richardtenggren richardtenggren skrev:
kyckling sashimi då? ;)
Verkar vara en stark koppling mellan pris och vad Malmgren gillar, läs dyrare är godare

• Gilla
Pappa1986 och 2 till
  • Laddar…
Kvällsmat
En måltid med biff, grillade waffle-cut pommes frites, sallad, bröd, och kryddsmör på en vit tallrik.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
  • Älska
4774 och 7 till
  • Laddar…
En grill med marinerat kött, folieinpackad potatis, och en aluminiumform med gratinerad mat.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
4774 och 7 till
  • Laddar…
En dubbel cheeseburgare med pommes frites, ketchup och en läsk på ett serveringsbricka. Fastfood-rätt i en restaurangmiljö.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
4774 och 6 till
  • Laddar…
ullberg
Dagens middag blev ganska traditionell, och god!

Kött grillas på en gasolgrill, rökigt, utomhus på däck, grillränder synliga.
Skapa konto

Grillad entrecôte, rostad potatis, sparris, bearnaisesås, vin, middagsdukning.
Skapa konto

Och till det ett smaskigt rödpang, gick som hand i handsken

/U

• Gilla
  • Älska
4774 och 13 till
  • Laddar…
Storsockret Storsockret skrev:
Ja jag föredrar också nigiri men maki är mer lättvindiga att göra själv. Sashimi kan också vara gott men det är ju inte sushi. ;)
Sashimi är del av både sushi shos och minakos omakase.

AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Bara för att dom serverar det så betyder det inte att så är fallet. Du skulle aldrig få sashimi på någon japansk omakase. Möjligtvis på någon i Tokyo då tokyostyle sushi skiljer sig en hel del från vanlig traditionell sushi. Maki får man enbart i lunchbox.

Storsockret
Max påstår sig ha Sveriges godaste hamburgare

Storsockret Storsockret skrev:
Max påstår sig ha Sveriges godaste hamburgare
Max har ingen stjärna i guiden eller omnämns i white guide

• Haha
kashieda
  • Laddar…
A atomlab skrev:
Bara för att dom serverar det så betyder det inte att så är fallet. Du skulle aldrig få sashimi på någon japansk omakase. Möjligtvis på någon i Tokyo då tokyostyle sushi skiljer sig en hel del från vanlig traditionell sushi. Maki får man enbart i lunchbox.
Jag har aldrig sett otoro serveras på annat vis än sashimi i Japan eller annan plats. Men det sker säkert

Nu sa jag inte att sashimi inte serveras i Japan. Det gör det i aldra högsta grad. Dock aldrig på det sättet det görs här. Och du får leta både länge och väl innan du hittar en omakase värd namnet som serverar både nigri och sashimi på samma servering. Enda anledningen till varför det serveras här är för att det efterfrågas.

Skulle gissa att Otoro i runda slängar serveras 70% som nigiri och resten som sashimi i Japan.

A atomlab skrev:
Nu sa jag inte att sashimi inte serveras i Japan. Det gör det i aldra högsta grad. Dock aldrig på det sättet det görs här. Och du får leta både länge och väl innan du hittar en omakase värd namnet som serverar både nigri och sashimi på samma servering. Enda anledningen till varför det serveras här är för att det efterfrågas.

Skulle gissa att Otoro i runda slängar serveras 70% som nigiri och resten som sashimi i Japan.
Jag har varit på 3 stjärniga Michelin restauranger i Japan som serverar sashimi som del av deras omakase så det stämmer inte.

Men ganska ointressant diskussion egentligen.

Jag har varit på 3 stjärniga Michelin restauranger i Japan som serverar sashimi som del av deras omakase så det stämmer inte.

Men ganska ointressant diskussion egentligen.

Om du menar att man kan få uni i en skål och därmed hävda att den är sashimi så får du läsa på lite. Har vart i Japan många gånger och ätit på många bra ställen där men Jiro som då aldrig fått sashimi på en omasake. Fick det som en uppdelning på ett speciellt ställe med en sashimi servering och sedan en sushi servering men det var också i Tokyo.

A atomlab skrev:
Om du menar att man kan få uni i en skål och därmed hävda att den är sashimi så får du läsa på lite. Har vart i Japan många gånger och ätit på många bra ställen där men Jiro som då aldrig fått sashimi på en omasake. Fick det som en uppdelning på ett speciellt ställe med en sashimi servering och sedan en sushi servering men det var också i Tokyo.
Nej, utan det var en servering med de olika delarna på tonfisken. Fått det på flera ställen nu när jag tänker efter, tokyo och Kyoto som exempel.

Nån dag gammal bild men ändå, är inte så noga med traditioner generellt och mat vid högtider är inget undantag. Men detta blev ganska så påskigt för att vara mig. :D
Fikabord med lax, ägghalvor, sallad, potatis, och tub med kaviar, utomhus på höbalar.
Skapa konto

Och ja, brickan står på en gammal höbal. Vi åt ute i växthuset. :love:

• Gilla
  • Älska
4774 och 16 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.