Gottis! Här kommer bilderna:

pelarborr1.jpg

Det var lite knivigt att få loss brickan utan att riskera att den böjdes. Brickan är i aluminium och var effektivt förseglad med ett lager lackfärg.

pelarborr2.jpg

Så här ser utrymmet bakom brickan ut. Precis som MathiasS beskriver så ska det sitta en vridfjäder(?) i utrymmet! Ena änden fästes i skåran i mittaxeln, andra ändan i hålet till vänster. Förmodligen knackar man i någon form av rörsprint i hålet för att låsa fjädern. Ratten kan sedan vridas ungefär 3/4 varv och låsas på valfri position. Detta bör göra att man ändrar förspänningen i fjädern.

Mr Handyman får fylla i med detaljerna när han har petat av locket på sin identiska pelarborrmaskin.
 
Jag ska försöka posta bilder också, men jag kan meddela att det stämmer att det på min identiska maskin sitter en hoprullad stålfjäder. Hur den är fäst i mitten är jag inte helt säker på dock. Genom att låsa ratten i olika lägen bestämmer man hur spänd fjädern ska vara och hur hård returen blir när man dragit ner axeln.

Det verkar som om vi äntligen har fått ett svar på vad ratten är till för!
 
Då kommer bilden också. Kanske inte så illustrativt, men där Phl:s skalratt är märkbart tom, är min märkbart full.
 
  • Verktyg_28.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.