Axveronika - Veronica spicata.

Lila blomstrande Axveronika (Veronica spicata) i naturlig miljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Snigla och 4 till
  • Laddar…
Flammentanz, lagom till midsommar.
Röda Flammentanz-rosor i full blom över ett rött trädgårdsstaket, lagom till midsommar.
Skapa konto

• Gilla
Snigla och 4 till
  • Laddar…
Lill72 Lill72 skrev:
Flammentanz, lagom till midsommar.
[bild]
Wow. Den var rejäl och fin. Har den också hemma men den här inte hunnit bli så stor än.
Beskär du den någonting?

P Pappa1986 skrev:
Wow. Den var rejäl och fin. Har den också hemma men den här inte hunnit bli så stor än.
Beskär du den någonting?
Tack :D Det är två stycken, en på var sida om bågen.
Klipper bara bort det som ser dött ut på våren inget annat.

Remonterar den?

Nej, tyvärr inte.

• Gilla
yonna
  • Laddar…
Idag blommar en av våra pioner
Dock vet vi inte vad det är för sort.
Humlorna trivs iaf :D
Blommande pion med öppna och knoppande rosa blommor och gröna blad, humla på en av blommorna.
Skapa konto

• Gilla
Snigla och 6 till
  • Laddar…
Tänk att fingerborgsblomman dyker upp här och där, men att den absolut inte vill växa där jag vill. Här en planta på uteplatsen, där jag egentligen hade tagit bort all växtlighet.

Fingerborgsblomma med lila klockliknande blommor framför en röd trävägg och grusig mark.
Skapa konto

Irisen växer vidare och det är dags för mig att fundera på att hitta fler platser i trädgården för dem.

Lila irisar och gula fingerborgsblommor tränger fram bland gröna växter på en solig uteplats.
Skapa konto

• Gilla
Snigla och 5 till
  • Laddar…
Blommande stäppsalvia - för humlornas skull

Trädgård med frodig grönska och blommande lila stäppsalvia i förgrunden bredvid en stenlagd stig.
Skapa konto

Blommande lila stäppsalvia med en humla pollinerar en av blommorna.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
Snigla och 6 till
  • Laddar…
Honungsros och Schersmin blommar rejält nu, det är ungefär 10 dagar senare än förra året. Beror nog på att maj var ovanligt kall i år.
Honungsros och Schersmin i full blom framför ett hus, blommorna 10 dagar senare än vanligt.
Skapa konto
Blommande honungsros och schersmin i en trädgård, blommor i fokus med grönt bladverk.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
Snigla och 7 till
  • Laddar…
Ny för i år , rosen `Rhapsody in Blue´ , jag är egentligen ingen rosmänniska och har inte planterat en enda ros under de senaste 15 åren men så såg jag denna ros ifjol och lyckades få tag på den i vår. Lite löss har den som synes, jag brukar sällan ha varken löss eller annat mindre önskvärt i trädgården men i år tycks det vara en gynnsam säsong för småkrypen.

Nyligen planterad 'Rhapsody in Blue'-ros med lila färgtoner och synliga löss på blad och stjälk.
Skapa konto

• Gilla
Snigla och 6 till
  • Laddar…
En blommande luktpionbuske med rosaskimrande blommor, omringad av gröna växter och riddarsporrar.
Skapa konto

Luktpion sjunger på sista versen.

En trädgårdsrabatt med vissnande luktpion, blommande toppklocka och två riddarsporrar.
Skapa konto

Toppklocka och två riddarsporrar.

• Gilla
Snigla och 5 till
  • Laddar…
Amerikanskt blåregn - Wisteria frutescens ’Amethyst Falls’. Inte riktigt lika blå blommor, och inte riktigt lika långa klasar. Däremot mycket härdigare, fryser knappt om topparna.
Amerikanskt blåregn 'Amethyst Falls' med lila blommor och gröna blad mot en suddig grön bakgrund.
Skapa konto

• Gilla
Snigla och 5 till
  • Laddar…
En senblommande Clematis ’Rouge Cardinal’. Den klättrar i en kaprifol.
Senblommande Clematis 'Rouge Cardinal' med vinröda blad och vit mitt, klättrande i grönska.
Skapa konto

Vitblommig kryddbuske - xSinocalycalycanthus ’Venus’. Den är klart vit med vinröd mitt. Bakgrunden till denna hybrid är ännu mer komplex än den till ’Hartlage Wine’. Det ovanliga är nog inte att man lyckas korsa arter som inte tillhör samma familj, utan att de blir både livskraftiga och vackra.
Närbild av blomman xSinocalycalycanthus ’Venus’ med vit krona och vinröd mitt mot suddig grön bakgrund.
Skapa konto

• Gilla
Snigla och 5 till
  • Laddar…
Praktdeutzia - Deutzia x magnifica. Ser verkligen magnifik ut när den så här års är översållad av små fyllda blommor.
Praktdeutzia (Deutzia x magnifica) i blom med vita fyllda blommor och knoppar mot grönt lövverk.
Skapa konto

• Gilla
Snigla och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.