R" och dom invändiga (cylindriska) "G":
Produktinformation
Jag har lärt mig efter vad soms tår i kataloger jag slår i varje dag och ingenting verkar stämma ju mer man gräver i sakerna...
...vet inte vad man ska tro snart!
Patrik!
Cylindrisk rörgänga, in- eller utvändig anges med R följt av dimensionen i tum.
Exempel R1/2". Men man kan alternativt skriva DN15.
Konisk rörgänga betecknas med KR följt av dimensionen i tum. Här tror jag inte att man kan använda ovannämnda alternativ. (KDN15 - nej!)
I ett tidigare inlägg skriver Du att konisk hane kan kombineras med cylindrisk hona. Och det kanske går, men kombinationen är helt olämplig. Tänk efter Patrik!
Du har aldrig mött beteckningen MPT. En amerikansk beteckning gällande yttre gängor med dimension i tum. Male Pipe thread.
Och vad betyder då NPTF? Jag föreslår: National Pipe Tapered fittings for fuels.
Och slutligen G. Bokstaven kan ha kommit att användas för invändig gänga. Och vad kallas då invändig konisk gänga????
God fortsättning!
per
Cylindrisk rörgänga, in- eller utvändig anges med R följt av dimensionen i tum.
Exempel R1/2". Men man kan alternativt skriva DN15.
Konisk rörgänga betecknas med KR följt av dimensionen i tum. Här tror jag inte att man kan använda ovannämnda alternativ. (KDN15 - nej!)
I ett tidigare inlägg skriver Du att konisk hane kan kombineras med cylindrisk hona. Och det kanske går, men kombinationen är helt olämplig. Tänk efter Patrik!
Du har aldrig mött beteckningen MPT. En amerikansk beteckning gällande yttre gängor med dimension i tum. Male Pipe thread.
Och vad betyder då NPTF? Jag föreslår: National Pipe Tapered fittings for fuels.
Och slutligen G. Bokstaven kan ha kommit att användas för invändig gänga. Och vad kallas då invändig konisk gänga????
God fortsättning!
per
I min värld (mer industri än bygg) så stöter jag på luftnipplar till luftverktyg m.m. men inte så mycket vattenrör och dess kopplingar. Jag har sett DN beteckningen flera gånger när det gäller slangar m.m.pernitta skrev:
Över allt när det gäller tryckluftkopplingar så står det alltid G(R) och det är till både cylindriska och koniska. Bra att jag lär mig nu vad som är rätt men du har fler att jag än mig...
Så är det i varje tryckluftkoppling och nåt mer vet jag inte!!!
Har jag aldrig påstått!?
Jag har stött på NPT och NPTF i bilsamanhang och då har jag fått en förklaring till beteckningen. Är NPTF konisk eller cylindrisk???
Inte vet jag, de e ju du som är experten...
Jag vill lära mig och vet inget mer än vad det står i Luna-, Cejn- och andra kataloger på jobbet...
De samma!
Hej Patrik!
Ämnet roar mig som Du naturligtvis förstår, men betänk att det också är lärorikt för oss båda, och förhoppningsvis också för åtskilliga andra.
Börja med att besöka EZZE i Gnosjö. Tillverkar allt i form av detaljer med rörgänga, och där ser Du att man använder DN-nummer.
R(G) kan Du inte använda för koniska rörgängor.
Konisk hane kombinerad med cylindrisk hona - tänk efter Patrik, hur stor blir den yta där metall möter metall. Tänk Dig en konisk körnare som Du sticker ner i ett cylindriskt hål, anläggningsytan blir ju enbart en tunn ring och Du kan vagga körnaren fram och tillbaka. Slår Du sedan ner den (gängar ner hanen) tenderar honan att sprängas. Nej, kona mot kona!!
MPT - läs Ditt inlägg 07-04-03 klockan 22:15.
NPTF är konisk. Tapered betyder konisk. Och just i bilsammanhang är gängan logiskt, då det gäller att få bränsleledningar täta.
G slutligen, är nog en konstruktion, förmodligen väl befogad, då Cejn och Tema med flera vill ange invändig gänga, och där har Du rätt. Personligen tycker jag beteckningen är onödig, det räcker med att Din kund säger att han vill ha en slangnippel med 3/8" inv. gänga. Din följande fråga blir då - konisk eller cylindrisk?? Troligt svar - vanlig rörgänga.
Nu har jag, Patrik, lärt mig en hel del, och troligen även Du, och mitt råd är att Du fortsätter att bygga på kunnandet, det är lätt att bära!
Återkom gärna med frågor i ämnet!
per
Ämnet roar mig som Du naturligtvis förstår, men betänk att det också är lärorikt för oss båda, och förhoppningsvis också för åtskilliga andra.
Börja med att besöka EZZE i Gnosjö. Tillverkar allt i form av detaljer med rörgänga, och där ser Du att man använder DN-nummer.
R(G) kan Du inte använda för koniska rörgängor.
Konisk hane kombinerad med cylindrisk hona - tänk efter Patrik, hur stor blir den yta där metall möter metall. Tänk Dig en konisk körnare som Du sticker ner i ett cylindriskt hål, anläggningsytan blir ju enbart en tunn ring och Du kan vagga körnaren fram och tillbaka. Slår Du sedan ner den (gängar ner hanen) tenderar honan att sprängas. Nej, kona mot kona!!
MPT - läs Ditt inlägg 07-04-03 klockan 22:15.
NPTF är konisk. Tapered betyder konisk. Och just i bilsammanhang är gängan logiskt, då det gäller att få bränsleledningar täta.
G slutligen, är nog en konstruktion, förmodligen väl befogad, då Cejn och Tema med flera vill ange invändig gänga, och där har Du rätt. Personligen tycker jag beteckningen är onödig, det räcker med att Din kund säger att han vill ha en slangnippel med 3/8" inv. gänga. Din följande fråga blir då - konisk eller cylindrisk?? Troligt svar - vanlig rörgänga.
Nu har jag, Patrik, lärt mig en hel del, och troligen även Du, och mitt råd är att Du fortsätter att bygga på kunnandet, det är lätt att bära!
Återkom gärna med frågor i ämnet!
per
Produkter som diskuteras: "körnare"
Dornar & körnare
Dornar och körnare är handverktyg som ofta används inom bygg och hantverk. Dornar är cylindriska verktyg som används för att driva ut spikar, bultar och nitar, eller för att göra hål i material som trä, läder eller metall. Körnare
Läs mer
Kul ämne! Nu ska vi se....
American National Standard Institute:
NPTF - Dryseal American Standard Taper Pipe Threads
NPSF - Dryseal American Standard Fuel Internal Straight Pipe Threads
NPT - American Standard Taper Pipe Threads for General Use
Som vi ser här ovan, så är den speciella gängan för bränslerör cylindrisk...så logiskt var det!
MPT - male (external) National Pipe Taper threads
FPT - female (internal) National Pipe Taper threads
Alla dessa ANSI gängor har 60 graders profilvinkel.
Den rörgänga som vi vanligtvis använder, British Standard Whitworth (BSW) eller kort o gott Whitworth, har 55 graders profilvinkel. Denna gänga har ISO standardiserats i två utföranden:
ISO 7/1 är en tätnings-rörgänga för tätning i själva gängan med cylindrisk invändig gänga och konisk utvändig gänga.
ISO 228/1 är en sammanspännings-rörgänga för hopskruvning av delar, där tätheten uppnås på speciella packningsytor, och har cylindrisk gänga, både in- och utvändigt.
Man kan kombinera in- och utvändiga, koniska och cylindriska gängor med, utvändig gänga som ALLTID är konisk.
Beteckning för tätnings-rörgänga enligt ISO, som exempel 1/2"
Cylindrisk, invändig: Rp 1/2
Konisk, invändig: Rc 1/2
Konisk, utvändig R 1/2
Beteckning för sammanspännigs-rörgänga enligt ISO, samma exempel, 1/2"
Muttergänga, cylindrisk: G 1/2
Skruvgänga, cylindrisk, finns i två toleransklasser, G 1/2 A respektive G 1/2 B
American National Standard Institute:
NPTF - Dryseal American Standard Taper Pipe Threads
NPSF - Dryseal American Standard Fuel Internal Straight Pipe Threads
NPT - American Standard Taper Pipe Threads for General Use
Som vi ser här ovan, så är den speciella gängan för bränslerör cylindrisk...så logiskt var det!
MPT - male (external) National Pipe Taper threads
FPT - female (internal) National Pipe Taper threads
Alla dessa ANSI gängor har 60 graders profilvinkel.
Den rörgänga som vi vanligtvis använder, British Standard Whitworth (BSW) eller kort o gott Whitworth, har 55 graders profilvinkel. Denna gänga har ISO standardiserats i två utföranden:
ISO 7/1 är en tätnings-rörgänga för tätning i själva gängan med cylindrisk invändig gänga och konisk utvändig gänga.
ISO 228/1 är en sammanspännings-rörgänga för hopskruvning av delar, där tätheten uppnås på speciella packningsytor, och har cylindrisk gänga, både in- och utvändigt.
Man kan kombinera in- och utvändiga, koniska och cylindriska gängor med, utvändig gänga som ALLTID är konisk.
Beteckning för tätnings-rörgänga enligt ISO, som exempel 1/2"
Cylindrisk, invändig: Rp 1/2
Konisk, invändig: Rc 1/2
Konisk, utvändig R 1/2
Beteckning för sammanspännigs-rörgänga enligt ISO, samma exempel, 1/2"
Muttergänga, cylindrisk: G 1/2
Skruvgänga, cylindrisk, finns i två toleransklasser, G 1/2 A respektive G 1/2 B
NPTF är konisk, men du har blandat ihop den med NPSF som är den speciella cylindriska gänga som används till bränslerör enligt ANSI
Vi får ta och reda ut det här med DN nummer också, nu när vi ändå håller på.
Först definitionen:
"Nominell storlek DN: numerisk benämning på den dimension som är gemensam för alla delar i ett rörsystem, utöver de delar som anges med sin ytterdiameter eller med gängdiametern. Det är ett avrundat tal för referensändamål, vilket inte nödvändigtvis överensstämmer med tillverkningsmåtten. Den nominella storleken anges med DN följt av ett tal."
Så, DN nummer anger inte en gänga, utan en dimension. Det gör att man enkelt kan kombinera delar i ett rörsystem, t.exrör, flänsar, ventiler, böjar osv med samma DN nummer passar ihop.
Är egentligen ingen förändring från det tidigare systemet som har användts, NPS, Nominal Pipe Size, som angav dimensionen i tum.
NPS är ANSI och DN är ISO standard.
Kom ihåg, blanda inte ihop NPS, Nominal Pipe Size med NPS, National Pipe Thread.... USA är väl för härligt...eller inte...
Kommer att bli mycket lättar för dagens generation, som lär sej DN nummer direkt, men är en aning krångligt för oss som är vana med tum....Är bara att läsa på och memorera, eller slå upp i tabell!
Först definitionen:
"Nominell storlek DN: numerisk benämning på den dimension som är gemensam för alla delar i ett rörsystem, utöver de delar som anges med sin ytterdiameter eller med gängdiametern. Det är ett avrundat tal för referensändamål, vilket inte nödvändigtvis överensstämmer med tillverkningsmåtten. Den nominella storleken anges med DN följt av ett tal."
Så, DN nummer anger inte en gänga, utan en dimension. Det gör att man enkelt kan kombinera delar i ett rörsystem, t.exrör, flänsar, ventiler, böjar osv med samma DN nummer passar ihop.
Är egentligen ingen förändring från det tidigare systemet som har användts, NPS, Nominal Pipe Size, som angav dimensionen i tum.
NPS är ANSI och DN är ISO standard.
Kom ihåg, blanda inte ihop NPS, Nominal Pipe Size med NPS, National Pipe Thread.... USA är väl för härligt...eller inte...
Kommer att bli mycket lättar för dagens generation, som lär sej DN nummer direkt, men är en aning krångligt för oss som är vana med tum....Är bara att läsa på och memorera, eller slå upp i tabell!
Tack alla för nyttig information!
Sen råder det delade meningar om hur vida man kan kombinera koniska gängor med cylindriska. Det optimala är säkert konisk med konisk men livet är inte alltid så enkelt!
Hur som helst så lär man sig nytt varje dag...
Sen råder det delade meningar om hur vida man kan kombinera koniska gängor med cylindriska. Det optimala är säkert konisk med konisk men livet är inte alltid så enkelt!
Hur som helst så lär man sig nytt varje dag...