D Daniel 109 skrev:
Jag tycker ändå inte att man förtjänar mycket mer för att man råkar besitta en förmåga.
Beror lite grann på VILKEN förmåga…
IQ i sig betyder noll. Finns många improduktiva tomtar i MENSA…🤣

• Gilla
  • Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Anna.
Du har helt klart en mycket blyg kavaljer med ett hjärta bultande av åtrå. Han bara måste få veta mer om dig ❤️! Nu utbildning, sen...
Intet Intet skrev:
Du kan alltså varken läsa eller skriva?😆
Stämmer! Har lättare för siffror och logik, något som krävdes för att bli civilingenjör.

Z Zodde skrev:
Beror lite grann på VILKEN förmåga…
IQ i sig betyder noll. Finns många improduktiva tomtar i MENSA…🤣
Ja, vad var det jag svarade på?

Det finns trotts allt en tydlig koppling till IQ. Men det var inte vad jag kommenterade.

D Daniel 109 skrev:
Jag tycker ändå inte att man förtjänar mycket mer för att man råkar besitta en förmåga.
Vad folk tycker att man förtjänar har sällan särskilt mycket med marknadsmässig ersättning att göra.

Vissa åtråvärda förmågor är helt enkelt väldigt attraktiva, medan andra, som kräver avsevärt mycket mer ansträngning, ger mindre.

Jag tillbringade exempelvis gårdagen med motorsåg i skogen. Jag vet inget som är jobbigare, men jag är tacksam att jag även har förmågor som jag kan få vettigt betalt för.

• Gilla
kortis och 3 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
En tondöv person som försöker sjunga eller en naturbegåvning som sjunger fint?

• Haha
Workingclasshero
  • Laddar…
P
D Daniel 109 skrev:
Förtjäna något gör man genom att skapa värde som andra vill ha.

• Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
T tmjreviews skrev:
Stämmer! Har lättare för siffror och logik, något som krävdes för att bli civilingenjör.
Oj. Då finns det väldigt många analfabeter 😀.

P pmd skrev:
Förtjäna något gör man genom att skapa värde som andra vill ha.
Ja. Men det behöver inte handla om varken intelligens eller anlag. Att vara rätt man på rätt plats vid rätt tillfälle, är minst lika viktigt. Inkompetens som befodrar inkompetens är en annan viktig faktor. Svågerpolitik och ren tur en tredje och fjärde.

https://www.google.com/url?sa=t&sou...o7QBegQIChAG&usg=AOvVaw1FkYqC7bZlDw8uO_EU3CEj

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Oj. Då finns det väldigt många analfabeter 😀.
Ja, tänk då att du så gärna vill bli en av dem…

T tmjreviews skrev:
Ja, tänk då att du så gärna vill bli en av dem…
Nej tack.

Intet Intet skrev:
Nej tack.
Bra, bara att slippa nämna ordet civilingenjör framöver.

P
Intet Intet skrev:
Ja. Men det behöver inte handla om varken intelligens eller anlag.
Jodå. Med kanske för snäv definition av intelligens kanske det ligger något i ovanstående, dock.
Intet Intet skrev:
Att vara rätt man på rätt plats vid rätt tillfälle, är minst lika viktigt.
För att vara rätt man behövs vissa anlag.
Intet Intet skrev:
Inkompetens som befodrar inkompetens är en annan viktig faktor. Svågerpolitik och ren tur en tredje och fjärde.
Inkompetens som befordrar inkompetens tenderar att göra organisationen mindre effektiv, så det kanske är bra för den enskilde som har blivit befordrad på kort sikt, men i längden kan det vara dåligt.

Generellt går det bättre för den som är anpassad till sin uppgift (anlag, intelligens, eller vad man vill kalla det), men givetvis finns det gott om undantag, så du har rätt i att det inte behöver handla om varken intelligens eller anlag.

• Gilla
Intet
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
På ett tidigare jobb hade vi en utvecklare som var helt värdelös på att programmera. Han jobbade säkert 50-60 timmar i veckan för att hinna med alt och ändå blev det inte bra. En annan utvecklare jobbade 50% med att rätta den förstas fel, och resten av sina 50% med att göra HELA sitt eget jobb, korrekt från början.

Cheferna tänkte som du, de gav löneförhöjningen till den som jobbade hårdast. Så han som gjorde två personers jobb slutade såklart. Programdelen som den hårt arbetande utvecklaren jobbade med fick läggas ner. Den slutade fungera när ingen längre rättade hans kod.

• Gilla
Alexander HB och 3 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Rättigheter finns bara om en majoritet av medborgarna i ett samhälle är överens om dem. Så ja, jag "tror" inte på rättigheter, utan på människors förmåga att bygga samhällen.
Hur skulle rättigheter kunna finnas om det inte finns ett samhälle?

Vem skulle ha hittat på universella och eviga rättigheter? Jag har redan avfärdat sagoväsen, så vi kan lämna sådana därhän.

Det finns konkurrerande moralsystem i världen, men jag är inte moralrelativist. En del moralsystem är bättre än andra. Varför det är så är ett ämne för en mycket lång diskussion och flera avhandlingar.
Väldigt sent svar, mina ursäkter, men jag har varit bortrest och inte riktigt haft tid för forumet. Men eftersom diskussionen fortfarande pågår och mer eller mindre fortfarande handlar om hur folk kan ha rätt till något och under vilka premisser tänkte jag att du ändå förtjänade ett svar.

Jag ser det som så, att utan rättigheter finns ingen objektiv moral, utan en objektiv moral finns ingen moral alls, endast relativism och nihilism, eller den starkes rätt om vi så vill. Jag vill tro på något annat än nihilism, varför jag ställer mig bakom naturrätten. Vi kan ta slaveri som exempel, jag anser att slaveri i alla tider i alla lägen varit moraliskt klandervärt, även om majoriteten av mänskliga samhällen under majoriteten av våran existens snarare tyckt tvärt om.

I det flesta samhällen finns vissa eviga moraliska uppfattningar, även om det kan varierar i praktiken hur dessa ser ut. Men t.ex. mord, stöld och rån anses som regel vara fel, även om det finns undantag och liknande. Vi är inte som exempelvis djur, vi har ett samvete och det (verkar) finnas en inneboende strävan efter "godhet" hos de flesta människor.

För att moralsystem ska kunna konkurrera måste du ju ha en måttstock, vad består den måttstocken av om inte av naturen givna rättigheter?
P pmd skrev:
Alla lagar som stiftas är inte automatiskt giltiga.
Det måste dom vara, givet ditt egna resonemang. Du sa att något som är givet i lag per definition aldrig kan vara olagligt, se inlägg #307. Om en lag stiftats är den giltig, om den inte är giltig, vad avgör det? Det låter som att du egentligen försöker gå på Harts linje om "A minimal content of natural law". Du kommer ändå inte runt problemet, även om begränsar det än så mycket. Om lagar är oberoende av moral finns det ju inget annat än lagen (och den våldsapparat som kan upprätthålla den). Om lagen är beroende av moral så finns det uppenbarligen moraliska värden som står över en lagstiftning, det vill säga rättigheter givna av naturen (vi kan skippa gud om du vill, eftersom religion verkar provocera dig*).

*För tydlighets skull ska det kanske nämnas att jag inte heller är religiös, även om jag ibland önskade att jag var det.
D Daniel 109 skrev:
Det handlar inte om att förtjäna, det handlar om att vara sin egen lyckas smed. Givetvis kommer utfallet bli olika beroende på hur skicklig folk är och det är givetvis rättvist. Eftersom varje människa har en inneboende rätt till frukten av sitt arbete kommer också varje människa ha olika mycket, det är helt i sin ordning.

Redigerat:
  • Gilla
fribygg och 3 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Vad folk tycker att man förtjänar har sällan särskilt mycket med marknadsmässig ersättning att göra.

Vissa åtråvärda förmågor är helt enkelt väldigt attraktiva, medan andra, som kräver avsevärt mycket mer ansträngning, ger mindre.

Jag tillbringade exempelvis gårdagen med motorsåg i skogen. Jag vet inget som är jobbigare, men jag är tacksam att jag även har förmågor som jag kan få vettigt betalt för.
Sågen betalar sig mycket bra men som sagt jobbigt. Värre är röjsågen

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.