S
Stek följande saker separat
Färs, i slutet ner med rikligt med tomatpuré som får bli karamelliserad tillsammans med färs
Lök, kanske en gnutta vitlök
Champinjoner hackade i minimala bitar (syns ej sedan men ger smak).

Ner med allt i en gryta. Ner med vatten, krossade tomater, soja, dijon, sambal, kryddor efter smak och lite vin.

Låt puttra i ett par timmar. Späd eventuellt med lite vatten om för mycket vätska kokar bort.

Klart. Ingen ketchup med massa socker behövs och framförallt inte redningsmjöl. Grädde känns konstigt att ha i.

Edit/ glömde dijonen.

Redigerat:
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
S Sthlm_ skrev:
Stek följande saker separat
Färs, i slutet ner med rikligt med tomatpuré som får bli karamelliserad tillsammans med färs
Lök, kanske en gnutta vitlök
Champinjoner hackade i minimala bitar (syns ej sedan men ger smak).

Ner med allt i en gryta. Ner med vatten, krossade tomater, soja, dijon, sambal, kryddor efter smak och lite vin.

Låt puttra i ett par timmar. Späd eventuellt med lite vatten om för mycket vätska kokar bort.

Klart. Ingen ketchup med massa socker behövs och framförallt inte redningsmjöl. Grädde känns konstigt att ha i.

Edit/ glömde dijonen.
Som sagt, finns många sätt att göra köttfärssås på :) Inget mer rätt eller fel än något annat.. tror inte en sann italienare har hälften av ingredienserna vi har hehe.

Vid dijon gick dock min gräns (gillar inte den allmänt).. sambal är okej, hetsås funkar också.. chilisalt kan vara trevligt.. paparikapaste (som tomatpuré fast av paprika) är också gott i.. :)

• Gilla
Sthlm_
  • Laddar…
Då jag gör "mårasååsin" på mitt vis hemma så ska den redas med mjöl och lite grädde, allt annat är fel om det ska va den typen av sås alltså. När sambon gör pastasås blir den tomatbaserad. Den ena pojken föredrar min stil den andra pojken föredrar mammas sätt.

--

Blir knappast dagens mat, men ska prova basturöka en skinka, fast jag saknar rökbastu så webern får duga, provat binda köttet själv också, hade inget nät. Basturökning sker vid 60 - 80 grader så får se hur det går med webern om den klarar det.

Bindad skinka redo för rökning på grillgaller med webergrill i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
  • Älska
FredrikR och 7 till
  • Laddar…
S
DennisCA DennisCA skrev:
Då jag gör "mårasååsin" på mitt vis hemma så ska den redas med mjöl och lite grädde, allt annat är fel om det ska va den typen av sås alltså. När sambon gör pastasås blir den tomatbaserad. Den ena pojken föredrar min stil den andra pojken föredrar mammas sätt.

--

Blir knappast dagens mat, men ska prova basturöka en skinka, fast jag saknar rökbastu så webern får duga, provat binda köttet själv också, hade inget nät. Basturökning sker vid 60 - 80 grader så får se hur det går med webern om den klarar det.

[bild]
Spännande. Återkoppla gärna under dagen! Är sugen på att köpa en kamadogrill just för att kunna hålla jämn låg temp men hade varit kul om det funkade hyggligt i en vanlig kolgrill.

• Gilla
MsTake
  • Laddar…
Detta är dock en rök, en Weber Smokey Mountain 18.5" så den funkar bättre än en vanlig klotgrill för lägre temperaturer, men det brukar ju vara vid 120-130 grader den vanligtvis kör.

Haft den sen 2008, den står ute varje vinter, imponerad med kvalitén på den, enda modifikationen jag gjort är ett hål i botten för dränering av vatten.

S
DennisCA DennisCA skrev:
Detta är dock en rök, en Weber Smokey Mountain 18.5" så den funkar bättre än en vanlig klotgrill för lägre temperaturer, men det brukar ju vara vid 120-130 grader den vanligtvis kör.

Haft den sen 2008, den står ute varje vinter, imponerad med kvalitén på den, enda modifikationen jag gjort är ett hål i botten för dränering av vatten.
Ser trevlig ut. Funkar bra för typ ribs, bringa och såna detaljer? Det är primärt sånt jag vill pyssla med och där har jag förstått det som att kamado är outstanding men så kanske även din weber?

Japp det är precis sånt den är menad för och jag har inga klagomål alls på den för det.

Pitepalt blir dagens Lunch👍
Pitepalt med lingonsylt och smält smör på ett klart glastallrik.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
4774 och 6 till
  • Laddar…
Spagetti och köttfärsröra. Ibland blir det mera sås, ibland mindre. Denna har ingen vätska mer än 1 dl passerade tomater.

• Spaghetti med köttfärssås och riven ost, sallad på sidan, salt- och pepparkar och ett glas mörk dryck i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Gilla
  • Älska
4774 och 8 till
  • Laddar…
Närbild av mogna jordgubbar med gröna blad på en vit tallrik.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
4774 och 8 till
  • Laddar…
Sista måltiden, imorgon tillbaka till Sverige , jobb å hemlagat väntar......
Souvlaki, vitlöksbröd, tzatziki och frugan käkar blåmusslor.

Souvlaki med pommes frites och tzatziki på en tallrik, blåmusslor i bakgrunden, middagsmiljö utomhus.
Skapa konto

Solstolar och parasoller på en sandstrand med berg i bakgrunden på en solig dag.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
hapazard och 10 till
  • Laddar…
Falukorv&ägg, småtomater.

• Gilla
4774 och 5 till
  • Laddar…
Storsockret
Rester

Två hemgjorda pizzor på skärbrädor, en med mozzarella och basilika, en med skinka och pesto.
Skapa konto

• Gilla
Fredde_bygg och 14 till
  • Laddar…
Inte en fiber så långt 👁️ kan se. Två ljusa formbröd fick bli premiär i de perforerade formarna.

• Två nybakade ljusa formbröd med vallmofrön på en kylställning bredvid perforerade bakformar.
    Skapa konto
  • Gilla
Fredde_bygg och 10 till
  • Laddar…
K Kjell_G skrev:
Inte en fiber så långt 👁️ kan se. Två ljusa formbröd fick bli premiär i de perforerade formarna.
Oj vilka perfekta👍👍

Intressant lösning med de små hålen, kanske ger jämnare resultat.

• Gilla
Snigla och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.