Eller så höjer man den rörliga avgiften, då blir ju incitamentet att spara också stor, vilket är bra för miljön, eller hur?

Elnätet finns ju där och kostar pengar oavsett om du förbrukar någon el, och de pengarna måste ju in också. Det är ju metoden att slå ut de fasta avgifterna på förbrukad el som blir lite märklig, kostnaden per kWh blir högre ju mindre du förbrukar, trots att avgiften är densamma
 
M Markarbetaren skrev:
räknat fel
H Husqvarna220Ac skrev:
Exakt det jag skrev också
Ja ni räknar fel...

Det är priset på elhandel som efterfrågas, dvs priset på förbrukad el.
Inkluderar man priset för nätleveransen så får man era siffror.

MEN DET ÄR INTE DET SOM JÄMFÖRS I DENNA TRÅD.

LÄS FÖRSTA INLÄGGET.
 
  • Gilla
Markarbetaren och 2 till
  • Laddar…
Jag band på tre år hos Bodens Energi förra våren. Får det till 45,625 öre/kWh. Verkar ha dragit vinstlotten för en gång skull...

Skärmdump av elräkning som visar elhandel för perioden 2019-02-01 till 2019-02-28 med en kostnad av 45,625 öre/kWh.
 
  • Gilla
guggen och 2 till
  • Laddar…
Vattenfall elhandel - Rörligt elpris

Februari:

Kod:
El:              49,33 öre/kWh
Årsavgift:       0 kr
Spotpåslag:      0 öre/kWh
Elcertifikat:    5,23 öre/kWh

Summa ex moms:   54,56 öre/kWh
Summa inkl moms: 68,20 öre/kWh
 
Redigerat:
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
F
Elhandel 68.75 öre/kWh fast pris under de tre vintermånaderna (december, januari, februari).

Till detta kommer elöverföring 22.25 öre/kWh, elskatt 43.48 öre/kWh och fast avgift för elabonnemang 3560 kr/år.

I snitt kostade en levererad kWh i februari totalt cirka 1 kr och 46 öre.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Fastpris 45,5kWh Eon, ingen årsavgift.
Årsförbrukning 13000 ca.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Umeå Energi, binder ett år i taget. Beräknad årsförbrukning ca 18500 kWh
Elräkning från Umeå Energi med en post för avtalad årsförbrukning av elenergi på cirka 18500 kWh.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fjolårets
Elräkning med specificerade kostnader för nätavgifter och avtal från Umeå Energi, perioden Nov 2018.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
N
Putten Putten skrev:
Umeå Energi, binder ett år i taget. Beräknad årsförbrukning ca 18500 kWh
[bild]

Fjolårets
[bild]
Rejäl skillnad i pris per kWh mellan 2018 och 2019. 20 öre dyrare per kWh i år alltså.
 
N Nalleman64 skrev:
Rejäl skillnad i pris per kWh mellan 2018 och 2019. 20 öre dyrare per kWh i år alltså.
Yup. Blev väldigt irriterad på det när jag band om elavtalet. Samtidigt är jag en sån "idiot" som hellre väljer mer lokala aktörer med bättre koll på var elen kommer från.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
N
Putten Putten skrev:
Yup. Blev väldigt irriterad på det när jag band om elavtalet. Samtidigt är jag en sån "idiot" som hellre väljer mer lokala aktörer med bättre koll på var elen kommer från.
Ja och troligen hade du inte fått så jättemycket lägre pris även om du valt någon mera avlägsen leverantör så då är det kanske lika bra att vara lokalpatriot (även om jag inte själv är det då vi har Vattenfall som nätägare här och de inte har någon lokal anknytning längre utan har lagt ner sitt kontor på orten).
 
T
1. Vad betalar Ni per kwh idag?
2. Har ni rörligt eller fast? (om det är fast, när tecknade ni det och hur länge?)

Telge Energi, 12 mån utan uppsägningstid

Februari (524 kWh)

1. 60,36 öre/kWh inkl. elcertifikat, + moms. + månadsavgift 36 kr + moms - rabatt ("webrabatt") 102 kr/ mån inkl. moms.
524 kWh Februari summa 339 kr total

2. Rörligt

Villa 1 1/2 plan 110 m2 + källare
 
Jarlingar Jarlingar skrev:
Ja ni räknar fel...
Det är priset på elhandel som efterfrågas, dvs priset på förbrukad el.
Inkluderar man priset för nätleveransen så får man era siffror.
MEN DET ÄR INTE DET SOM JÄMFÖRS I DENNA TRÅD.
LÄS FÖRSTA INLÄGGET.
Sällsynt virrig tråd.
Alla slår ihop olika delsummor.
Vill man ha "elhandelspris" är det ju bara att gå till närmaste hemsida för sånt..
elskling etc..
 
  • Gilla
tobiast och 1 till
  • Laddar…
W WilleR skrev:
Sällsynt virrig tråd.
Alla slår ihop olika delsummor.
Vill man ha "elhandelspris" är det ju bara att gå till närmaste hemsida för sånt..
elskling etc..
Japp det har vi också gjort i tråden (kollat elbolag och elskling) :)

Men det blir lite småvirrigt när vissa räknar in allt i sina svar (inkl nätavgifter osv) och andra bara talar om elhandeln..
Så länge man specificerar dem så går det ju att se "rätt" iaf, men slår man ihop dem i en klumpsumma är det svårare!

Dagens pris är lätt att se, men det skiljer en del på avtalen ändå.. därför jag ställde min fråga från början.

Jag var lite snopen över att priset gått upp mer än jag insett under tiden mitt fasta avtal löpt. Så det är intressant att se t ex priset för någon som band förra året, eller året innan.. samt att se skillnaden i de rörliga avtalen nu (och längs vägen bakåt med såklart - då det ofta skiljer en hel del mellan sommar och vintertid.. på rörligt) :)

Till hösten är det dags att binda nytt avtal här, förhoppningsvis har elhandelspriset sjunkit lite då!
 
Magnus E K
H hellgun skrev:
Jag band på tre år hos Bodens Energi förra våren. Får det till 45,625 öre/kWh. Verkar ha dragit vinstlotten för en gång skull...

[bild]
Ja, just nu ser ju detta avtal väldigt lyckat ut, men vem vet, det kanske blir en sjuhelsikes massa regn och blåst andra halvåret i år och hela 2020 så att det rörliga snittpriset blir 20 öre för resten av perioden...
 
Stickan56
Sollentuna elhandel
Rörligt elpris för februari 2019: 75,1 öre/kWh.

Priset gäller i elområde SE3 och består av:
vårt inköpspris 50,7 öre/kWh
vårt påslag 2,9 öre/kWh
avgiften för elcertifikat 6,5 öre/kWh
moms 15,0 öre/kWh
Summa 75,1 öre/kWh
Inköpspriset och avg. för elcertifikat justeras månadsvis. En fast årsavgift om 250 kr/år inkl. moms tillkommer.

Statistik
https://www.seom.se/globalassets/elhandel/dokument/rorlig_statistik.pdf

Stickan
 
Redigerat:
  • Wow
Nalleman64
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.