Larmet var på, flög upp ur sängen och funderade va fn det var som lät :D
Provsmakade en bit och jag tror det blev riktigt bra, möjligen att tempen skulle varit en grad lägre men den blir rödare i mitten kan jag tro

• Gilla
  • Älska
Pappa1986 och 3 till
  • Laddar…
Tallrik med köttbullar, kokt potatis, brunsås och lingonsylt på ett vitt spetsmönstrat fat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
  • Älska
Maria T och 6 till
  • Laddar…
Nu börjar det ordna upp sig

Ett stort skaldjursfat med hummer, räkor och ostron framför en hamnscen.
Skapa konto

• Gilla
nino och 6 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:

[bild]
Använder du ditt kök hemma något? Ser mest bilder från restauranger och ute serveringar…:thinking:;)

• Haha
  • Gilla
tank77 och 3 till
  • Laddar…

[bild]
Plateau. :ok:

Här har det handlats till midsommar, och ja det bör blir över.
Förpackningar med Gustafskorv på ett vitt köksbord, inköpta för midsommarfirande.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
fahlis och 5 till
  • Laddar…
Maria T

[bild]
Där var jag för några veckor sen, och såg såna fantastiska skaldjursplatåer bäras in till sällskap på förslagsvis 8-10 män, samtliga med pastellfärgade skjortor/tenniströjor, fåniga frisyrer och dyrportföljer. Alla [männen] verkade ha mycket roligt och skrattade gott, och alltför högt, åt sina egna och andras skämt.
Skaldjuren såg väldigt mumsiga ut.
Sällskapen med kvinnor i samma åldrar, och samma antal, var betydligt mer modesta och beställde Toast Skagen (hel eller halv) eller möjligen fisksoppan.

Nu är detta en mattråd och det jag och mitt sällskap åt och drack var av hög kvalitet så alla andra iakttagelser kan lämnas därhän.

• Gilla
  • Älska
Blodsoppen och 1 till
  • Laddar…
Maria T
FredrikR FredrikR skrev:
Plateau. :ok:

Här har det handlats till midsommar, och ja det bör blir över.
[bild]
Åker till Dalarna i sommar och ser fram emot att fylla bilen med Gustafskorv och getost från någon av de gudomliga fäbodarna som skyltar med försäljning. Samt besöka åtminstone en spelmansstämma trots att sällskapet avskyr fioler och alla dess läten - jag är väl inte barnbarnsbarn till en stor spelman för intet :rofl:
Bingsjö, here we come!

• Gilla
  • Älska
nino och 2 till
  • Laddar…
Maria T Maria T skrev:
Åker till Dalarna i sommar och ser fram emot att fylla bilen med Gustafskorv och getost från någon av de gudomliga fäbodarna som skyltar med försäljning. Samt besöka åtminstone en spelmansstämma trots att sällskapet avskyr fioler och alla dess läten - jag är väl inte barnbarnsbarn till en stor spelman för intet :rofl:
Bingsjö, here we come!
Vissa saker är tradition! :heart:
Glad Midsommar och hoppas Dalavistelsen blir angenäm, fiolerna till trots. ;)

• Älska
Maria T
  • Laddar…
Maria T
FredrikR FredrikR skrev:
Vissa saker är tradition! :heart:
Glad Midsommar och hoppas Dalavistelsen blir angenäm, fiolerna till trots. ;)
Tack! Jag är inte en stor ivrare av tradition i alla läger, då det kan vara en börda att uppfylla, men jag har varit så många somrar i Dalarna (Dalbyn, Ore) och hört musiken och dansat danserna, och jag älskar Gustafskorv och spelmansstämmor så kanske läge att skaffa ett abonnemang på ljudböcker till sällskapet som ratar gnisslet av stråkar?
Trevlig midsommar!

• Älska
FredrikR
  • Laddar…
Nu i midsommartider tänkte jag tipsa om att äta matjessillen med kokt hackat ägg och brynt smör, som ett alternativ till gräddfil och gräslök. Jag föredrar numera att äta sillen på det sättet.

Redigerat:
  • Gilla
Blodsoppen och 2 till
  • Laddar…
Dan1891 Dan1891 skrev:
Nu i midsommartider tänkte jag tipsa om att äta matjesillen med kokt hackat ägg och brynt smör, som ett alternativ till gräddfil och gräslök. Jag föredrar numera att äta sillen på det sättet.
Det har jag provat i mina "yngre år" :oops: min mamma gjorde det till midsommar nåt år vill jag minnas.
Visst hette rätten nåt speciellt?
Gott minns jag det som.

FredrikR FredrikR skrev:
Det har jag provat i mina "yngre år" :oops: min mamma gjorde det till midsommar nåt år vill jag minnas.
Gott minns jag det som.
Tror inte det heter nått speciellt, men jag tycker det blir väldigt gott! Blir liksom mycket mer och godare smak än med gräddfil och gräslök.

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Maria T
FredrikR FredrikR skrev:
Gott minns jag det som.
Min mamma bjöd på liknande rätt, och hon kallade den då "herrgårdssill" - jag tyckte det var bland det godaste som fanns!
Söker jag nu på Herrgårdssill så kommer en massa inläggningar upp, men inget med matjessill och brynt smör, ägg....

Mamma var född i Kalmar, om det kan vara till nån ledtråd.

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Ser ut som en crime scene nu

Rester av skaldjursmåltid med skaldjursrester, citron och såsskål på ett bord.
Skapa konto

• Haha
Appendix
  • Laddar…
Maria T Maria T skrev:
Min mamma bjöd på liknande rätt, och hon kallade den då "herrgårdssill" - jag tyckte det var bland det godaste som fanns!
Söker jag nu på Herrgårdssill så kommer en massa inläggningar upp, men inget med matjessill och brynt smör, ägg....

Mamma var född i Kalmar, om det kan vara till nån ledtråd.
Ja, matjessill, brynt smör och hackat kokt ägg är verkligen en oslagbar kombination!

• Gilla
Maria T
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.