16 439 läst · 60 svar
16k läst
60 svar
Vad är ratten till?
Gottis! Här kommer bilderna:

Det var lite knivigt att få loss brickan utan att riskera att den böjdes. Brickan är i aluminium och var effektivt förseglad med ett lager lackfärg.

Så här ser utrymmet bakom brickan ut. Precis som MathiasS beskriver så ska det sitta en vridfjäder(?) i utrymmet! Ena änden fästes i skåran i mittaxeln, andra ändan i hålet till vänster. Förmodligen knackar man i någon form av rörsprint i hålet för att låsa fjädern. Ratten kan sedan vridas ungefär 3/4 varv och låsas på valfri position. Detta bör göra att man ändrar förspänningen i fjädern.
Mr Handyman får fylla i med detaljerna när han har petat av locket på sin identiska pelarborrmaskin.

Det var lite knivigt att få loss brickan utan att riskera att den böjdes. Brickan är i aluminium och var effektivt förseglad med ett lager lackfärg.

Så här ser utrymmet bakom brickan ut. Precis som MathiasS beskriver så ska det sitta en vridfjäder(?) i utrymmet! Ena änden fästes i skåran i mittaxeln, andra ändan i hålet till vänster. Förmodligen knackar man i någon form av rörsprint i hålet för att låsa fjädern. Ratten kan sedan vridas ungefär 3/4 varv och låsas på valfri position. Detta bör göra att man ändrar förspänningen i fjädern.
Mr Handyman får fylla i med detaljerna när han har petat av locket på sin identiska pelarborrmaskin.
Jag ska försöka posta bilder också, men jag kan meddela att det stämmer att det på min identiska maskin sitter en hoprullad stålfjäder. Hur den är fäst i mitten är jag inte helt säker på dock. Genom att låsa ratten i olika lägen bestämmer man hur spänd fjädern ska vara och hur hård returen blir när man dragit ner axeln.
Det verkar som om vi äntligen har fått ett svar på vad ratten är till för!
Det verkar som om vi äntligen har fått ett svar på vad ratten är till för!
Hejsan,phl skrev:
Hepp!
Köpte en begnagad bordspelarborrmaskin häromdagen. Har ännu inte kunnat testa den, dels för att jag inte fått elprylarna jag beställt (sitter Perilex på den!), dels för att den väger så sjukt mycket att jag inte ensam klarar av att lyfta ner den i verkstaden i källaren...
Har däremot inspekterat inköpet lite men blir inte klok på vad ratten på vänster sida om maskinen är till för. Ratten har ett mycket bra räfflat grepp och går att låsa med en liten låsskruv som skruvas in mot axeln som ratten roterar. När låsskruven är lös går det att vrida ratten nästan ett helt varv fram och tillbaka. Den går mycket lätt att vrida. Har inte lyckats klura ut vad ratten gör men den verkar ju sitta mer eller mindre på samma axel som spaken för att föra ner chucken mot arbetsstycket.
[bild]
[bild]
[bild]
Någon som vet något mer om maskinen? Tillverkad av AB Vimmerbymaskin, sitter en 3-fas halvhästars ASEA-motor på den.
Jag var precis och hämtade en (sämre) begagnad Vimmerby pelarborr och och funderade på ratten liksom du. Efter lite experimenterande verkar det som om du spänner fjädern till sänkmekanismen med den.
När jag lossade på låsskruven och drog åt så fjädrade borr huvudet tillbaka betydligt bättre.
OBS, var försiktig. Jag blev för girig och spännde för mycket och hörde ett knäppande ljud, antagligen då fjädern fick av för nu åker borrhuvudet ner av sig självt
Ska utforska mer ikväll!
Haha, jag behöver ju uppenbarligen en ny fjäder så du får gärna tipsa om några kunskaper du samlade på dig.phl skrev:
Verkar vara en väldigt fin maskin men tyvärr inte så mycket info om den.
Kunde du luska fram något?
Jag lyckades tyvärr inte luska fram något alls. Jag bytte chuck på min, satte en liten saxdomkraft under bordet för att lättare kunna höja det. Sedan använde jag den mest 
Fjädern hittade jag nog på Ebay (hittar inte bland alla tusentals gamla mail) men söker du på "drill press spring" på Ebay.de så får du lite träffar. Hittade ju inte någon som var identisk med den trasiga, men något som fungerade bra.
Fjädern hittade jag nog på Ebay (hittar inte bland alla tusentals gamla mail) men söker du på "drill press spring" på Ebay.de så får du lite träffar. Hittade ju inte någon som var identisk med den trasiga, men något som fungerade bra.
Ny fjäder är beställd, hittade en nära på identisk på Amazon. Faserna är också bytta så att den snurrar åt rätt håll så nu återstår bara lite uppsmörjning och rengöring (obs kommer inte göra en återställning till nyskick, patinan får den ha kvar)phl skrev:
Jag lyckades tyvärr inte luska fram något alls. Jag bytte chuck på min, satte en liten saxdomkraft under bordet för att lättare kunna höja det. Sedan använde jag den mest
I övrigt verkar maskinen gå fint, rakt och extremt stabilt
Kul!
Ah! För att reglera varvet, spännande lösning. Jag funderar också på att fräscha upp elektroniken till en ny brytare. Det är mycket gjutjärn om jorden glappar…, man kanske ska passa på med en varvtalsreglator då ocksåphl skrev:
Insåg också att nya remmar behövs, den slutade duktigt när jag ”växlade” upp
Tack för tips!
Kan själv!
· Trelleborg
· 17 191 inlägg
Har du en länk till den?P peterklintmalm skrev:Ny fjäder är beställd, hittade en nära på identisk på Amazon. Faserna är också bytta så att den snurrar åt rätt håll så nu återstår bara lite uppsmörjning och rengöring (obs kommer inte göra en återställning till nyskick, patinan får den ha kvar)
I övrigt verkar maskinen gå fint, rakt och extremt stabilt
Kul!
Skulle gärna skaffa en fjäder till min arboga.
Denna beställde jag:13th Marine skrev:
https://amzn.eu/d/eelsMTL
När jag sökte på ”Borrpress returfjäder 12mm” fick jag hundratals träffar i olika storlek, av dessa så fraktades enbart 13st modeller av Amazon EU (dvs man får leverans innan påsk)
Denna var 10mm bred och 56mm i diameter, min fjäder är 12mm bred och 56mm i diameter, sen är infästningen något annorlunda men jag chansar!
Redigerat: