1 011 665 läst · 13 725 svar
1012k läst
13,7k svar
Vad blir det för mat?
Stek följande saker separat
Färs, i slutet ner med rikligt med tomatpuré som får bli karamelliserad tillsammans med färs
Lök, kanske en gnutta vitlök
Champinjoner hackade i minimala bitar (syns ej sedan men ger smak).
Ner med allt i en gryta. Ner med vatten, krossade tomater, soja, dijon, sambal, kryddor efter smak och lite vin.
Låt puttra i ett par timmar. Späd eventuellt med lite vatten om för mycket vätska kokar bort.
Klart. Ingen ketchup med massa socker behövs och framförallt inte redningsmjöl. Grädde känns konstigt att ha i.
Edit/ glömde dijonen.
Färs, i slutet ner med rikligt med tomatpuré som får bli karamelliserad tillsammans med färs
Ner med allt i en gryta. Ner med vatten, krossade tomater, soja, dijon, sambal, kryddor efter smak och lite vin.
Låt puttra i ett par timmar. Späd eventuellt med lite vatten om för mycket vätska kokar bort.
Klart. Ingen ketchup med massa socker behövs och framförallt inte redningsmjöl. Grädde känns konstigt att ha i.
Edit/ glömde dijonen.
Redigerat:
Som sagt, finns många sätt att göra köttfärssås på Inget mer rätt eller fel än något annat.. tror inte en sann italienare har hälften av ingredienserna vi har hehe.S Sthlm_ skrev:Stek följande saker separat
Edit/ glömde dijonen.
Vid dijon gick dock min gräns (gillar inte den allmänt).. sambal är okej, hetsås funkar också.. chilisalt kan vara trevligt.. paparikapaste (som tomatpuré fast av paprika) är också gott i..
Då jag gör "mårasååsin" på mitt vis hemma så ska den redas med mjöl och lite grädde, allt annat är fel om det ska va den typen av sås alltså. När sambon gör pastasås blir den tomatbaserad. Den ena pojken föredrar min stil den andra pojken föredrar mammas sätt.
--
Blir knappast dagens mat, men ska prova basturöka en skinka, fast jag saknar rökbastu så webern får duga, provat binda köttet själv också, hade inget nät. Basturökning sker vid 60 - 80 grader så får se hur det går med webern om den klarar det.
--
Blir knappast dagens mat, men ska prova basturöka en skinka, fast jag saknar rökbastu så webern får duga, provat binda köttet själv också, hade inget nät. Basturökning sker vid 60 - 80 grader så får se hur det går med webern om den klarar det.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Spännande. Återkoppla gärna under dagen! Är sugen på att köpa en kamadogrill just för att kunna hålla jämn låg temp men hade varit kul om det funkade hyggligt i en vanlig kolgrill.DennisCA skrev:Då jag gör "mårasååsin" på mitt vis hemma så ska den redas med mjöl och lite grädde, allt annat är fel om det ska va den typen av sås alltså. När sambon gör pastasås blir den tomatbaserad. Den ena pojken föredrar min stil den andra pojken föredrar mammas sätt.
--
[bild]
Detta är dock en rök, en Weber Smokey Mountain 18.5" så den funkar bättre än en vanlig klotgrill för lägre temperaturer, men det brukar ju vara vid 120-130 grader den vanligtvis kör.
Haft den sen 2008, den står ute varje vinter, imponerad med kvalitén på den, enda modifikationen jag gjort är ett hål i botten för dränering av vatten.
Haft den sen 2008, den står ute varje vinter, imponerad med kvalitén på den, enda modifikationen jag gjort är ett hål i botten för dränering av vatten.
Ser trevlig ut. Funkar bra för typ ribs, bringa och såna detaljer? Det är primärt sånt jag vill pyssla med och där har jag förstått det som att kamado är outstanding men så kanske även din weber?DennisCA skrev:Detta är dock en rök, en Weber Smokey Mountain 18.5" så den funkar bättre än en vanlig klotgrill för lägre temperaturer, men det brukar ju vara vid 120-130 grader den vanligtvis kör.
Sista måltiden, imorgon tillbaka till Sverige , jobb å hemlagat väntar......
Souvlaki, vitlöksbröd, tzatziki och frugan käkar blåmusslor.
Souvlaki, vitlöksbröd, tzatziki och frugan käkar blåmusslor.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Falukorv&ägg, småtomater.