1 024 272 läst · 13 851 svar
1024k läst
13,9k svar
Vad blir det för mat?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
julmat..
skinka.
köttbullar.
revben.
inlagd sill.
Janssons frestelse.
kvar att göra ikväll... koka risgrynsgröt.
årets sill.
clementin och stjärnanis och lingon.
samt den vanliga bonnsillen.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
köttbullar med anjovis spad..
ingefära och kryddpeppar.
Logga in
Skapa konto
dagens middag.
kotlettrad.
kokt potatis.
sås.
med äppelmos.
Jajemängalento skrev:
Ja äta ska man ju ändå.
Jag har ostkaka på gång i ugnen..
Så ikväll blir det lite rödvin och mys.. Med maten..
Jag själv häller dock ej sås på hasselbackspotatisen, vill gärna bevara så mycket som möjligt att den krispiga stekytan innan tuggan ska in i mun.nino skrev:
Som tradition gör jag kyckling i julmustsås under mellandagarna varje jul. Kanske missat något år, men blivit två gånger andra år.
Nåja, årets omgång blev redan igår, tjuvstart alltså.
Men jag kan i alla fall verkligen rekommendera att prova detta, det är riktigt enkelt, och smarrigt. Påminner på något vis lite om porterstek, men iofs mer söt sås och lite andra smaker, men påminner ändå.
Jag brukar följa detta recept:
https://www.recepten.se/recept/kyckling_i_julmustsaas.html
Tid: 25 minuter 4 portioner
Ingredienser:
Använd en stekpanna med lock.
Bryn kycklingen i matfett på båda sidor i en stekpanna. Lägg över filéerna på ett fat.
Blanda crème fraiche, julmust, buljongtärning, ingefära, rosmarin och soja i stekpannan.
Lägg i kycklingen och låt koka ca 10 min.
Servera gärna med ugnsstekt potatis och morötter kryddat med rosmarin som på bilden.
Jag använder 50-100% mer julmust (dvs 3-4 dl för 4 portioner) och låter koka ner och reducera detta till ca 1/3 i en kastrull först, för att få mer julmuststuns i såsen (blir iofs sötare också) samt att såsen blir så rinnig annars. Så även om man kör med 2 dl must kan man gärna reducera ner det till 1-1,5 dl (det går ju lätt att skvätta i lite vatten i slutet ifall man tycker det blir för tjockt).
Annars följer jag väl receptet någorlunda rakt, kanske något mer av kryddorna.
Ofta skivar jag upp kycklingfiléerna i ganska grova bitar innan stekning, så är det lättare att ta så mycket man vill ha när det ska ätas.
Men som sagt, jag tipsar om att prova detta, superenkelt.
Bilder också, ser som vanligt inte speciellt roligt ut när jag fotat. Det är faktiskt inte helt lätt att fotografera mat.
Nåja, årets omgång blev redan igår, tjuvstart alltså.
Men jag kan i alla fall verkligen rekommendera att prova detta, det är riktigt enkelt, och smarrigt. Påminner på något vis lite om porterstek, men iofs mer söt sås och lite andra smaker, men påminner ändå.
Jag brukar följa detta recept:
https://www.recepten.se/recept/kyckling_i_julmustsaas.html
Tid: 25 minuter 4 portioner
Ingredienser:
- 4 st kycklingfiléer
- smör att steka i
- 2 dl crème fraiche
- 2 dl must (julmust eller påskmust)
- 1 st hönsbuljongtärning
- 1 tsk malen ingefära
- 1 tsk rosmarin
- 1 tsk soja
Använd en stekpanna med lock.
Bryn kycklingen i matfett på båda sidor i en stekpanna. Lägg över filéerna på ett fat.
Blanda crème fraiche, julmust, buljongtärning, ingefära, rosmarin och soja i stekpannan.
Lägg i kycklingen och låt koka ca 10 min.
Servera gärna med ugnsstekt potatis och morötter kryddat med rosmarin som på bilden.
Jag använder 50-100% mer julmust (dvs 3-4 dl för 4 portioner) och låter koka ner och reducera detta till ca 1/3 i en kastrull först, för att få mer julmuststuns i såsen (blir iofs sötare också) samt att såsen blir så rinnig annars. Så även om man kör med 2 dl must kan man gärna reducera ner det till 1-1,5 dl (det går ju lätt att skvätta i lite vatten i slutet ifall man tycker det blir för tjockt).
Annars följer jag väl receptet någorlunda rakt, kanske något mer av kryddorna.
Ofta skivar jag upp kycklingfiléerna i ganska grova bitar innan stekning, så är det lättare att ta så mycket man vill ha när det ska ätas.
Men som sagt, jag tipsar om att prova detta, superenkelt.
Bilder också, ser som vanligt inte speciellt roligt ut när jag fotat. Det är faktiskt inte helt lätt att fotografera mat.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto