1 049 764 läst · 14 082 svar
1050k läst
14,1k svar
Vad blir det för mat?
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 3 905 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 3 905 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 18 438 inlägg
Bara för att dom serverar det så betyder det inte att så är fallet. Du skulle aldrig få sashimi på någon japansk omakase. Möjligtvis på någon i Tokyo då tokyostyle sushi skiljer sig en hel del från vanlig traditionell sushi. Maki får man enbart i lunchbox.AndersMalmgren skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 18 438 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 18 438 inlägg
Jag har aldrig sett otoro serveras på annat vis än sashimi i Japan eller annan plats. Men det sker säkertA atomlab skrev:
Nu sa jag inte att sashimi inte serveras i Japan. Det gör det i aldra högsta grad. Dock aldrig på det sättet det görs här. Och du får leta både länge och väl innan du hittar en omakase värd namnet som serverar både nigri och sashimi på samma servering. Enda anledningen till varför det serveras här är för att det efterfrågas.
Skulle gissa att Otoro i runda slängar serveras 70% som nigiri och resten som sashimi i Japan.
Skulle gissa att Otoro i runda slängar serveras 70% som nigiri och resten som sashimi i Japan.
Renoverare
· Stockholm
· 18 438 inlägg
Jag har varit på 3 stjärniga Michelin restauranger i Japan som serverar sashimi som del av deras omakase så det stämmer inte.A atomlab skrev:Nu sa jag inte att sashimi inte serveras i Japan. Det gör det i aldra högsta grad. Dock aldrig på det sättet det görs här. Och du får leta både länge och väl innan du hittar en omakase värd namnet som serverar både nigri och sashimi på samma servering. Enda anledningen till varför det serveras här är för att det efterfrågas.
Men ganska ointressant diskussion egentligen.
AndersMalmgren skrev:
Om du menar att man kan få uni i en skål och därmed hävda att den är sashimi så får du läsa på lite. Har vart i Japan många gånger och ätit på många bra ställen där men Jiro som då aldrig fått sashimi på en omasake. Fick det som en uppdelning på ett speciellt ställe med en sashimi servering och sedan en sushi servering men det var också i Tokyo.
Renoverare
· Stockholm
· 18 438 inlägg
Nej, utan det var en servering med de olika delarna på tonfisken. Fått det på flera ställen nu när jag tänker efter, tokyo och Kyoto som exempel.A atomlab skrev:Om du menar att man kan få uni i en skål och därmed hävda att den är sashimi så får du läsa på lite. Har vart i Japan många gånger och ätit på många bra ställen där men Jiro som då aldrig fått sashimi på en omasake. Fick det som en uppdelning på ett speciellt ställe med en sashimi servering och sedan en sushi servering men det var också i Tokyo.
Nån dag gammal bild men ändå, är inte så noga med traditioner generellt och mat vid högtider är inget undantag. Men detta blev ganska så påskigt för att vara mig.
Och ja, brickan står på en gammal höbal. Vi åt ute i växthuset.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Och ja, brickan står på en gammal höbal. Vi åt ute i växthuset.