225 283 läst · 2 404 svar
225k läst
2,4k svar
Vad blommar nu i trädgården? (Fototråd)
Om det är någon som minns min ros från förra året.
Rosen som kommer från min mormors trädgård i Jämtland och som jag inte hade något namn på. Någon här föreslog Poppius men jag var lite osäker eftersom de bilder jag såg på Poppius visade en mer fylld ros. Nu har jag dock fått bekräftat från POM att det är just Poppius, den kan vara mer eller mindre fylld tydligen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rosen som kommer från min mormors trädgård i Jämtland och som jag inte hade något namn på. Någon här föreslog Poppius men jag var lite osäker eftersom de bilder jag såg på Poppius visade en mer fylld ros. Nu har jag dock fått bekräftat från POM att det är just Poppius, den kan vara mer eller mindre fylld tydligen.
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
Det är visserligen bara en ofullständig blomma men kolla den färgen på den pionen. Nu hoppas jag på att det blir fullständiga blommor nästa år.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Spinossimaros + Finlands vita ros. Och så lite stjärnflocka.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Nu blommar flammentanz klätterros
S T R Ä V K L I N T
Slog ut häromdagen, en av mina absoluta favoriter i trädgården! Var ovanligt stor i år.. men ja.. nu har någon (mjaasuuuu) använt halva som solsäng.. så den är lite platt!
Men det blommar!
Slog ut häromdagen, en av mina absoluta favoriter i trädgården! Var ovanligt stor i år.. men ja.. nu har någon (mjaasuuuu) använt halva som solsäng.. så den är lite platt!
Men det blommar!
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Ser inte mycket ut för världen men det är faktiskt en av de sakerna i trädgården jag är mest nöjd med än så länge. Backtimjan jag frösått och sen planterat ut i mittsträngen på den grusade uppfarten. Tyckte det var retsamt att så mycket yta skulle gå till ogräs som jag bara klipper ner. Så det är mest kort gräs som inte gör någon nytta för insektlivet. Har provat flera växter men denna backtimjan är den som trivs och sprider sig bäst och är hyfsad på att konkurera bort annan växtlighet. Men den behöver ändå hjälp så jag får ligga och rycka bort gräs och annat. Och iom klimaten så måste jag tyvärr vattna dom lite också. Jag gräver upp lite tuvor och sätter i krukor ett tag tills de blir täta och fina och sen planterar jag ut dem i nya områden. Får se hur långt jag kommer. Thymus serpyllum ska det vara. Den vilda lila varianten.
Maria T
Släktforskare
· Stockholm
· 3 445 inlägg
Maria T
Släktforskare
- Stockholm
- 3 445 inlägg
Fick en stor kruka backtimjan av en tidigare granne, 6-7 år sen, behöll krukan men den frös isär och jag trodde växten dött men icke, nu sprider den sig rart på alla torra fläckar och lite var som, och blommar nu så jag kommer låta den fortsätta sprida sig, och hamnar den "olämpligt" så kommer jag finna ny plats för den. Doftar gott, fin färg på blommorna, torktålig. Vad finns att inte gilla, för att översätta rakt av.