224 605 läst · 2 404 svar
225k läst
2,4k svar
Vad blommar nu i trädgården? (Fototråd)
Druvfläder ser det ut som.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Här det mest blått i rabatterna än så länge.
Logga in
Skapa konto
Scilla tror jag det är.
Logga in
Skapa konto
Eller Rysk Blåstjärna, som de också kallas.
Logga in
Skapa konto
Här är dock nåt jag inte vet namnet på. Ser ut som mycket små lila druvklasar.
Maria T
Släktforskare
· Stockholm
· 3 397 inlägg
Maria T
Släktforskare
- Stockholm
- 3 397 inlägg
Blått är flott!! Sista bilden visar pärlhyacint, och beroende på om du har rådjur i närheten så är det bra att det finns "påskliljor" vid pärlhyacinten - jag glömde en kruka med sistnämnda på trappan förra helgen och den var kaläten på morgonen men när jag samplanterar med narcisserna så blir inget ätet.Keiller skrev:
Primula av olika sorter och arter som finns har följt mig genom hela trädgårdslivet, jag tröttnar aldrig på dem och deras budskap om vår. En del känsliga arter har försvunnit under åren, andra korsar sig oblygt med varandra och många fröar generöst av sig och dyker upp lite varstans utan att för den skull bli ogräsartade. Omöjligt att ha namn på dem alla - här en namnlös sort som liksom de flesta vårblommor i år håller igång sin blomning ovanligt länge.
Logga in
Skapa konto
Jeffersonia dubia presidentsippan med sina lavendelblå blommor spelar i en egen division när det gäller vårens blomsterfägring. Bladen är mörkt röda när de dyker upp för att så småningom övergå till grönt. Den röda färgen är något ämne som skyddar mot kyla. Finns en helvit variant också men den är något senare och inte lika karismatisk, odlar dem i surjord.
Logga in
Skapa konto
En blomsterfråga; förra året hade jag 10 tulpaner i en rabatt. 10 väldigt kära tulpaner, som ingen eller inget fick komma nära. I år räknar jag knopparna i samma rabatt och får det till 29, och då har jag säkert missat nån! Hur är det möjligt?! Trädgården var bortglömd i ca 15 år innan vi tog över för ett par år sedan. När lökarna sattes vet jag inte, men det var definitivt inte nyligen...
Maria T
Släktforskare
· Stockholm
· 3 397 inlägg
Maria T
Släktforskare
- Stockholm
- 3 397 inlägg
Magiskt vackra, jag är svag för blå blomfägring.A Abies koreana skrev:Jeffersonia dubia presidentsippan med sina lavendelblå blommor spelar i en egen division när det gäller vårens blomsterfägring. Bladen är mörkt röda när de dyker upp för att så småningom övergå till grönt. Den röda färgen är något ämne som skyddar mot kyla. Finns en helvit variant också men den är något senare och inte lika karismatisk, odlar dem i surjord.
[bild]