T Turbo_Tail skrev:
Såg riktigt smarrigt ut. Är det riven parmesanost?
Yepp, men hade önskat mer smak på den…eller en gruyere😉

T
Roga1337 Roga1337 skrev:
Yepp, men hade önskat mer smak på den…eller en gruyere😉
Nu då jag tänker efter så kunde man ju kombinera din svamptoast med en bookmaker toast. På med lite tunt grillade tomatskivor, kanske skippa salladen, grillad & skivad entrecôte (eller annan del av djuret), kanske lök, men med mycket riven pepparrot samt den obligatoriska äggulan! Allt på surdegsbröd natuligtvis.

• Gilla
  • Älska
Roga1337 och 1 till
  • Laddar…
zucchini, lök, morot o champinjoner i äggstanning. Slantad chorizo och grönsallad. Får nog minska saltmängden nästa gång.

• En tallrik med zucchiniomelett, skivad chorizo och grönsallad, serverat med öl och kryddor på sidan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Älska
Maria T och 6 till
  • Laddar…
H
Havstema: lunchen både igår och idag har varit tonfisk med sallad och middagen var igår torsk med tillbehör och idag saffransrisotto med räkor.

Tallrik med torsk, sparris, bacon, rödbetor och kokt potatis på träbord med bestick.
Skapa konto
Saffransrisotto med räkor och grillade sparris på vit tallrik.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
Maria T och 6 till
  • Laddar…
Idag fick jag äntligen min havregrynsgröt till kvällsmat. 😇

Kebabsallad till lunch.

• Gilla
fusion och 3 till
  • Laddar…
Tidig på maten idag. En bit torskrygg med äggsås och ärtor. För lite salt idag men det är ju lättare att lägga till än dra ifrån 😁

• Tallrik med torskrygg, äggsås och gröna ärtor på ett matbord.
    Skapa konto
  • Gilla
Pappa1986 och 6 till
  • Laddar…
Jag ska laga 2 köttfärssåser, eller som jag tycker, en sås och en i sky.
Min särbo vill inte ha redd köttfärssås, och jag pratar nu om köttfärssås, inte köttfärs kokt i krossade tomater, utan köttfärs i en tomatsmakande sås.
Hon gör mycket såser till sig själv, redda så man nästan kan skära de med kniv, men köttfärssås får inte vara en sås.
Alla är vi olika, det tar jag hänsyn till... och gör 2 olika, allt för husfriden....och att jag själv vill ha köttfärsSÅS 😉

• Gilla
  • Älska
  • Wow
Pappa1986 och 4 till
  • Laddar…
Middagstillbehör med pasta, köttbit med bearnaisesås, grillad korv, tomat, sparris och ett glas vin.
Skapa konto

Mat

• Gilla
  • Älska
husdrommaren och 11 till
  • Laddar…
Storsockret
Pizza-AW idag, lite sämre uppslutning så vi klarade oss med 8 pizzor istället för 20 😅

Fyra olika hemlagade pizzor på träbrädor med en skål sallad på ett köksbord.
Skapa konto

Fyra olika pizzor på träskärbrädor med tillbehör på ett rullbord.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
husdrommaren och 10 till
  • Laddar…
Fredagsmys med råbiff. Lövbiff på fransyska körd i mixern några sekunder.
Lite mysiga tillbehör och lite Tempranillo därtill.

/Höghus

Råbiff med äggula, hackad lök, kapris, tomater, gurka och surdegsbröd på tallrik med Tempranillo vin.
Skapa konto

• Gilla
  • Wow
Kretikos och 6 till
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Jag ska laga 2 köttfärssåser, eller som jag tycker, en sås och en i sky.
Min särbo vill inte ha redd köttfärssås, och jag pratar nu om köttfärssås, inte köttfärs kokt i krossade tomater, utan köttfärs i en tomatsmakande sås.
Hon gör mycket såser till sig själv, redda så man nästan kan skära de med kniv, men köttfärssås får inte vara en sås.
Alla är vi olika, det tar jag hänsyn till... och gör 2 olika, allt för husfriden....och att jag själv vill ha köttfärsSÅS 😉
Nu får du specificera lite hehe.. nu blev jag nyfiken 😃 (vi har lite olika definitioner på sås här hemma med.. och pastasåser hehe)

Så hur gillar du, din köttfärssås? (Vad är det i den..)
Vs.
Hur gillar din andra halvan sin köttfärssås? (Innehållandes..)

Min spektakulära fredagsmiddag när jag äntligen kom hem igår kväll efter att ha rotfyllt en tand hos tandläkaren..

Fil med banan, varm smörgås med skinka, ost, tomat och ägg, samt en skål med mango.
Skapa konto

Fil med kanel o banan.. specialmaskiner.. varm smörgås med skinka, ost,tomat och ägg (svartpeppar o oreganokrydda på)

Fatet ”därborta” är med uppskuret mango.. lite snack till både maken o mig..

(jag skickade iväg honom att käka meze på restaurang., när jag var hos tandisen)

• Gilla
  • Älska
Pappa1986 och 4 till
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Nu får du specificera lite hehe.. nu blev jag nyfiken 😃 (vi har lite olika definitioner på sås här hemma med.. och pastasåser hehe)

Så hur gillar du, din köttfärssås? (Vad är det i den..)
Vs.
Hur gillar din andra halvan sin köttfärssås? (Innehållandes..)
Absolut inget kulinariskt alls.
Köttfärs, lök, lite soja, ketchup, salt o peppar, vatten, maizena eller vetemjöl.
Jag vill ha den såsig så den fastnar på spagettin.
När den andra halvan gör köttfärssås på sitt sätt....tar jag en macka eller köper en pizza, hon kokar ihop krossade tomater och vitlök med köttfärs, det blir för tomatigt för min mun.

• Gilla
Maria T och 3 till
  • Laddar…
S
Isakare Isakare skrev:
Köttfärs, lök, lite soja, ketchup, salt o peppar, vatten, maizena eller vetemjöl.
När den andra halvan gör köttfärssås på sitt sätt....tar jag en macka eller köper en pizza, hon kokar ihop krossade tomater och vitlök med köttfärs, det blir för tomatigt för min mun.
Sambons lät betydligt trevligare. Men vi är alla olika. Gott så.

Isakare Isakare skrev:
Poängen med pasatasåser över lag är ju att det ska kladda ihop sig med pastan 😊 men sedan kan man ju ha olika önskemål om hur (hur mycket).

Jag gillar lite ”vattnigare/såsigare” än maken.. (lite lösare helt enkelt).

När jag lärde mig göra köttfärssås var det enbart matlagningsgrädde/grädde och ketschup .. plus blandfärs (salt peppar o oreagano typ). Det var raka motsatsen till mammas.. som var tomater och färs (ibland morötter el champinjoner i ).. vilket var för kompakt o icke såsigt för min smak

Nuförtiden ligger jag oftast i mitten därimellan någonstans 😊alltid olika.. mycket grönsaker i .. har oftast en krossade/passerade eller hela tomater i.. men i övrigt är det alltifrån vin, buljonger/fond/vatten, grädde, cf, Philadelphia med smak.. osv. I 👍

(Går ju att variera i all oändlighet eg)

• Gilla
Roga1337
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.