Grannar!!!
Ja vi har en granne som bara är jobbig.
Måste få skriva av mig.
Han gör precis vad han vill.
Har alltid sitt på det torra.

Plank blir vindskydd vid fråga, granitmur i backe blir delad där nedre delen är granit och övre stål så det räknas som stängsel. Den vätter mot gångbana och inte granne så medgivande behövs inte. I alla andra fall i vår kommun så räknas den högsta punkten på muren men i detta fall så är det medelhöjden som räknats just för att den övre delen är för gles.

ja man kan fråga sig hur han lyckades med detta men jag bryr mig inte om det.

Han satte upp en övervakningskamera som filmar mer på min tomt än hans egen med motiveringen att
Bättre att få större täckning...

Detta resulterade i att mina barn och deras kompisar inte längre får leka med vattenspridaren på vår tomt pga att lekkamraternas föräldrar inte vill att deras barn skall filmas i baddräkt. Inte jag heller givetvis.

-Bara så du vet så har jag kopplat in 220 volt på handtaget till mitt förråd. Till saken är att han var elektriker med känd firma i västra Götaland.

Han skröt om hur han minsann tagit kort på alla ungdomar som var borta på vårat lokala torg och visade bilder på dessa barn för mig.
Jag frågade om man fick göra så och det fick man.
Bättre att ha lite koll och då kan man jämföra mot filmkamerans bilder....

Men idag tog det ny fart...vilket gör att jag skriver här.

Förra veckan frågade han om han kunde klippa lite grenar på vår buske i rabatten mellan våra hus då han skulle måla om sitt plank.

Ja sa jag det klart du kan göra. Skall vi ta ett spännband och sätta ihop busken så kan vi dra bort den lite så det blir mer plats för dig?
Nej det behövs inte.
Nähä ok sa jag och gick in.

efter 5 min går jag ut för att slänga skräp. Då står grannen med en elektrisk häcksax och klipper ner Väldigt mycket jag menar typ 50cm in på min tomt...
På min uppfart ligger en jättehög med avklippta grenar typ 2 m x 2 m.

jag frågade lite undrande varför han tog så mkt?
Äh den var så ful ändå svarade han.

blev helt tagen av svaret men frågade när högen med grenar skulle tas bort för jag skulle till jobbet och behövde köra ut med bilen ur garaget.
Får då svaret
-Det är din skit så dom får du ta hand om själv.
Men vad menar du sa jag, du fick ju möjligheten att klippa så du fick plats att måla men jag har inte givit dig möjligheten att ge mig massa jobb. Skojar du nu eller?

Det bryr jag mig inte om, det är grenar från din buske då får du ta hand om dom.

2 timmar tog det för mig att klippa ner allt så det gick i säckar för tippen.

inte alls glad för detta jobb.

idag kom han in igen
Nu skulle det tvättas och målas.
Han tänkte bara informera mig om att han nu skulle hänga upp en presenning.

Ja jag det går väl bra.

3 min senare hör jag häcksaxen igen...
Frugan blev vansinnig och gick ut och frågade vad han gjorde.
Nu var ytterligare 50 cm av vår buske bortklippt...
Vadå? Jag ska måla och hänga upp en presenning det sa din man ok till..
Ja men inte att du klipper ner busken mer...
Svaret: -var skall jag slänga era grenar?

Själv var jag tvungen åka och hämta barnen och när jag kommer hem så står grannen med högtryck och klorindoftande skum över hela uppfarten i min rabatt och har trampat ner tre tjugor på 50 cm....

hela frugansbil täckt med jord, klorin & gammal färg.
180 bar tvätten dånar.

vad gör man...

orkar inte detta mer.

precis allt är SÅÅ jobbigt.
Trots att man verkligen försöker vara vänlig och inte ställa till det.

vi funderar på att flytta efter 15 år av detta så vet jag inte hur mkt mer vi orkar.

vårat hus är det hus på gatan som sålts flest ggr.
Jag tror jag nu vet varför....

• Arg
  • Ledsen
  • Gilla
blomknopp och 16 till
  • Laddar…
En sån person förstår bara om man sätter hårt mot hårt. Vägra honom tillträde till din tomt.
Vill han kunna komma åt sitt staket så får han väl flytta det längre in på sin tomt.
Dokumentera all skada han har orsakat på er tomt och er bil osv.
Det där med kameran kan omöjligen vara lagligt. Har du kollat med polisen?

• Gilla
blomknopp och 15 till
  • Laddar…
Ja polisen sa vi kollar.
Återkom med att han sa att det var en attrapp.

orkar inte bråka med en sådan människa.

men du har rätt.

Claes Sörmland
Undvik honom. Var saklig och kort. Säg nej till allt. Påminn honom om att han inte får beträda er mark.

• Gilla
Fannys och 20 till
  • Laddar…
Berätta vad du tycker om hans beteende, eller börja göra likadant mot honom. eller fråga lite snällt om du får höja staketet mellan era tomter lite så höjer du det sisådär 3 meter.
Han verkar creepy när han filmar barn på stan.
hört om liknande grannar tyvärr. mina grannar är rätt OK som tur är.
Som alla sagt så bör du höra vad polisen säger.
sen kan du terrorisera honom på riktigt genom att ta en ratsik koll på honom och utdrag ur brottsregistret och annat kul som du vet han kommer se.
när han frontar dig säger du bara att alla hans tips om att hålla koll på folk i ens omgivning verkligen hjälp dig och tacka honom hjärtligt. dessutom kanske du får reda på något matnyttigt.

• Gilla
big mike och 5 till
  • Laddar…
Å stackars er! Känns som jag skulle vilja ringa på hos grannen och be honom dra åt skogen. :mad:
Men dokumenterade du det han förstörde när han tvättade sin bil? Oavsett tycker jag ni skriver ett kravbrev och ber honom återställa eller köpa nya tuijor samt bekosta tvätt av fruns bil.

Sen skulle jag (antingen personligen eller brevledes) säga/ skriva att hans beteende och ohämmade oförskämdhet gör er mycket upprörda och att ni inte vill ha någon kontakt och be honom hålla sig borta från er. Om busken är för stor nästa år för att måla om staket är det hans problem.

Slutligen skulle jag definitivt anmäla videokameran igen! Förklara för polisen att det visst inte är en atrapp (kanske ni kan zooma in tydligt och fota den?) och sen skriva vilket problem det medför er och era vänners barn som inte kan leka och umgås i er egen trädgård. Detta borde polisen gå till botten med. Kanske ni kan uppmana några fler föräldrar vars barn inte vill komma längre att anmäla, så blir det ju flera vilket är bra.

Lycka till! :)

Ni har så rätt i hur man borde göra.
Men han kan inte vara som han skall vara så jag fegar ur och kryper undan.

vad han kommer att göra om jag följer era kommentarer och mitt bättre vetande är nog som bensin på elden.

barnen har blivit så utskällda för att dom ritade med krita på gatan så dom grinade när dom såg honom.
Givetvis så konfronterade jag honom i detta fall vilket resulterade i att han skickade in ett brev till kommunen där våra barn blev anmälda för klotter.

det han skrev då att deras hund blev vit om tassarna och sprungit in och nu var dom tvungna att tvätta mattorna på kemtvätt. Det var orsaken till att jag då får ett brev från kommunen att jag nu var tvungen att se till så att färgen avlägsnades....

givetvis ringde jag upp kommunen och ifrågasatte vilket resulterade i att kommunen beklagade sig, så var det inte framlagts i det brev dom mottagit.

jag skulle kunna skriva MÅNGA inlägg över episoder vi genomlidit.

suck....

Det är inte till polisen du ska anmäla kameraövervakningen utan till Datainspektionen för de är numer tillsynsmyndighet. Så anmäler du till polisen kommer de inte att göra ett dugg åt saken. Dock är chansen nog inte så stor att Datainspektionen gör något heller då de inte är skyldiga att utreda anmälningar som kommer in (vad tusan tjänar en tillsynsmyndighet till i så fall?!).

Grannen har rätt i att han får filma sin egen tomt och det finns inget som hindrar honom från att sätta upp en atrapp riktad mot din tomt (känns som ett stort hål i lagen här...). Däremot får han inte filma din tomt eller en plats dit allmänheten har tillgång till, ex en väg, utan att söka tillstånd.
Vill du anmäla honom så hade jag försökt prata med honom med dold inspelning (det är tillåtet så länge minst en part i samtalet vet om det) om att han är tvungen att rikta kameran åt annat håll och försökt få honom att erkänna att den faktiskt filmar. Sen kan du skicka in inspelningen tillsammans med anmälan för då blir det svårare för honom att hävda att det är en atrapp om de nu utreder saken.

https://www.datainspektionen.se/vagledningar/kamerabevakning/privatpersoners-kamerabevakning/

https://www.datainspektionen.se/vagledningar/kamerabevakning/anmal-olaglig-kamerabevakning/

• Gilla
Nötegårdsgubben och 7 till
  • Laddar…
Med tanke på att han smygfilmar dina barn och smygfotar barn på byn så är han mot pedofilhållet, han bör utredas. Jag hade inte tvekat en sekund om någon filmar eller fotar min unge.

Du bör sätta upp en kamera som filmar endast till din gräns så du har bevis på att han saboterar hos dig. Hans kamera skall du polisanmäla då han filmar dina barn i badkläder. (din tomt)

Bilen skall han stå för en helrekond utvändigt.

Och du bör vara så kort som möjligt och säga nej till allt som inkräktar på din mark och växtlighet. Vill han trimma dina växter som går mot honom, så gör det själv men när du har tid och om det inte är för jävligt mot honom.

• Gilla
UffePlåtis och 1 till
  • Laddar…
K K-son skrev:
Grannar!!!
Ja vi har en granne som bara är jobbig.
Måste få skriva av mig.
Han gör precis vad han vill.
Har alltid sitt på det torra.

Plank blir vindskydd vid fråga, granitmur i backe blir delad där nedre delen är granit och övre stål så det räknas som stängsel. Den vätter mot gångbana och inte granne så medgivande behövs inte. I alla andra fall i vår kommun så räknas den högsta punkten på muren men i detta fall så är det medelhöjden som räknats just för att den övre delen är för gles.

ja man kan fråga sig hur han lyckades med detta men jag bryr mig inte om det.

Han satte upp en övervakningskamera som filmar mer på min tomt än hans egen med motiveringen att
Bättre att få större täckning...

Detta resulterade i att mina barn och deras kompisar inte längre får leka med vattenspridaren på vår tomt pga att lekkamraternas föräldrar inte vill att deras barn skall filmas i baddräkt. Inte jag heller givetvis.

-Bara så du vet så har jag kopplat in 220 volt på handtaget till mitt förråd. Till saken är att han var elektriker med känd firma i västra Götaland.

Han skröt om hur han minsann tagit kort på alla ungdomar som var borta på vårat lokala torg och visade bilder på dessa barn för mig.
Jag frågade om man fick göra så och det fick man.
Bättre att ha lite koll och då kan man jämföra mot filmkamerans bilder....

Men idag tog det ny fart...vilket gör att jag skriver här.

Förra veckan frågade han om han kunde klippa lite grenar på vår buske i rabatten mellan våra hus då han skulle måla om sitt plank.

Ja sa jag det klart du kan göra. Skall vi ta ett spännband och sätta ihop busken så kan vi dra bort den lite så det blir mer plats för dig?
Nej det behövs inte.
Nähä ok sa jag och gick in.

efter 5 min går jag ut för att slänga skräp. Då står grannen med en elektrisk häcksax och klipper ner Väldigt mycket jag menar typ 50cm in på min tomt...
På min uppfart ligger en jättehög med avklippta grenar typ 2 m x 2 m.

jag frågade lite undrande varför han tog så mkt?
Äh den var så ful ändå svarade han.

blev helt tagen av svaret men frågade när högen med grenar skulle tas bort för jag skulle till jobbet och behövde köra ut med bilen ur garaget.
Får då svaret
-Det är din skit så dom får du ta hand om själv.
Men vad menar du sa jag, du fick ju möjligheten att klippa så du fick plats att måla men jag har inte givit dig möjligheten att ge mig massa jobb. Skojar du nu eller?

Det bryr jag mig inte om, det är grenar från din buske då får du ta hand om dom.

2 timmar tog det för mig att klippa ner allt så det gick i säckar för tippen.

inte alls glad för detta jobb.

idag kom han in igen
Nu skulle det tvättas och målas.
Han tänkte bara informera mig om att han nu skulle hänga upp en presenning.

Ja jag det går väl bra.

3 min senare hör jag häcksaxen igen...
Frugan blev vansinnig och gick ut och frågade vad han gjorde.
Nu var ytterligare 50 cm av vår buske bortklippt...
Vadå? Jag ska måla och hänga upp en presenning det sa din man ok till..
Ja men inte att du klipper ner busken mer...
Svaret: -var skall jag slänga era grenar?

Själv var jag tvungen åka och hämta barnen och när jag kommer hem så står grannen med högtryck och klorindoftande skum över hela uppfarten i min rabatt och har trampat ner tre tjugor på 50 cm....

hela frugansbil täckt med jord, klorin & gammal färg.
180 bar tvätten dånar.

vad gör man...

orkar inte detta mer.

precis allt är SÅÅ jobbigt.
Trots att man verkligen försöker vara vänlig och inte ställa till det.

vi funderar på att flytta efter 15 år av detta så vet jag inte hur mkt mer vi orkar.

vårat hus är det hus på gatan som sålts flest ggr.
Jag tror jag nu vet varför....
Förstår erat problem, vi hade exakt samma problem och vi sålde. Vi orkade inte mer.
Bättre ni säljer och gå vidare och må väl.
Tänk på att köpa ett hus utan grannar ni bara :D

Herregud finns det fler??
Vi har pratat om att flytta men det är så mycket som man behöver göra. barnen byta skola, kompisar och allt annat.

Snart kanske orken att ta i detta bara dyker upp.
Men den finns inte nu i varjefall.

Kommer på mig själv att alltid kolla i fönstret för att se om människan är ute.

klippte gräset efter jobbet vid 17-tiden varpå han kom arg som ett bi och sa att dom satt minsann och åt och att jag skulle sluta så dom fick mat ro....

då sa jag ojdå då klipper jag på andra sidan huset så länge.

ja jag vet hur mesigt detta är men orkar inte massa osämja.

Gör allt för att inte reta människan men om detta är bra, NEJ men orkar bara inte mer...

Han har åsikter om allt...
Ok det får man väl ha men han är så förbannat otrevlig på ett äckligt och skrämmande sätt.

vill någon byta??

Du har två val: säg nej eller flytta. Väljer du det första så måste du stå på dig i allt. Man behöver faktiskt inte förklara så mycket, man kan säga nej och gå. Och sätt upp en kamera i så fall, samt anmäl varje sak han gör på er tomt. Till slut blir det jobbigare för polisen att prata med er än grannen, och när han väl är känd av polisen har han mindre svängrum.

• Gilla
Tamazin och 2 till
  • Laddar…
K K-son skrev:
Herregud finns det fler??
Vi har pratat om att flytta men det är så mycket som man behöver göra. barnen byta skola, kompisar och allt annat.

Snart kanske orken att ta i detta bara dyker upp.
Men den finns inte nu i varjefall.

Kommer på mig själv att alltid kolla i fönstret för att se om människan är ute.

klippte gräset efter jobbet vid 17-tiden varpå han kom arg som ett bi och sa att dom satt minsann och åt och att jag skulle sluta så dom fick mat ro....

då sa jag ojdå då klipper jag på andra sidan huset så länge.

ja jag vet hur mesigt detta är men orkar inte massa osämja.

Gör allt för att inte reta människan men om detta är bra, NEJ men orkar bara inte mer...

Han har åsikter om allt...
Ok det får man väl ha men han är så förbannat otrevlig på ett äckligt och skrämmande sätt.

vill någon byta??
Haha va fan? Han kunde varit trevlig och frågat dig snällt om du kunnat vänta lite med att klippa en halvtimme, förutsatt att de satt ute?

Min granne väckte mig och övriga grannar med vinkelslip 0530 en lördag, inte fan går jag över arg som ett bi för det. Jag skojade med honom lite senare på dagen om han visste om att det var lördag och att vinkelslipen var lite högljudd. Han bad om ursäkt och sen var de nog med det.

Jag råkade tvätta bilen en eftermiddag med en högljudd högtryck, brukar normalfall bara ta trädgårsslangen men ville få bort lite värre skit. Så ser jag att grannen stänger fönsterna för de satt och åt. Men de var lika glada för det =)

Bara skit i honom och håll dig till att säga hej, men se till att snuskgubben ändrar sin jävla kamera annars polisanmäler du honom.

• Gilla
Newgolds och 4 till
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Du bör sätta upp en kamera som filmar endast till din gräns så du har bevis på att han saboterar hos dig. Hans kamera skall du polisanmäla då han filmar dina barn i badkläder. (din tomt)
Nej, han ska INTE polisanmäla själva kameran. Den anmälan ska göras till Datainspektionen, se mitt svar högre upp.
Det som möjligen kan polisanmälas är just att han filmar barnen, men det är nog ett svårt bevisläge att visa på att han filmar just för att få med lättklädda barn och inte att de bara råkade komma med.

J
Ogillar våld, men hade någon riktat en kamera mot mina barn med vilja och trots påpekande inte gör någonting åt det... Tja, jag hade faktiskt slagit sönder den. "Hej, tar du inte bort din jävla kamera slår jag sönder den nu. Inte? Ok. Du filmar inte mina barn ditt jvla äckel, pang". Sedan hade personen få anmäla mig och jag hade gärna betalat en ny

I övrigt är nog rekommendationen redan given ovan av andra. Håll grannen kort och meddela att eftersom vi inte varit nöjda med hur du betett dig tidigare när du fått göra saker på vår tomt, ex klippa busken, vill vi inte att du gör det. Klippa kan personen inte hindra er att göra vid rimliga tider. Personen är en översittare och tycker om att "äga" andra. Genom att ge efter tillåts han leva ut. Det går inte att resonera med en sådan. Bara ge inte efter!

Redigerat:
  • Gilla
dinos och 9 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.