Tja - det är ju bara att försöka!

yonna yonna skrev:
Färgen är makalös!
Har du fått några barn av den?
Ja, färgen är unik i trädgårdsvärlden. Inga fröplantor men har delat den en gång, plantan blir långsamt större men är ingen snabbväxande perenn.

• Gilla
Snigla och 1 till
  • Laddar…
Nu har våren kommit på allvar när det äntligen dyker upp lite färgglada klickar här och där.

Färgglada vårblommor med gula kronblad och orange markeringar i grönskande gräsmark.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vårliga blå och gula blommor som lyser upp i en trädgård.
Skapa konto

Färgglada gula blommor blommar bland gröna blad, ett tecken på vårens ankomst.
Skapa konto

Gul vårblomma med flera kronblad och gröna blad mot en gräsbakgrund.
Skapa konto

• Gilla
Marlen Eskilsson och 8 till
  • Laddar…
Paeonia officinalis ssp banatica bergspion

Knopp av bergspion 'Paeonia officinalis ssp banatica' med lila blad och vattendroppar.
Skapa konto

Rosa Paeonia officinalis ssp banatica, bergspion, med humla på gul mitt.
Skapa konto

Närbild av en rosa Paeonia officinalis ssp banatica (bergspion) med daggdroppar på bladen.
Skapa konto

Närbild på en rosa Paeonia officinalis ssp banatica (bergspion) med vattendroppar på bladen.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
Hemmakatten och 6 till
  • Laddar…
KristinaRT
Närbild på en blommande röd buskpion med gröna löv och knoppar i bakgrunden.
Skapa konto

Buskpion Paeonia suffruticosa, i år har den 13 knoppar som verkar kunna slå ut

• Gilla
  • Älska
Marlen Eskilsson och 9 till
  • Laddar…
Tät och kompakt dillpion med finklippa blad och röda blommor.
Skapa konto

Dillpion (Paeonia tenuifolia) med röda blommor och finklyftiga gröna blad.
Skapa konto

Detta är en dillpion Paeonia tenuifolia, en egen art. Arter av pioner är svåra att hitta i vårt land, de flesta som saluförs är hybrider. Begränsad tillgång syns förstås också i prissättningen, kollade på Zetas som ibland har dillpioner i utbudet och en liten planta kostar 735 kr.

Dillpion växt med finfördelade blad och röda knoppar framför en mossa-täckt sten i en trädgård.
Skapa konto

Och detta är Paeonia x hybrida herrgårdspion som enligt Herman Krupke, vår främsta pionkännare, uppstod som en spontan hybrid i Bergianska trädgården. Det är en korsning mellan äkta dillpion och sibirisk pion (P. tenuifolia x P. anomala)

Det bör vara en avsevärd prisskillnad mellan dessa båda växter, hybriden bör man inte betala mer än drygt en hundralapp för. Problemet är att herrgårdspionen ofta saluförs som dillpion och många är de som trott sig ha en äkta dillpion i trädgården och så småningom fått veta av någon kunnig besökare att det är en herrgårdspion.
Det är nästan omöjligt att skilja de båda växterna åt när de unga exemplaren saluförs i krukor men som märks på mina bilder blir skillnaden tydlig så småningom.
Dillpionen är tät och kompakt i växtsättet och de dillika bladen är finare i strukturen.
Herrgårdspionen blir högre och glesare i växtsättet, behöver ibland stöd för att inte slås omkull av regn och bladen är grövre i strukturen.

Så, om någon vill äga en dillpion, var noga med äktheten. Inte alltid personalen är att lita på i detta sammanhang. Inte för att de kanske vill luras utan för att de helt enkelt inte har kunskapen.

• Gilla
  • Älska
verobar och 10 till
  • Laddar…
KristinaRT
Fantastiska! Växer de rena arterna långsammare än hybrider, eller har jag bara placerat mina fel?

KristinaRT KristinaRT skrev:
Fantastiska! Växer de rena arterna långsammare än hybrider, eller har jag bara placerat mina fel?
Det vet jag faktiskt inte. Det finns inte så många arter av pioner, kanske drygt trettio arter som på sina naturliga växtplatser i karga bergstrakter oftast inte är vare sig snabbväxande eller stora, av naturliga skäl. Kanske kan de påverkas i viss mån av våra goda jordar i trädgårdarna.
Däremot kan jag gissa att vissa saker prioriteras vid framtagning av hybrider. Kunder efterfrågar snabbväxande plantor som även sätter knoppar i tidigt skede i motsats till arterna. En svavelpion sätter knopp oftast efter 5 år och då är den inte intressant i kommersiella sammanhang. Det kostar för mycket att sköta en planta i 5 år.
Snabbväxande plantor som sätter knopp i unga år är vad de flesta önskar och då satsas det på sådana plantor, det är mera lönsamt.
För min egen del är det exakt tvärtom, jag vill ha långsamväxande växter som blir stabila och kompakta med snygg form i stället för långbenta, rangliga storkben som saknar form och som inte står emot en regnskur. Fyllda pioner är populära men ju flashigare blomman är desto svårare har plantan att hålla upp blomman, stängeln knäcks utan stöd.
Pioner gillar inte torvjord, alltså all plastförpackad jord som alltid är torvbaserad. De vill ha en bra matjord med inslag av lera.

• Gilla
ceson
  • Laddar…
KristinaRT
Jag har frösått några rena arter, plantorna är kanske 5 år nu och idag såg jag första knoppen på den första av de frösådda. Tyvärr har jag tappat bort märkningen under åren, så vilken det är får bli en överraskning (y)

Ung planta med flerflikiga blad och en knopp på röd stjälk i en trädgård.
Skapa konto

Redigerat:
  • Gilla
verobar och 3 till
  • Laddar…
KristinaRT
Paeonia-plantor i trädgård, en med obovatblad misstänkt vara Paeonia obovata, behöver omplanteras.
Skapa konto
Gröna blad av potentiell Paeonia obovata med lila blommor i trädgården, indikerar osäkerhet om arten.
Skapa konto

Jag TROR en är Paeonia obovata och en är Paeonia peregrina, men som sagt, etiketterna är borta....
Den första verkar dock inte alls trivas då den får jag plantera om till hösten....

• Gilla
ceson och 2 till
  • Laddar…
[bild] [bild]
Jag TROR en är Paeonia obovata och en är Paeonia peregrina, men som sagt, etiketterna är borta....
Den första verkar dock inte alls trivas då den får jag plantera om till hösten....
Vad är de blåa blommorna för något? Jag tror att jag har sådana i trädgården och vill gärna veta vad det är.

KristinaRT
Naturliv Naturliv skrev:
Vad är de blåa blommorna för något? Jag tror att jag har sådana i trädgården och vill gärna veta vad det är.
Brokbladig revsuga, Ajuga reptans, osäker på namnsort. Fenomenala marktäckare där det är lite torrt och soligt, kan bli lite för många men de är lätta att dra upp och plantera om på annan plats om de blir för många.

Brokbladig revsuga, Ajuga reptans, osäker på namnsort. Fenomenala marktäckare där det är lite torrt och soligt, kan bli lite för många men de är lätta att dra upp och plantera om på annan plats om de blir för många.
Ja, just det. Så var namnet. Tack!

Åhh.. måste helt klart ha en dillpion alltså.. har kikat på dem innan för de är så vackra - nu när jag ser @Abies koreana s bilder.. blir man ju helt kär :love:

• Gilla
Fadai
  • Laddar…
Halvt utslagna vita syrener med gröna blad mot en klar himmel.
Skapa konto

Vita syrenen är på gång, halvt blommande..

Överdådigt blommande rosa rododendron med knoppar och gröna blad i solljus.
Skapa konto

En mycket söt roddis har slagit ut på hörnet av tomten.. den blommar överdådigt (har inte blommat såhär förut - sedan vi flyttade in)

Halvt blommande knoppar på en lila syrenbuske mot grönt lövverk i dagsljus.
Skapa konto

Lila syrenen är inte lika långt gången som den vita.. men även den är på g :)

• Gilla
Marlen Eskilsson och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.