1 012 443 läst · 13 736 svar
1012k läst
13,7k svar
Vad blir det för mat?
T
Turbo_Tail
Medlem
· Österbotten
· 594 inlägg
Turbo_Tail
Medlem
- Österbotten
- 594 inlägg
Nu då jag tänker efter så kunde man ju kombinera din svamptoast med en bookmaker toast. På med lite tunt grillade tomatskivor, kanske skippa salladen, grillad & skivad entrecôte (eller annan del av djuret), kanske lök, men med mycket riven pepparrot samt den obligatoriska äggulan! Allt på surdegsbröd natuligtvis.Roga1337 skrev:
Havstema: lunchen både igår och idag har varit tonfisk med sallad och middagen var igår torsk med tillbehör och idag saffransrisotto med räkor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Jag ska laga 2 köttfärssåser, eller som jag tycker, en sås och en i sky.
Min särbo vill inte ha redd köttfärssås, och jag pratar nu om köttfärssås, inte köttfärs kokt i krossade tomater, utan köttfärs i en tomatsmakande sås.
Hon gör mycket såser till sig själv, redda så man nästan kan skära de med kniv, men köttfärssås får inte vara en sås.
Alla är vi olika, det tar jag hänsyn till... och gör 2 olika, allt för husfriden....och att jag själv vill ha köttfärsSÅS 😉
Min särbo vill inte ha redd köttfärssås, och jag pratar nu om köttfärssås, inte köttfärs kokt i krossade tomater, utan köttfärs i en tomatsmakande sås.
Hon gör mycket såser till sig själv, redda så man nästan kan skära de med kniv, men köttfärssås får inte vara en sås.
Alla är vi olika, det tar jag hänsyn till... och gör 2 olika, allt för husfriden....och att jag själv vill ha köttfärsSÅS 😉
Nu får du specificera lite hehe.. nu blev jag nyfiken 😃 (vi har lite olika definitioner på sås här hemma med.. och pastasåser hehe)Isakare skrev:Jag ska laga 2 köttfärssåser, eller som jag tycker, en sås och en i sky.
Så hur gillar du, din köttfärssås? (Vad är det i den..)
Vs.
Hur gillar din andra halvan sin köttfärssås? (Innehållandes..)
Min spektakulära fredagsmiddag när jag äntligen kom hem igår kväll efter att ha rotfyllt en tand hos tandläkaren..
Fil med kanel o banan.. specialmaskiner.. varm smörgås med skinka, ost,tomat och ägg (svartpeppar o oreganokrydda på)
Fatet ”därborta” är med uppskuret mango.. lite snack till både maken o mig..
(jag skickade iväg honom att käka meze på restaurang., när jag var hos tandisen)
Logga in
Skapa konto
Fil med kanel o banan.. specialmaskiner.. varm smörgås med skinka, ost,tomat och ägg (svartpeppar o oreganokrydda på)
Fatet ”därborta” är med uppskuret mango.. lite snack till både maken o mig..
(jag skickade iväg honom att käka meze på restaurang., när jag var hos tandisen)
Absolut inget kulinariskt alls.Snigla skrev:
Köttfärs, lök, lite soja, ketchup, salt o peppar, vatten, maizena eller vetemjöl.
Jag vill ha den såsig så den fastnar på spagettin.
När den andra halvan gör köttfärssås på sitt sätt....tar jag en macka eller köper en pizza, hon kokar ihop krossade tomater och vitlök med köttfärs, det blir för tomatigt för min mun.
Sambons lät betydligt trevligare. Men vi är alla olika. Gott så.Isakare skrev:Absolut inget kulinariskt alls.
Köttfärs, lök, lite soja, ketchup, salt o peppar, vatten, maizena eller vetemjöl.
När den andra halvan gör köttfärssås på sitt sätt....tar jag en macka eller köper en pizza, hon kokar ihop krossade tomater och vitlök med köttfärs, det blir för tomatigt för min mun.
Poängen med pasatasåser över lag är ju att det ska kladda ihop sig med pastan 😊 men sedan kan man ju ha olika önskemål om hur (hur mycket).Isakare skrev:Absolut inget kulinariskt alls.
Jag gillar lite ”vattnigare/såsigare” än maken.. (lite lösare helt enkelt).
När jag lärde mig göra köttfärssås var det enbart matlagningsgrädde/grädde och ketschup .. plus blandfärs (salt peppar o oreagano typ). Det var raka motsatsen till mammas.. som var tomater och färs (ibland morötter el champinjoner i ).. vilket var för kompakt o icke såsigt för min smak
Nuförtiden ligger jag oftast i mitten därimellan någonstans 😊alltid olika.. mycket grönsaker i .. har oftast en krossade/passerade eller hela tomater i.. men i övrigt är det alltifrån vin, buljonger/fond/vatten, grädde, cf, Philadelphia med smak.. osv. I 👍
(Går ju att variera i all oändlighet eg)