158 läst · 2 svar
158 läst
2 svar
Vad behövs tillgång till - brandskyddskontroll moderna kakelugn?
Har fått meddelande om att man ska utföra brandskyddskontroll på min kakelugn.
Jag köpte huset 2019.
Tror förre ägaren installerade kakelugnen i samband med övrig renovering och tillbyggnad som skedde runt 2011.
Annars är huset från 1938.
Meddelandet säger att jag ska bereda "tillgång till alla utrymmen där skorstenen passerar".
Jag har förvisso en vindslucka men till vinden har ingen gått upp, inte någon av två olika besiktningsmän vid köpet av huset eller den besiktningsman som kom då försäkringsbolaget gjorde sin kontroll av huset då jag tecknade försäkring.
Man säger att luckan är för liten, vinden för "låg i taket" osv, osv, dvs inte ett speciellt kul ställe att klättra upp i för någon.
En stackare har kravlat sig upp dit och det var en tekniker från bredbandsbolaget som skulle laga fiberkabel som gick uppe på vinden, då möss bitit av kabeln.
Jag tvivlar starkt på att sotaren som kommer för att göra brandskyddskontroll kommer försöka krypa upp där.
Behöver de okulärt besiktiga hela stocken uppe på vinden - tänker att det kanske går någon slags "skorstensrör" från kakelugnen upp genom skorstenen, men jag vet inget egentligen om sådant - eller för den delen, stocken är ju inte synlig genom övervåningen heller, som har väggar innerväggar som väl täcker stocken - jag är bara rädd att jag kommer få eldningsförbud för att sotaren vägrar gå upp på vinden eller inte ser stocken på plan två.
Jag köpte huset 2019.
Tror förre ägaren installerade kakelugnen i samband med övrig renovering och tillbyggnad som skedde runt 2011.
Annars är huset från 1938.
Meddelandet säger att jag ska bereda "tillgång till alla utrymmen där skorstenen passerar".
Jag har förvisso en vindslucka men till vinden har ingen gått upp, inte någon av två olika besiktningsmän vid köpet av huset eller den besiktningsman som kom då försäkringsbolaget gjorde sin kontroll av huset då jag tecknade försäkring.
Man säger att luckan är för liten, vinden för "låg i taket" osv, osv, dvs inte ett speciellt kul ställe att klättra upp i för någon.
En stackare har kravlat sig upp dit och det var en tekniker från bredbandsbolaget som skulle laga fiberkabel som gick uppe på vinden, då möss bitit av kabeln.
Jag tvivlar starkt på att sotaren som kommer för att göra brandskyddskontroll kommer försöka krypa upp där.
Behöver de okulärt besiktiga hela stocken uppe på vinden - tänker att det kanske går någon slags "skorstensrör" från kakelugnen upp genom skorstenen, men jag vet inget egentligen om sådant - eller för den delen, stocken är ju inte synlig genom övervåningen heller, som har väggar innerväggar som väl täcker stocken - jag är bara rädd att jag kommer få eldningsförbud för att sotaren vägrar gå upp på vinden eller inte ser stocken på plan två.
Medlem
· Stockholm
· 4 233 inlägg
Hej
Många frågor, som kontrollanten kommer svara på.
Det kan gå bra eller så får du en hemläxa.
Jag fick 5 punkter sist, diskade av dem och så gick det bra.
Det är inte faen själv som kommer, men förhoppningsvis en saklig person som kan hjälpa dig.
Men som du beskriver så kan det finnas synpunkter förstås.
Ha is i magen och lycka till.
/W
Många frågor, som kontrollanten kommer svara på.
Det kan gå bra eller så får du en hemläxa.
Jag fick 5 punkter sist, diskade av dem och så gick det bra.
Det är inte faen själv som kommer, men förhoppningsvis en saklig person som kan hjälpa dig.
Men som du beskriver så kan det finnas synpunkter förstås.
Ha is i magen och lycka till.
/W
Det är standard att de vill kolla på vinden, så räkna med att de vill in där och se till att du har stege osv. framme.
Om de sedan väljer att avstå pga att det är för bökigt må det väl sedan vara.
Förhoppningsvis får du inga krav på dig att åtgärda det.
Om de sedan väljer att avstå pga att det är för bökigt må det väl sedan vara.
Förhoppningsvis får du inga krav på dig att åtgärda det.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Tvingad till tillgänglighetsanpassning för gammalt fint hus?
Bygglov -
Har 3 Uponor T-54 tillgängligt
Värme allmänt -
Bostadsort, tillgång på arbete & pendlingstid - allmän diskussion
Övrigt Off Topic -
Zaptec Go/Sense, tillgänglig ström & 1-fas-laddning
Laddboxar & Elbilar -
Behövs verkligen absorberingsduk och latrinpåsar till Separett tiny?
Fritidshus