226 785 läst · 2 404 svar
227k läst
2,4k svar
Vad blommar nu i trädgården? (Fototråd)
Maria T
Släktforskare
· Stockholm
· 3 539 inlägg
Maria T
Släktforskare
- Stockholm
- 3 539 inlägg
Wow, så fin, ser nästan ut som en av mina Cyklamen, ja alltså inomhus nu eftersom våren varit *it* i större delen av landet. Hade såna botaniska tulpaner där vi bodde tidigare, lite längre söderut men de hade aldrig den vackra cerise kulören.B Bombus pratorum skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på en av mina favoriter, pärlhyacint. Favorit för att den trivs väldigt bra i min lera och sprider sig mycket bättre än någon annan vårlök jag har. Också favorit för att den är populär hos humlor och blommar länge. Som många 'blommor' så är den egentligen sammansatt av flera blommor vilket ses på närbilden ovan. Varje individuell blomma är kanske 4mm i diameter och börjar att slå ut nerifrån på stjälken. Blommor existerar för att locka insekter till växten för pollinering vilket bilden också illustrerar med sina tre rader av blommor i olika stadier. De två nedersta är förhoppningsvis redan pollinerade och har mörknat och börjar skrumpna, mittblomman med den vita öppningen signalerar glatt till en humla att här finns nektar och pollen medan de två övre blommorna inte öppnat riktigt än och väntar på sin tur.
Maria T
Släktforskare
· Stockholm
· 3 539 inlägg
Maria T
Släktforskare
- Stockholm
- 3 539 inlägg
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det här kan jag aldrig se mig mätt på, samtidigt som det ger ett litet, litet vemod i hjärtat. För att det är så förgängligt kanske, men ger en fin påminnelse om att leva här och nu (och lyssna till Vivaldis "Våren").