1 032 282 läst · 13 916 svar
1032k läst
13,9k svar
Vad blir det för mat?
Renoverare
· Stockholm
· 18 470 inlägg
Maria T
Släktforskare
· Stockholm
· 3 472 inlägg
Maria T
Släktforskare
- Stockholm
- 3 472 inlägg
När jag råkar bli utan hemmakokt lingonsylt så brukar jag kunna köpa felix rårörda, den är helt ok. Det jag funderar på är hur de kan kalla det rårörda då det är mer likt hemmagjord sylt...
Hade ingen lunch att ta med till jobbet så jag gjorde en burgare:
Liite synd att behöva packa in den och sen värma upp den men ok de måste gå
Håller också på och provar göra saltgurkor, jag vet inte riktigt vad dom kallas i sweden, bostongurka tror jag är gurksallad här. Detta är väl mjöksyrad gurka, ingen vinäger. McDonalds har otroligt goda gurkor, skulle köpa bara gurkorna där om det gick och skippa burgaren, och dom lär vara mjölksyrade, inte vinägerbaserade, så ska se om detta resulterar i nåt gott.
Liite synd att behöva packa in den och sen värma upp den men ok de måste gå
Håller också på och provar göra saltgurkor, jag vet inte riktigt vad dom kallas i sweden, bostongurka tror jag är gurksallad här. Detta är väl mjöksyrad gurka, ingen vinäger. McDonalds har otroligt goda gurkor, skulle köpa bara gurkorna där om det gick och skippa burgaren, och dom lär vara mjölksyrade, inte vinägerbaserade, så ska se om detta resulterar i nåt gott.
Det är det vanligaste i Finland också, i vardagstal här kallas dom saltgurkor eller kryddgurkor.
Fast riktig saltgurka är nånting mera som det jag gör just nu, fermenterat och smaken kommer från möjlksyra, fast de kommersiella saltgurkorna man kan köpa här verkar läggas i vinäger efter dom fermenterat, vilket förmodligen ändrar smaken från det jag gör nu.
Fast riktig saltgurka är nånting mera som det jag gör just nu, fermenterat och smaken kommer från möjlksyra, fast de kommersiella saltgurkorna man kan köpa här verkar läggas i vinäger efter dom fermenterat, vilket förmodligen ändrar smaken från det jag gör nu.
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 3 904 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 3 904 inlägg
Turen bland skärgårdskrogar fortsätter, detta blev dagens lunch på Ingmarsö
Får ett bra betyg, och ännu bättre när man inser logistiken att få ut råvaror till en ö utan bilförbindelse (lokala matbutiken fick leverans till bryggan bredvid medans vi åt)
/U
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Får ett bra betyg, och ännu bättre när man inser logistiken att få ut råvaror till en ö utan bilförbindelse (lokala matbutiken fick leverans till bryggan bredvid medans vi åt)
/U
Äntligen fick man användning av Aftonbladet, gjorde pizzaflätan som de tjatar om. Hade inget pizzakit hemma som det skulle vara enl receptet, så jag satte en vanlig deg och kavlade fyrkantig. Blev väldigt gott.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Överlevde första veckan efter semestern, har gått utbildning hela veckan och certat idag så tog ut segern i förskott med lite oxfilé. Får väl äta nåt riktigt jäkla äckligt som kompensation om jag mot förmodan failade provet
Logga in
Skapa konto
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 3 904 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 3 904 inlägg
Röding med dillpotatis och hollandaise (kan verkligen rekommendera food wishes recept, och kanalen rent generellt), har helt tagit bort ångesten kring smörsåser som denna och bearnaise!
… ja, det blev en nära nog osmaklig laddning med röding på tallriken men den slank ner utan problem - min bättre hälft hade stekt den till perfektion!
/U
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
… ja, det blev en nära nog osmaklig laddning med röding på tallriken men den slank ner utan problem - min bättre hälft hade stekt den till perfektion!
/U