Skyddsjorden ska inte gå genom jordfelsbrytaren, så det är korrekt med en 4-polig.

Vad bra, då vet jag. Tack!

Var och köpte några kopplingsdosor på Byggmax idag.
Efteråt slog det mig att maskinhallen är öppen framtill och att det kanske kan bli lite fuktig miljö där dosorna ska monteras.
Är det tillåtet att använda denna typ av dosa då? Verkar ju ha nån typ av gummigenomföring iallafall.
Eller måste man komplettera med förskruvningar av plast där kabeln går in i dosan.

• Plastförskruvningar med gummigenomföring i olika storlekar mot vit bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En hand håller upp en förpackad kopplingsdosa IP55 från Malmbergs med beskrivning och mått.
    Skapa konto
  • Hand håller en förpackad kopplingsdosa med gummigenomföringar.
    Skapa konto
Även lågprisdosan från Malmberg har membrantätningar som håller tätt i alla fall en tid tills plasten i dosan "torkat" så det ska inte vara någon annan förskruvning. Man ska även ta upp den utbrytningsöppning som sitter i botten av dosan så att ev kondens rinner ut ur dosan.
MEN köp en dosa med skruvat lock

• Gilla
Andy 80
  • Laddar…
Nya funderingar. Ska ju dra en del 220v utanpåliggande el till armaturer och uttag. Jag inhandlade rätt många meter av en 3 ledarkabel på byggmax.
Men hur tusan gör jag för att få fasen att ändra färg till tändtråd efter brytaren?
Måste jag köpa en enkelledare av annan färg till tändtråden fram till lampan?
Verkar ju omständigt isåfall, för då behöver jag väl dra den i elrör.
Vore ju smidigast om man kunde fortsätta med brun efter brytaren så jag kan använda den isolerade kabeln jag köpt.
Hittade en bild på detta forum på en snygg utanpåliggande elinstallation och då ser det ut som de har fortsatt med 3-ledaren mellan strömbrytare och uttag.

• En avskalad 3-ledarkabel med bruna, blåa och gröngula ledare anpassad för 220v elinstallationer.
    Skapa konto
  • Handritad skiss av elektrisk koppling med central, strömbrytare, tändtråd och lampa.
    Skapa konto
  • Elinstallation med utanpåliggande 3-ledarkabel och fråga om var tändtråden är.
    Skapa konto
Du använder den blåa som tändtråd till lampan

Eller ännu bättre du köper kabel med dom ledare som du behöver tex fyrledare och femledare. Så gör proffs.
Ps
Man bestämmer först hur man ska koppla sedan drar man den kabel som man behöver. Man drar ALDRIG kabeln först och bestämmer hur man kopplar efteråt.

• Gilla
Uffe A
  • Laddar…
B Daniel Bergkvist skrev:
Du använder den blåa som tändtråd till lampan
Den blå är väl nollan och ska väl inte genom brytaren?

E elmont skrev:
Eller ännu bättre du köper kabel med dom ledare som du behöver tex fyrledare och femledare. Så gör proffs.
Ps
Man bestämmer först hur man ska koppla sedan drar man den kabel som man behöver. Man drar ALDRIG kabeln först och bestämmer hur man kopplar efteråt.
Tack för svar. Har inte dragit nån kabel än. Bara köpt lite elgrejer och kabel.
Då är det alltså en 4-ledarkabel jag behöver. Då kan jag använda den 4:e färgen som tändtråd. Har jag förstått det rätt?

Ja, rita och koppla upp allt på ett papper så ser du hur många trådar du behöver mellan dom olika "sakerna".

Hur har elekrikern gjort här.
Matarkabeln är en 4 ledare plus skärm.
Men skärmen är inte inkopplad.
Ser ut som han har kopplat in neutralledaren på både jord och neutralskenan?
Ska inte skärmen vara inkopplad på jordskenan?
Eller tänker jag fel. Är ju trots allt han som är elektiker. Vilken är jord och fasskena förresten?

Hur har elekrikern gjort här.
Matarkabeln är en 4 ledare plus skärm.
Men skärmen är inte inkopplad.
Ser ut som han har kopplat in neutralledaren på både jord och neutralskenan?
Ska inte skärmen vara inkopplad på jordskenan?
Eller tänker jag fel. Är ju trots allt han som är elektiker. Vilken är jord och fasskena förresten?

• Elektrisk panel med öppen kabelanslutning där en neutralledare är inkopplad och skärmen inte är ansluten.
    Skapa konto
  • Elcentral med öppet kapsling och synliga kablar, neutralledare ansluten till skenorna, verktyg ovanpå.
    Skapa konto
Det borde vara så att jordflätan kopplas på jordskenan och inkommande nolla på JFB förutsatt att det är rätt kopplat i matande ända.
Så det är inte rätt kopplat
Det brukar vara uppmärkt på skenorna med tecknet för jord resp tecknet för nolla. Jorden brukar ligga längst upp och nollan under.

Det är inte korrekt som det är gjort och med ny kabel och ny central finns inga kryphål och de bör ändå undvikas. Använd kabeln rätt lagd som TN-S femledarsystem för matningen dvs nollan direkt till JFB och "flätan" som PE skyddsjord. Se till att båda är rätt använda i andra änden kabeln är inkopplad så blir det bra.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.